שתף קטע נבחר

"כמו אייפד": התנסות על מטוס הקרב העתידי

עד להגעת ה-F-35 לארסנל חיל האוויר, התאפשר לטייסי הקרב לדמות עבודה בסימולטור. "הוא קל וידידותי לשימוש", העידו המתנסים. מפקד בסיס נבטים על אספקת טילי S-300 לאיראן: "נדע לתת מענה גם לאתגר הזה"

הדגם הראשוני מהסימולטור של מטוס הקרב העתידי של חיל האוויר כבר בארץ: "דמיין" המאפשר טיסות התנסות בסיסיות על מטוס הקרב המתקדם בעולם F-35 הוצג היום (ד') בבסיס נבטים שבנגב, כחלק מההכנות להגעת המטוס הראשון בעוד 20 חודשים לישראל.

 

הסימולטור משתלב בהכנות של גרעין הקמת טייסת מטוס החמקן או בשמו הישראלי "אדיר". הגרעין כבר מונה מפקד טייסת בדרגת סגן-אלוף וחמישה טייסי קרב שיעברו הסבה בשנה הקרובה בארה"ב, ועם שובם ארצה ידריכו את יתר הטייסים בטייסת הראשונה, שתכלול 19 מטוסים.

 

בניגוד למטוסי קרב דו-מושביים מהדגמים שכבר קיימים בחיל האוויר, ה"אדיר" מכיל מושב אחד, דבר שלא יאפשר טיסות הדרכה עליו עם טייס-מדריך. הסימולטורים המלאים שיגיעו באמצע השנה הבאה מהיצרנית לוקהיד מרטין, יהוו אפוא יכולת הטסה "אחד לאחד" על הקרקע, עם כלל מערכות ויכולות המטוס וכן עם מסכי תלת-ממד בזוויות קמורות שמקיפות את כל החלק הקדמי של הקוקפיט.

"הכול בלחיצת כפתור". טיסה על יבש בהתנסות בסימולאטור (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
"הכול בלחיצת כפתור". טיסה על יבש בהתנסות בסימולאטור(צילום: רועי עידן)

"ה-F-35 מזהה איומים ממאות מיילים". אובר (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
"ה-F-35 מזהה איומים ממאות מיילים". אובר(צילום: רועי עידן)

"מתכוננים למגוון תרחישים". מפקד בסיס נבטים (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
"מתכוננים למגוון תרחישים". מפקד בסיס נבטים(צילום: רועי עידן)

השגריר האמריקני שפירו בסימולטור. "לא התרסקתי"  (צילום: שגרירות ארה"ב בישראל ) (צילום: שגרירות ארה
השגריר האמריקני שפירו בסימולטור. "לא התרסקתי" (צילום: שגרירות ארה"ב בישראל )

בלוקהיד מרטין הסבירו כי 60 שעות טיסה בסימולטור יספיקו כדי להסמיך או להסב טייס קרב ל-F-35 ואז הוא יוכל מיד לבצע טיסות מבצעיות. "מערכת ההגנה מטילים ומטוסים ה-S-300, זהו בדיוק האיום שאליו עוצב ה-F-35", אמר היום מנהל פיתוח עסקי בינלאומי של תכנית ה-F-35 בלוקהיד מרטין, סטיב אובר, בביקורו בבסיס חיל האוויר. דבריו נאמרו על רקע העסקה שתאפשר לאיראן לרכוש את המערכת המתקדמת מתוצרת רוסיה.

 

אובר אמר עוד כי "ה-F-35 יטוס מול איומים מבלי שמערכות ההגנה יזהו אותו, יישא טילים ופצצות בתוך המטוס ולא על גביו כפי שיש במטוסי ה-F-15 ו-F-16, מה שיקטין עוד יותר את האפשרות לזהותו. יש לו את הרדאר הכי מתקדם ומערכת שיכולה 'לעוור' מקרוב מערכות הגנה של האויב. בנוסף, ה-F-35 מזהה בעצמו איומים ממרחק של מאות מיילים, והטייס יכול להחליט אם להתחמק מהם או לתקוף אותם. יש למטוס מערכת צילום ומעקב של כוחות אויב, עד לרמת זיהוי האדם, שפועלות מטווח של 8 מייל".

 

בלוקהיד מרטין ציינו כי טייסים ותיקים שטסו על החמקן ועל הסימולטור שלו לראשונה העידו כי הוא "ידידותי וקל לשימוש כמו אייפד. הכול בלחיצת כפתור. זה כמו שלפני חמש שנים אף אחד לא תיאר שיהיה לנו אינטרנט ומייל בכיס".

 

מפקד בסיס נבטים אמר בהתייחסו לטילי ה-S-300 כי "ה-F-35 מביא יכולות מהמתקדמות בעולם שמחזקות את המענה שלנו למרב האתגרים באזור. ה-S-300 מהווה אתגר לחיל האוויר עם הגעתה לזירה, ואנו מתכוננים למגוון תרחישים, בהם גם למערכת הזאת. אם נידרש לתת מענה נדע לתת מענה גם לאתגר הזה". גורם בכיר בחיל האוויר הוסיף כי ה-F-35 יהיה "חלק מסל של מענה ל-S-300 אם נידרש לכך. אנו נערכים לאיום הזה שיביא אתגרים מורכבים לזירה".

 

בין הראשונים שניסו את הסימולטור היה שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו. בתום "טיסת הסולו" הראשונה שלו בסימולטור של ה-F-35 צייץ שפירו: "טיסת הסולו בנבטים הסתיימה בהצלחה, שגרירנו נחת בשלום. מטוס מדהים, שיאפשר לישראל לשמור על יתרונה הצבאי האיכותי בדור הבא. ולא, לא התרסקתי".

 

לדברי שפירו, למטוס יש יכולות התקפיות שאין לאף מטוס קרב אחר, הוא יהיה חוד החנית של חיל האוויר הישראלי לדורות הבאים ויבטיח שישראל תשמור על עליונות צבאית. "אנחנו גאים בתוכנית האספקה של המטוס לישראל, זו הדוגמה הטובה ביותר למחויבות של ארצות הברית לביטחונה של ישראל". המטוסים הראשונים מסוג F-35 צפויים להגיע לישראל בדצמבר 2016.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
בינתיים טסים רק בסימולאטור
צילום: רועי עידן
מומלצים