שתף קטע נבחר

הצרכנים התאפקו: ירידה במכירות בסופר בפסח

המכירות הכמותיות בקיפאון וגם מבחינה כספית יש ירידה במכר, כך לפי נתוני חברת נילסן שמסכמת את המכירת ברשתות השיווק בפסח. למרות זאת, קנינו יותר מצות ויין ועל אף ירידה במספר המבצעים, המחירים ירדו ב-2.2% לעומת אשתקד. מה בכל זאת התייקר בחג? משקאות

פסח בעייתי לרשתות הסופרמרקטים: לפי נתוני נילסן, שמסכמים את פסח 2015, הצרכנים העדיפו רשתות זולות וחרדיות בחג וקנו מספר פריטים דומה לפסח בשנה שעברה - לכן השוק מציג קיפאון מבחינת מספר הפריטים שהצרכנים קנו בסופר בפסח השנה. גם מבחינה כספית יש ירידה במכר לעומת פסח אשתקד - בכל הענפים. כלומר הרשתות והספקים הרוויחו פחות בפסח הזה.

 

 

במקביל, חלה ירידה במכירות הכספיות של חברות המזון והמשקאות הגדולות: תנובה, שטראוס, אסם, יוניליוור, נטו, יפאורה תבורי, טמפו, יקבי כרמל, זוגלובק ומאפיית אנג'ל. מבין הגדולות, רק החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה, טרה) התחזקה בחג. גם חברות טיפוח הבית והפרט: סנו, חוגלה קימברלי, פרוקטר אנד גמבל, שסטוביץ, הקל, רקיט, לוריאל וג'ונסון - נחלשו בפסח. לעומת זאת, יצרנים קטנים הן במזון והן בטיפוח הבית - התחזקו.

 

מתוך מצגת נתוני נילסן ()
מתוך מצגת נתוני נילסן

  

ירידה במכר הכספי - עד 5.4%

סך הכל, הרשתות גלגלו בפסח 2015 - 3 מיליארד שקל. השנה חלה ירידה של 2.5% במכר הכספי לעומת פסח 2014 בכל קטגוריות מוצרי הצריכה בסופר. במזון, חלה ירידה של 2.4% לעומת אשתקד. במשקאות, היתה ירידה של 1.5% (מתונה יחסית, הודות לעליה במכירות יין ואלכוהול). בחומרי ניקוי ומוצרים לטיפוח הבית, חלה ירידה של 3.4% במכירות ובמוצרים לטיפוח הפרט חלה הירידה הגדולה ביותר במכר הכספי: 5.4%.

 

בהשוואה בין התקופה שקדמה לחג, מרס 2015, לעומת התקופה שקדממה לחג ב-2014, חלה סטגנציה במכירות הכספיות, עם ירידות במכירות המזון וטיפוח הפרט, עלייה של 0.9% במכר משקאות ועלייה של 1.8% במכירת מוצרי ניקוי.

 

למרות הנתונים, חלה עלייה במכירות יין, מיץ ענבים, משקאות חריפים, מצות, ביצים, כלים חד פעמיים, עזרי עיטוף ואפייה. בגדול, מוצרים שהתייקרו: הצרכנים פחות קנו. אם המחיר עלה - הצרכנים שמו לב לכך.


 

מבחינה כמותית, חודש מרס היה מוצלח, פסח פחות

מבחינת מספר או כמות הפריטים שנקנו, הצרכנים קנו במספרים דומים לשנה שעברה: 323 מיליון יחידות. חלה ירידה של 0.4% בלבד במכר הכמותי, שמשמעה קיפאון, מה שלא טוב לרשתות, שככל חברה מסחרית הן מעדיפות להציג צמיחה משנה לשנה.

 

במזון חלה עלייה של 0.3% במספר הפריטים שנקנו, במשקאות ירידה של 3.5%, בטיפוח הפרט ירידה של 4.4% ובטיפוח הבית - ירידה של 0.2% במכירות. בהשוואת התקופה שקדמה לחג לעומת 2014, חש עלייה במכירות של 2.7%.

  

היו פחות מבצעים. המשקאות התייקרו

הרשתות הציעו פחות מבצעים בחג השנה, בהשוואה לשנים קודמות. בנוסף, מספר המבצעים בתקופה של שלושה שבועות לפני החג, היה נמוך משמעותית בהשוואה לשנה שעברה. הירידה במספר המבצעים מגיעה מכל הענפים.

 

כך למשל, במשקאות, רק 36.6% מהמכר הוצע לצרכנים במבצע בפסח 2015, בעוד שבפסח 2014 הוצע 43% מהמכר, בפסח 2013 הוצע 42.9% מהמכר ובפסח 2012 הוצע 44.6% מהמכר תחת מבצע.

 



 

 

ירידת מחירים של 9.1% במוצרים שמהווים 63% מהמכר

יחד עם זאת, למרות שהרשתות הציגו פחות מבצעים, בחג הזה היו ירידות מחירים לעומת השנה שעברה. הן נובעות הן מהורדות מחיר קבועות - הורדות המחיר של שופרסל, You וטיב טעם למשל, והן מהורדות מחיר בהתערבות המדינה (הכנסת מוצרים כמו גבינה לבנה ושמנת מתוקה לפיקוח, הורדת מחיר הביצים), ייבוא מקביל, ירידת מחיר חומרי הגלם במזון (סוכר, סויה, חיטה, תירס) והתחזקות יצרנים קטנים (כניסת חוק המזון לתוקף) ופתיחת חנויות מוזלות (כמו "אחד" וקוסט).

 

נציין כי שופרסל העלתה את מחירי חלק מהמוצרים שהוזילה אם כי לא ייקרה אותם למחירי העבר. גם מגה ייקרה מוצרים אבל בעיקר במגה בעיר. בנוסף, לא היו השנה מבצעים כבדים על עוף ויין.

 

בנילסן מוסרים כי היו ירידות מחיר בכלל הענפים, מלבד בענף המשקאות, שם המחירים עלו ב-2%.  ירידת המחירים הגדולה ביותר היתה במוצרים לטיפוח הבית: 3.3%, אח"כ במזון, ירידה של 2.6% ובטיפוח הפרט: 1%. כלל השוק הציג יריד מחיר של 2.2%.



 

סך הכל, המחיר בחג ירד ב-9.1% בממוצע עבור מוצרים שתורמים ל-63% מהמכר. עבור 37% מהמכר, היתה עליית מחיר של 12%. השינוי במחיר חושב עבור כל המוצרים למעט ירקות ופירות טריים.


  

 

הבדיקה נעשתה לגבי התקופה שבין 4 בינואר 2015 עד 4 באפריל 2015 לעומת 5 בינואר 2014 עד 5 באפריל 2014. שתי התקופות לא כוללות את השבוע לפני ערב החג. בנוסף, נבדקה התקופה של שלושה שבועות לפני ערב החג + ערב החג עצמו ב-2015, 2014, 2013 ו-2012.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים