שתף קטע נבחר

מבחן אופניים ק.ט.מ אולטה 1964 - רטרו, מהיר

לקחנו לרכיבה אופניים במהדורה מיוחדת לציון 50 שנות ייצור בק.ט.מ. הם אמנם נראים מצוין, אבל האם הם גם מרגישים ככה?

כבר במבט ראשון ברור שיש לנו כאן עסק עם אופניים מיוחדים. אם לא די ברמזים העבים שמגיעים מצבע שחור במספר טקסטורות, יש כאן כתמי צבע ב"כתום ק.ט.מ" וקיט אביזרים מצוין. לא הספיק? הכיתוב המסקרן "1964" מספר שמדובר במהדורה מיוחדת לדגם Ultra המציינת 50 שנות ייצור אופניים במפעלי המותג האוסטרי.

 

עוד על אופניים ב"שטח"

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

אולטרה 1964 LTD

שלדת הזנב-קשיח מאלומיניום של משפחת אולטרה מתאימה לרוכבים חובבים-רציניים, ומשתמשת בחישוקי "27.5 ו-"29, והאחרונה מככבת במבחן. זווית ההיגוי תלולה למדי (71.5 מעלות) ונעזרת במוט עליון ותומכות שרשרת קצרים האופניים האלה מרגישים לכן לא רק קומפקטיים, אלא גם בעלי היגוי זריז ותגובה נחושה - בין היתר תודות לבסיס גלגלים קצר (106.3 ס"מ). הגימור הוא שחור מט-מבריק וכתום כמובן. את המראה ניתן להגדיר כ"מינימליסטי-מתוחכם". אהבנו.

 

את הגלגל הקדמי אוחז מזלג רוקשוק Reba מצוין עם קפיץ אוויר, כיוון לשיכוך החזרה ונעילה מרחוק של המהלך העומד על 100 מ"מ. מיסבי היגוי בשני קטרים אוחזים במזלג ומוסיפים לצמצום הפיתול. סטם וכידון שטוח ממדף האקססוריז של ק.ט.מ משלימים את הפרונט.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

ההנעה היא על בסיס רכיבים משיאמנו. קראנק חלול ועליו זרועות של ד'אור עם שלוש פלטות גלגלי שיניים. מאחור קסטה עם 10 הילוכים כשעל הכל פוקד מעביר אחורי מסדרת XT (ללא מצמד) ומעביר קדמי של ד'אור. השיפטרים (M610) בסיסיים למדי, ועל הבלימה מופקדים מעצורי דיסק הידראוליים (M396) של שימאנו. הקליפרים נושכים דיסקים בקוטר 180 מ"מ בחזית ומאחור. ראוי לציין את המיקום המעולה והמוגן של הקליפר האחורי, בין תמוכות השרשרת לתמוכות מושב הק.ט.מ.

 

את החבילה משלימים צמיגי שוואלבה ברוחב 2.25 על חישוקי ק.ט.מ. משקל האופניים - כולל דוושות ונוזל נגד תקרים - עמד על 12.0 ק"ג. המחיר: 5,900 שקלים.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

רכיבה

רכיבת המבחן שלנו כללה "סינגל חובה" בבן שמן יחד עם שבילים באיזור השרון והנגב המערבי. במצטבר, מעל ל-100 ק"מ מהירים וקלילים. אך אין הרבה מה להכין לקראת רכיבה באופניים האלה. קביעת לחץ האוויר מתבצעת בעזרת שנתות על צינורת המזלג, ומעבר לכך רק זוויות המנופים והמושב דורשות התאמה. לדרך, ומיד מחלחלת הרגשה כי מדובר באופניים קצרים. ממש קצרים. התגובה להיגוי ולדיווש חדה במיוחד, ובמונחי "29 לפחות, הנכונות לשינוי כיוון מצוינת. תודות לאותם חישוקים, הם גם מאד מהירים בקו ישר.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

עם משקל עצמי מספיק נמוך למירוץ XC בתוספת 30 הילוכים ויחסי העברה קרובים שמתאימים הילוך לכל זווית או שיפוע, הק.ט.מ האלה מתמסרים בחדווה לרוכב. העברת ההילוכים עבדה ללא דופי בכל המתארים, אך הייתה יכולה ליהנות ממצמד שיצמצם את מספר הצלפות השרשרת בתמוכה.

 

בסיס הגלגלים הקצר מסייע להניף גלגל כשצריך לדלג מעל מכשול מזדמן, אבל הקנס הוא קושי בהצמדת החרטום לקרקע במעלות תלולים. למעצורים עוצמת בלימה ומינון טובים מאד, אך הם דרשו פרק "הרצה" ארוך למדי עד שהחלו לבלום ברצינות. הצמיגים הנהדרים שילבו התנגדות קלה לגלגול ומשקל עצמי נמוך, יחד עם אחיזה צדית טובה מאד למעט בתנאים ממש קיצוניים.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

סיכום

האופניים האלו מצאו חן בעיניי. הם נותנים תמורה טובה לכסף אם במונחי סטייל וייחוד (וזה חשוב, אל תעשו פרצוף) אבל גם במונחים של אבזור וביצועים. בהתאם, אופיים ומשקלם הנמוך יחסית לא ירתיעו רוכב מתחיל, וימשכו רוכבים ותיקים שרוצים לגוון או להיזכר בהנאות ובישירות של אופניים קשיחי זנב. והמחיר - לא זיל הזול, אבל בהחלט תמורה נאה וראויה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים