שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    "הזדמנות נוספת": בייבי לאניסטר

    ניקולאי קוסטר-וולדאו - שפרץ לחיינו כג'יימי לאניסטר - מוביל את המותחן הדני המטריד "הזדמנות נוספת" של סוזן בייר, שטרגדיה סימבולית הופכת את חיי גיבוריו. הנזילות בין הטוב והרע עומדת במרכז העלילה, וכך גם עולל רך - רק חבל שתסריט לא אמין ומשחק די מוגזם פוגעים בחוויית הצפייה

    דנמרק, שלג, סודות ומצולות ים - הסרט "הזדמנות נוספת" הוא מותחן פסיכולוגי אפלולי ומטריד המכיל מספר סצנות לא קלות לעיכול. מצד שני, אם הגעתם כדי לראות את ג'יימי לאניסטר מ"משחקי הכס" (השחקן ניקולאי קוסטר-וולדאו") מפטפט בדנית, כנראה שסף הזעזוע שלכם גבוה מספיק על מנת להכיל זאת.

     

    עוד ביקורות סרטים ב-ynet:

     

     

    הבמאית הדנית סוזן בייר חוזרת לשתף פעולה עם התסריטאי אנדרס תומאס ינסן, איתו עבדה בין השאר על"אחרי החתונה", "רק אהבה" ו"בעולם טוב יותר" זוכה האוסקר, והתוצאה, גם אם אינה אמינה במיוחד, בהחלט מעניינת ומותירה חומר למחשבה.  

     

    אנדראס השוטר חי עם אשתו אנה (מריה בונבי) ובנם התינוק אלכסנדר. כבר בתחילת הסרט מתפרצים אנדראס ושותפו סיימון (אולריך תומסן, המוכר מהסרט הישראלי "איה", שהיה מועמד לאוסקר הקצר) אל ביתם של זוג מכורים לסמים, הפושע טריסטן (ניקולאי לי קאס) וסאנה (הדוגמנית ליקי מיי אנדרסן שזהו תפקידה הראשון בקולנוע), בו הם מוצאים את סופוס, תינוקם המוזנח והמלוכלך של הזוג.

     

     

    אנדראס המזועזע חוזר אל ביתו היפה ואשתו האהובה, ומכאן נחשפים פיסות מחייהם של שתי המשפחות בהעמדה שהיא כמעט קלה מדי: ההורים הרכים, היפים והמאוהבים בביתם המטופח, אל מול שני עלובי החיים הלא מתפקדים והאווירה האלימה השוררת בדירתם המטונפת. "כמעט קלה מדי" - משום שבייר דואגת לפזר רמזים שמעיבים על הדיכוטומיה הלכאורה מושלמת.

     

    זרעי פורענות שנזרעים כבר בסצנות הראשונות של הסרט, ומתבטאים, למשל ,במבטים מודאגים, בהתפרצויות מצבי רוח לא צפויות ובשוטים מבשרי רע של הים בשעת לילה. כל אלו גורמים לנו להבין שמתחת לפני השטח רוחשים זרמים אפלים, גם בממלכת האור של השוטר ואשתו.

     

    ואכן, טרגדיה המתרחשת והופכת את חייהם של בני הזוג, דוחפת את אנדראס לבצע מעשה קיצוני ואימפולסיבי, אותו הוא מצדיק בפני עצמו ובפני אשתו כבחירה הגיונית ומוסרית.

     

     

    המעשה, דרך ביצועו והתנהלות העניינים מרגע זה ואילך הם כה מופרכים, עד כי הם מוליכים את הסרט אל מחוזות הפנטזיה, או מעלים את המחשבה כי מדובר, בסופו של דבר, בהתרחשות סימבולית שבאה להעביר רעיון מסוים כמו שבריריותם של החיים, הגדרתו האובייקטיבית של מושג המוסריות, הנזילות שבין הטוב והרע והמשמעויות ההרסניות הגלומות ברגע שבו אדם מחליט לשחק את אלוהים. אם אתם בכל זאת "זורמים עם זה", תוכלו ליהנות ממותחן אפקטיבי המשאיר את הקהל במתח עד סופו, כולל תפנית מעניינת המאירה את כל הסיפור באור שונה.

     

    בייר וינסן בחרו להתרכז בהווה ונמנעים מהצגת הרקע של הדמויות וסיפור חייהם בהקשר רחב יותר (מלבד הופעת הוריהם של אנדראס וסאנה לקראת סוף הסרט, השופכת מעט אור על אישיותם) ואנו נדרשים להשלים את הפערים בעזרת ניחושים, עניין המוסיף גם הוא לתחושה שהדמויות קיימות אך ורק כייצוג של רעיון מסוים וכשיקוף אחד אל מול השני.

     

     

    זוהי החלטה אמנותית לגיטימית, אך היא גוררת הצגה שטחית וסטריאוטיפית של כל הדמויות המעורבות, כולל הוריה העשירים והמנוכרים של סאנה, ושותפו השוטר של אנדראס - גרוש, אלכוהוליסט ובעל יצר הרס עצמי מפותח.

     

    צוות השחקנים מבצע את עבודתו היטב, אולי מלבד בונבי שמשחקה כאישה היסטרית מוגזמת מדי, אם כי אפשר לתלות את האשמה בתסריט שיצרו עבורה. במרכז העלילה עומד גיבור מעורר הזדהות, שבסך הכל רצה לבצע את המעשה הנכון. דרכו מושכת בייר את הצופים לדילמה המוסרית של "מה הייתי עושה במקומו". גם אם היא עושה זאת בצורה מניפולטיבית וגרוטסקית, התוצאה עדיין מעניינת. אך ראו הוזהרתם: בין סודות אפלים, אלימות, תינוקות במצוקה, ואווירה דיכאונית באופן כללי - אתם עלולים לגלות שהחיים, לפחות על פי "הזדמנות נוספת", הם למעשה חמישים גוונים של שחור.

     

    "הזדמנות נוספת" (דנמרק) - במאית: סוזן בייר. שחקנים ראשיים: ניקולאי קוסטר-וולדאו, מרי בונבי, אולריך תומסן, ניקולאי לי קאאס ותומאס בו לארסן. אורך הסרט: 102 דקות.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ניקולאי קוסטר-וולדאו ב"הזדמנות נוספת"
    לאתר ההטבות
    מומלצים