שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הוזלת יוקר המחיה מתחילה בעסקים הקטנים
    בעלי עסקים קטנים ובינוניים מתלוננים כי הם לא מצליחים לשרוד נוכח עלויות החשמל, הארנונה, השכירות והמים - כשבפועל הם מכשילים את עצמם בגלל הוצאות מיותרות. ייעול הלוגיסטיקה וההפצה יקלו על הכיס של כולנו. דעה

    אמרה נושנה שאני נוהג לשמוע שוב ושוב בכנסים שבהם משתתפים עסקים קטנים ובינוניים היא כי עלויות החשמל, הארנונה, השכירות והמים הן אלו, שפוגעות ביכולת היצרנים הקטנים להתחרות בגדולים. אלא שעלויות אלו מכבידות על הרווחיות של כל החברות במדינת ישראל.

     

     

    כאשר היצרן מתחיל את דרכו הוא יכול להימנע מעלויות מיותרות באמצעות תכנון נכון. לצערי, תכנון לקוי של עסקים רבים מביא לכך, שרבים מהם נוטלים על עצמם החלטות ארגוניות שגויות והם מכשילים את עצמם בגלל הוצאות קבועות ומיותרות.

     

    בעברי נפגשתי עם יצרנים בסדר גודל בינוני קטן, שחשבו בגדול ותכננו את הצעד הבא. הם גייסו עובדים רבים, ושכרו מחסן גדול, מלגזות, משאיות, וכדומה. התוצאה היא שהם נושאים בעלויות כבדות, המקשות מאוד על הניהול העסקי שלהם. במצב הנוכחי, כשהיקף המכירות אינו משמעותי דיו, הם מפסידים כסף רב. אם ישאלו אותם על מצבם, הם יעידו בצורה חד-משמעית, כי העלויות שמשיתים עליהם מסביב הן אסטרונומיות, אבל בפועל יש ליצרנים אלה חלק גדול ביצירת אותן עלויות.

     

    אותם יצרנים רוצים לקבל שליטה מלאה על כל התהליכים בחברה, כולל כל המערכים. בפועל, כל עוד אין להם היקף מכירות משמעותי, ייתכן וכדאי להם לרכוש חלק מהשירותים במיקור-חוץ ובכך להימנע ממצב שבו הם נושאים בעלויות קבועות וגדולות. כך הם יוכלו לתכנן את הקמת המחסן העתידי שלהם, ובמקביל לזכות בנתחי שוק ולהתחרות עם הגדולים.

     

    החסם האמתי בפני תחרות

    הראייה התכנונית של מערך הלוגיסטיקה וההפצה היא כה בעייתית, עד כדי-כך, שלעתים יצרנים ויבואנים נמנעים מלהוציא אל הפועל פרויקטים חדשים בגלל העלויות הקבועות, והם מוותרים על מכירות שיכלו לחזק את התחרות ולהביא להפחתת מחירים לצרכנים הסופיים. יוקר המחייה במשק נובע לא רק ממע"מ, אגרות והיטלים אלא גם מעלויות קבועות ומיותרות אשר אפשר להפחית אותן ולהופכן לעלויות משתנות.

     

    החסם האמתי בפני תחרות במשק אינו הממשלה, אלא התכנון של שרשרת אספקת המוצר הקמעונאי. אם אני כיצרן, מצליח להפחית עלויות מיותרות, המועמסות על המוצר במהלך אספקתו לצרכן הסופי, אני אצליח גם להביא לו את המוצר האיכותי ביותר בזמן המהיר ביותר. לייעול זה בשרשרת האספקה יש גם אספקט חשוב של רווחיות ויכולת להתחרות ביצרנים אחרים, שמציעים את המחיר הזול ביותר.

     

    הדרך להוזלת יוקר המחייה במשק עוברת דרך כל ספק ויצרן אשר אחראים לניהול מערך הלוגיסטיקה וההפצה שלהם בצורה היעילה ביותר.

     

    כל מוצר בישראל נושא כיום 10%-20% של עלויות מיותרות הנוגעות להובלה, אחסנה, שימור והפצה. אם בוחנים את ירידת המחירים במשק מגלים כי הן נובעות משחיקת מרווחים של הקמעונאים ויצרני המזון ולא מתהליכי התייעלות הקשורים לשרשרת האספקה. כך שאם אותם גורמים יצליחו לייעל את מערכי הלוגיסטיקה וההפצה, ייתכן שהם יוכלו לחזור לשיעורי הרווחיות שאפיינו אותם בעבר.

     

    הכותב הוא מנכ"ל קבוצת טבת שירותים לוגיסטיים

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים