שתף קטע נבחר

בונים מהפך מהאופוזיציה

להתאחד בתוך הגוש, להוביל אג'נדה בסבלנות, להיכנס ללב של הציבור בכל מקום, כל השנה. כך יוכל הרצוג להפוך לראש ממשלה

ערב חג הפסח חופף השנה לסיום מערכת הבחירות הישראלית, ומעבר לחשבון הנפש שכבר התחיל להיעשות במחנה הציוני, על גוש השמאל מרכז להפשיל שרוולים, לצאת לעבודה ולפעול כדי להפוך את הישג ה-24 מנדטים ל"תקרת המינימום" לבחירות הבאות, כדברי ח"כ איתן כבל. את זה אפשר לעשות בדרך ארוכה, בלי קיצורים, ובשיח עקבי עם הציבור.

 

כדי לעשות זאת המחנה הציוני והרצוג צריכים לפעול לפי שלושה קווים מנחים:

 

1. איחודי כוחות נוספים בגוש השמאל-מרכז

החידוש הגדול במנהיגותו של הרצוג, הוא מנהיגות משתפת ולא סוליסטית. מנהיגות שמצליחה לייצר חיבורים חדשים ומכפילי כוח. כעת על הרצוג לפעול להרחבה נוספת של המחנה, באופן שיכניס כוחות פוליטיים נוספים תחת מחנה ציוני רחב יותר. על ראשי מפלגות השמאל מרכז להניח את האגו בצד ולעבוד יחדיו למען מטרה משותפת.

 

2. אין קמפיין 'אינסטנט' - יש מנהיגות והובלת אג'נדה לאורך זמן

ברק זוהה עם היפרדות ויציאה מלבנון, אולמרט זוהה עם ההתכנסות, לפיד זוהה עם השוויון בנטל, ונתניהו היה ועודנו מזוהה עם האיום האיראני. יצחק הרצוג עדיין לא מזוהה עם אג'נדה מובהקת שעליה הוא מוכן להילחם עד חורמה. רק מי שמוכן להפסיד יכול להרוויח, והזיהוי של הרצוג לא יכול להמשיך להישען על 'אנטי ביבי'. מעבר לכך, ייצור הזדהות של הרצוג עם ערכים חיוביים לא יכול לקרות בשלושה חודשי קמפיין. על המחנה הציוני לבחון הקמת "ממשלת צללים מודרנית" ככלי אפקטיבי לפיקוח נוקב על עבודת הממשלה החדשה, ניתור החלטות בזמן אמת ומתן תגובה הולמת בכל רגע נתון.

 

3. מסע ללב הציבור הישראלי

בואו נאמר את האמת. רבין וברק היו ראשי הממשלה היחידים ממפלגת העבודה שזכו לניצחון סוחף ב-40 השנים האחרונות (מאז 1977). הסיבה לכך היא שמעבר להיותם 'חזקים בביטחון', שניהם השכילו לייצר תמיכת ציבורים חדשים מחוץ לגוש: 26% מציבור יוצאי המזרח, בהם מעיירות הפיתוח, הצביעו לרבין. ברק זכה לתמיכה משמעותית של יוצאי ברית המועצות לשעבר. כדי להגיע לציבורים חדשים לבל אהדה לא רק בתקשורת, אלא גם במקומות בהם הציבור נמצא: במרכזי הקניות, ב"פרלמנטים", ברשתות החברתיות, בבלוגים ובתקשורת המקומית. לצורך כך יש לייצר נוכחות בכל מקום ופינה מדן ועד אילת, כל הזמן, כל השנה.

 

הציבור הישראלי מגוון ומורכב, ואין די בסקרים כדי לאבחן אותו. אחת הנקודות המעודדות של הבחירות האחרונות היא העובדה שלא ניתנת לערעור על כך שהציבור הישראלי 'לא קנה' את המסרים שהונחלו בכלי התקשורת בחודשים האחרונים.

 דרך שגויה להסתכל על העובדה הזו היא לומר שהציבור מטומטם, דרך אחרת היא להבין שבעידן הנוכחי - אין קיצורי דרך, ויש לייצר אג'נדה ונוכחות לאורך זמן. יצחק הרצוג הוביל את מפלגת העבודה להישג הגדול ביותר שלה מאז בחירות 99 (16 שנים!).

 

קל לראות את הפוטנציאל הגלום בהרצוג כשאנחנו מבינים שהוא בעצם דילג על ציבורים שלמים, ותפיסת עולמו לשלום וצדק חברתי ברוח מורשת העם היהודי והציונות לא הובלטה ולא הוצגה כראוי. הרצוג מהווה אלטרנטיבה ועוד יכול להיות כאן ראש ממשלה. זה בר ביצוע ומצריך עבודה מסודרת וקשה.

 

הכותב הוא יועץ אסטרטגי בחברת ת.א.ר.א. ושימש כיועצו הפוליטי של יו"ר "המחנה הציוני" יצחק הרצוג בשנים 2012-2006

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים