שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    איך מתמודדים עם תלמידים דור ה-Z?
    המעבר ללמידה משמעותית הוא לא רק סלוגן. יש מקומות שמצליחים לשלב בין טכנולוגיה ידידותית אינטראקטיבית לבין הלמידה המסורתית בלי להיסחף לרעות החולות של דור ה-Z שמעלה סלפי לאינסטוש בכל שעה עגולה. איך עושים את זה בפועל? הופכים את האייפד לחלק מתכנית הלימודים

    קבוצות על גבי קבוצות בווטצאפ, סלפי בכל פינה אפשרית, בילוי של שעות מול סטאטוסים ותמונות בפייסבוק, חשיפה לתכנים אסורים ברשת בגיל מוקדם – אלו הן רק חלק מהרעות החולות של הדור של ימנו.

     

    אנחנו מתמודדים עם דור שבו כל תינוק בן שנה יודע להחליק עם האצבע על האייפד כדי להגיע אל הסרטון הבא. אם נרצה או לא נרצה, העולם שלנו עבר לעידן חדש, עידן שבו מעלי התמונות לאינסטוש יצטרכו לא רק להעלות סלפי חדש עם היפות שלהם, אלא גם לרכוש מיומנויות וכלים טכנולוגיים נוספים שיפתחו להם דלתות במקצועות המחר.

     

    עוד על עמל ב-ynet לימודים

    ציון טוב הפסיק להיות מדד להצלחה

    ציון לשבח לפרויקט היזמות של רשת "עמל"

     

    ברשת עמל החליטו כי על מנת לתת לדור העתיד ארגז כלים לחיים האמיתיים, וכדי להקל עליהם את בחירתם ואת התמחותם במקצועות העתיד, חייבים להפוך את החינוך המסורתי לחינוך עדכני, טכנולוגי, כזה שמתאים לצורכי המשק העתידי.

    חייבים להפוך את החינוך המסורתי לחינוך עדכני, טכנולוגי. עו"ד רווית רום, מנכ"לית רשת עמל עם תלמידים (באדיבות רשת עמל) (באדיבות רשת עמל)
    חייבים להפוך את החינוך המסורתי לחינוך עדכני, טכנולוגי. עו"ד רווית רום, מנכ"לית רשת עמל עם תלמידים(באדיבות רשת עמל)

    כחלק מתפיסה זו הרחיבה הרשת את מקצועות הלימוד הבסיסיים והתאימה אותם לצורכי העתיד כאשר התלמידים למעשה לא רק לומדים על תכנים חדשניים, אלא גם משתמשים באמצעי העתידי בפני עצמו. כך לדוגמה, הכניסה עמל למערך החינוכי שלה למידה באמצעות אייפד. מקצועות מסורתיים כמו ספרות והיסטוריה עוברים למסך הקטן והופכים את חווית הלמידה למאתגרת ופונקציונאלית.

     

    גילי אלון, מנהלת עמלנט, יחידת הפיתוח וההטמעה של טכנולוגיות למידה מספרת: "יש פרויקט רחב ומקיף של הטמעת אייפדים. באמצעות האייפד התלמידים גם לומדים על הכלי וגם מייצרים תוכן. בבית הספר "הולץ ושבח מופת" לתלמידים ולמורים יש אייפד, איתו הם נכנסים לכיתה למטרות למידה. יש גם מודלים נוספים, ביניהם כיתות ניידות של אייפדים שמאופסנים בעגלת טעינה שעוברים לפי צורכי בית הספר, ומודל פדגוגי שהאייפדים מוצמדים למגמות לימוד".

    מיזם תיירותי אינטראקטיבי שעושים התלמידים מאפשר נגישות למידע היסטורי על מבנים במתחם שרונה (באדיבות רשת עמל) (באדיבות רשת עמל)
    מיזם תיירותי אינטראקטיבי שעושים התלמידים מאפשר נגישות למידע היסטורי על מבנים במתחם שרונה(באדיבות רשת עמל)

    לדבריה, השימוש באייפדים מאפשר לתלמידים להכיר מקרוב את הטכנולוגיה ואת תחום הניו מדיה, ומעניק להם יתרון משמעותי בעבודות עתידיות בתחום. "הלימוד באמצעות הטכנולוגיה מאפשר להביא לתלמידים מיומנויות כבוגר שייצא מבית הספר לעולם התעסוקה העתידי", מסבירה אלון.

     

    "החיבור הזה משמעותי והכרחי, חיבור בין חברה של טכנולוגיה מתקדמת לבין בתי ספר. הבוגרים, שיהיו בוגרי עולם המחר, ישתלבו בתעשייה ובהייטק בצורה טבעית. בעקבותינו נכנס גם משרד החינוך ועשה פרויקט דומה במחוז תל אביב".

     

    הדור הבא של מקצועני הסייבר

    אך לא רק הכלי חשוב, אלא גם המסר. בבירת הנגב בבית הספר הרב תחומי עמל רמות באר שבע עושים שימוש באחד התחומים החמים בטכנולוגיה העתידית, במסגרת מגמת אומנות - מדפסות תלת ממד. מדובר בטכנולוגיית ייצור המאפשרת לייצר דגמים תלת-ממדיים היישר מתוך המחשב.

     

    התלמידים בבית הספר בונים גינות שלמות באמצעות המדפסת ויוצאים לכל מיני יוזמות ופיתוחים בתחום. גם בתחום פיתוח אפליקציות מתנסים התלמידים ויוצרים פרויקטים חדשניים לצורכי תעשייה ומסחר, ומשתתפים בתחרויות בינלאומיות. במסגרת תחרות "סטארט אפ צעיר" של קבוצת "עמל" משמש עמרי בר און כשופט, והוא מצין כי הוצגה בפניו אפליקציה למשחקים לילדים עם צרכים מיוחדים שיצרו התלמידים.

    "כדי להכשיר את הדור הבא של מקצועני הסייבר, צריך להתחיל בכך כבר מגיל צעיר מאוד בבתי הספר", עו"ד רווית רום (באדיבות רשת עמל) (באדיבות רשת עמל)
    "כדי להכשיר את הדור הבא של מקצועני הסייבר, צריך להתחיל בכך כבר מגיל צעיר מאוד בבתי הספר", עו"ד רווית רום(באדיבות רשת עמל)

    תחום נוסף שבו מתנסים התלמידים בעמל הוא תחום הסייבר, וזאת בשיתוף מטה הסייבר הלאומי וחברות הייטק. לדברי בר און, "מדובר במגמה די חדשה שפועלת בכיתוב י' עד יב', והיא נגזרת מהנדסת תוכנה. המגמה אמורה להכשיר את התלמידים להתמודד עם אחת הרעות החולות שמאיימות על כל העולם המודרני. תחום הסייבר הוא תחום שנכנס גם לצבא, שם יוכלו התלמידים להשתלב, וגם להמשיך עם זה הלאה בחיים".

     

    עו"ד רוית דום, מנכ"לית רשת עמל, מסבירה כי כדי להכשיר את הדור הבא של מקצועני הסייבר, צריך להתחיל בכך כבר מגיל צעיר מאוד בבתי הספר. לדבריה, הסייבר הוא תחום שקורץ לבני הנוער משום שיש בו משהו מצד אחד מסתורי במידת מה ומצד שני מאוד חדשני מאתגר ועכשווי. "פתחנו השנה מרכז סייבר ייחודי וחדשני במסגרת מרכז יזמות חדש שהקמנו ברב תחומי עמל שבח מופת תל-אביב, ואין ספק שזו הולכת להיות המילה האחרונה בתחום העולם הממוחשב במערכת החינוך בישראל".

     

    מכשירים את תלמידים לעולם המחר

    התלמידים ברשת גם מיישמים במציאות את היכולות והמיומנויות הטכנולוגיות שרכשו. רפאלה בלס, מפתחת תוכניות לימוד מקוונות בעמל ומנחה קבוצות תלמידים ברב תחומי שבח מופת, רקמה יחד עם תלמידים בכיתה י"ב מיזם תיירותי אינטראקטיבי שמאפשר נגישות למידע היסטורי על מבנים במתחם שרונה.

    הפרויקט הופק בשיתוף פעולה עם תמר טוכנר, מורה בבית הספר און בתל אביב לתלמידים עם שיתוק מוחין, כך שנוצר שילוב יוצא דופן בין נגישות דיגיטלית לבין נגישות פיזית. המיזם, שיעלה לאוויר בקרוב, יאפשר לכל מבקר במקום לסרוק דרך הסמארטפון את הקוד שמוצב ליד חנויות במתחם, ולגלות מה היה מוצב באותו מקום בדיוק שנים קודם לכן.

     

    בלס מציינת כי הסמארטפון גם יציג מהן הפרשיות הקשורות למקום ואפילו יחשוף ראיונות עם אנשים הקשורים לסיפור, וכי התלמידים נחשפו לטכנולוגיה מתקדמת. "אנו מכשירים את התלמידים לעולם המחר. יחידת לימוד זו נוצרה כדי לתת לכך מענה בכלים העושים שימוש בטכנולוגיה ניידת - טכנולוגיה הקרובה ללבו של הדור הצעיר". לדבריה, הם צוברים מיומנות של איסוף מידע, עבודת צוות, רעיונות דיגיטליים, מיומנות של שיחה וראיון וידאו מול מצלמה, שיתופי פעולה עם גורמי חוץ, דברים שיצטרכו אחרי כן גם בצבא וגם בעבודה עתידית. "המטרה היא להכניס טכנולוגיה גבוהה לבתי הספר, ידידותית, וגם לתת כלי רב עוצמה כדי לייצר חומרי למידה ותוצרים משמעותיים. להפוך את הלמידה ליותר רלוונטית, עדכנית ומעניינת לנוער הימנו".

    "המיזם שיעלה לאוויר בקרוב, יאפשר לכל מבקר במקום לסרוק דרך הסמארטפון את הקוד שמוצב ליד חנויות במתחם, ולגלות מה היה מוצב באותו מקום בדיוק שנים קודם לכן" (באדיבות רשת עמל) (באדיבות רשת עמל)
    "המיזם שיעלה לאוויר בקרוב, יאפשר לכל מבקר במקום לסרוק דרך הסמארטפון את הקוד שמוצב ליד חנויות במתחם, ולגלות מה היה מוצב באותו מקום בדיוק שנים קודם לכן"(באדיבות רשת עמל)

    "אמרו לנו שאנחנו מקדימים את זמננו"

    עוד מגמה שמתפתחת ברשת היא מגמת הניו מדיה, גם בה משולבים באופן שוטף האייפדים. מדובר במגמה חדשה שמוקדשת כל כולה להתנסות ורכישת מיומנויות של העידן הטכנולוגי. "יצרנו מגמה שאת כל התכנים של הלמידה הם מייצרים באמצעות האייפד", מוסיפה גילי אלון. "הם משתמשים בתוכנת הוורד פרס, שמשמשת היום לכתיבת תכנים ברשת, הם מעלים כתבות חדשותיות, מפיצים ומייצרים אותן, עושים שימוש דרך האייפד לצורכי צילום, כתיבה ועריכת בלוגים מהשטח, מחפשים ואוספים מידע ויוצרים מסמכים אינטראקטיביים, מייצרים פרזנטציות, עבודות וסרטונים שונים. עוד מעט תהיה מגמת ביוטכנולוגיה שתלמד כל כולה רק עם אייפדים", מספרת אלון.

    "עושים שימוש בטכנולוגיה ניידת - טכנולוגיה הקרובה ללבו של הדור הצעיר", רפאלה בלס (באדיבות רשת עמל) (באדיבות רשת עמל)
    "עושים שימוש בטכנולוגיה ניידת - טכנולוגיה הקרובה ללבו של הדור הצעיר", רפאלה בלס(באדיבות רשת עמל)

    המעבר החינוכי ברשת עמל לתכנים ולכלים טכנולוגים מתקדמים מאפשרת לתלמידים להתנסות בצורה אינטראקטיבית בעולם גדול של מושגים מופשטים.

     

    "אנחנו מאמינים במהלך הזה, למרות שהיו לנו הרבה התנגדויות ואמרו לנו שאנחנו מקדימים את זמננו. אבל ידענו שהשילוב בין טכנולוגיה ידידותית ואינטראקטיבית לבין הלמידה המסורתית, תיצור למידה שמבוססת על החקר ועל תהליכי חיפוש מידע ויצירת פרויקטים. זוהי למידה משמעותית. יש כאן שילוב של רעיונות פדגוגיים וטכנולוגיה מתקדמת דרכה רוכשים התלמידים את כל המיומנויות של העתיד".

     

    דום מוסיפה כי "נקודת המוצא שלי היא האמונה בסיכוייו של כל תלמיד להצליח, אם רק יהיו לו הכלים המתאימים לכך. באמצעות הכשרה יזמית ומתן כלים למנהיגות עסקית תוך שילוב אמיתי בתעשייה בתחומי ההייטק, ביו רפואה ותקשורת, אנו מאפשרים לתלמידים הצעירים לבחון רעיונות ולממש אותם ופותחים בפניהם עתיד מבטיח".

     

    הכתבה בשיתוף "רשת עמל"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    באדיבות רשת עמל
    עו"ד רוית דום, מנכ"לית רשת עמל עם תלמידים
    באדיבות רשת עמל
    באדיבות רשת עמל
    "מכשירים את התלמידים לעולם המחר", רפאלה בלס
    באדיבות רשת עמל
    באדיבות רשת עמל
    רכז פרויקטים טכנולוגים, עמרי בר און
    באדיבות רשת עמל
    באדיבות רשת עמל
    "באמצעות האייפד התלמידים גם מייצרים תוכן", גילי אלון
    באדיבות רשת עמל
    מומלצים