שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מס נסועה: השר הקפיא אך נתיבי איילון התעלמה

    שר התחבורה, ישראל כץ, הורה לחברת נתיבי איילון להקפיא את ניסוי אגרת הגודש, במסגרתה צפויה המדינה לגבות מס על כל קילומטר נסיעה. אלא שבחברה ממשלתית החליטו להתעלם מההוראה, והמשיכו בפעולות לקראת הניסוי

    חשיפה: חברת נתיבי איילון ממשיכה לקדם ניסוי ענק שייקבע אם בעתיד תיגבה המדינה "מס נסועה" מכל נהג, למרות ששר התחבורה הורה על הקפאתו. החברה הממשלתית קיימה היום (ג') - כשבועיים בלבד לאחר הוראת השר - כנס מציעים, שבו השתתפו נציגי חברות פרטיות המתמודדות במכרז לניהול ניסוי הענק, שצפוי לכלול כ-100 אלף נהגים. כאשר פרסם ynet לאחרונה פרטים חדשים אודות הניסוי, אמר השר כי מדובר במהלך שבוצע ללא ידיעתו, אלא שעד עתה לא פורסמה כל הודעה רשמית בדבר הקפאת הניסוי או דחיית מועדי הגשת ההצעות.

     

     

    השר הקפיא - נתיבי איילון התעלמה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    השר הקפיא - נתיבי איילון התעלמה(צילום: מוטי קמחי)

     

    במשרד התחבורה הגיבו היום בזעם לחשיפת ynet בעניין קידום ניסוי מס הנסועה. "מפגש המציעים שקיימה היום חברת נתיבי איילון נערך ללא ידיעת שר התחבורה ומנכ"ל משרדו", והוסיפו כי "משרד התחבורה רואה בחומרה את העובדה כי מפגש המציעים נערך למרות הנחיית השר להקפיא את הליכי המכרז לניסוי".

     

    בתגובה לפנייה שהעביר ynet, הבהירו במשרד התחבורה כי "מנכ"ל משרד התחבורה יערוך בירור עם הממונה על הפרויקט מטעם נתיבי איילון, ניצן יוצר, מדוע התקיים מפגש המציעים למרות הנחיית השר". במשרד גם אמרו כי מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, ינחה את מנכ"ל חברת נתיבי איילון להודיע מידית לכל החברות המשתתפות במכרז על הקפאת הניסוי.

     

    השר עוצר, ולא בפעם הראשונה

    "מס נסועה" - המוכר גם כ"אגרת גודש" - הוא מס שמחושב בהתאם למדדים כמו מרחק הנסיעה, זמן ביצוע הנסיעה, אזור גיאוגרפי ורמת הזיהום של כלי הרכב. הניסוי של חברת נתיבי איילון, שמהווה הרחבה של שני ניסויים קטנים שהחלו ב-2013, נועד לבחון את השפעת המס על הרגלי הנסיעה של נהגים. במכוניתו של כל נהג שישתתף בניסוי תותקן מערכת ניטור, שתחשב את גובה המס שייגבה בגין כל נסיעה בהתאם לנתוני מרחק, זמן ומיקום גיאוגרפי.

     

     

    ראוי לציין כי במקביל לעמדתו המוצהרת של השר כץ, תקציב הניסוי של חברת נתיבי איילון כבר אושר והובטח לתקופה של שנתיים לפחות. במהלך תקופה זו צפויה החברה לגייס לניסוי כ-15 אלף נהגים. ההשקעה בניסוי בתקופה זו נאמדת בכמה עשרות מיליוני שקלים, כאשר ביטול הניסוי צפוי להביא לתשלום פיצויים בסך של עד 12 מיליון שקלים לחברות המשתתפות.

     

    יש לזכור כי גם בעבר התערב שר התחבורה בניסוי "מס הנסועה", והורה על הקפאתו. באוגוסט 2013 עצר השר כץ מכרז שפרסמה חברת חוצה ישראל, שניהלה באותה עת את הניסוי ואת המכרזים הקשורים בעריכתו. ההוראה הגיעה בעקבות ניסוח בעייתי של המכרז, שלדברי השר יצר "פתח לשימוש באגרות גודש וגביית מס".

     

    אולם, לא ברור אם עמדתו של השר כץ תשפיע גם בעתיד על ניהול הניסוי של חברת נתיבי איילון. גם אם ימשיך לכהן בתפקיד שר התחבורה בממשלה הבאה, אחריותו על הניסוי מוגבלת: מי שמופקד על תכנון מדיניות המס בישראל הם רשות המסים ומשרד האוצר, שמיישמים בעניין מס הנסועה החלטות שהתקבלו בתקופת ממשלות נתניהו השנייה והשלישית.

     

    בכיר ברשות המסים, שנציג מטעמה עומד בראש ועדה בין-משרדית שאחראית על הניסוי, אף הבהיר לאחרונה שהטלת מס נסועה תביא לצמצום ההשפעות השליליות של שימוש בכלי רכב פרטיים, ובעיקר זיהום אוויר מוגבר ועומסי תנועה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: מוטי קמחי
    אז כן ניסוי, או אין ניסוי?
    צילום: מוטי קמחי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים