שתף קטע נבחר

הממשלה אישרה: ייקור מס רכישה למשקיעים

הממשלה אישרה את הצעת שר האוצר להעלות את מס הרכישה על דירות להשקעה: החל מחודש יולי ישלמו משקיעים מס של 8% על דירות שעולות עד 4.8 מיליון שקל - לעומת 5%-7% כיום; ומס של 10% על דירות יקרות יותר, לעומת 8%-10%. המטרה: להגדיל את מלאי הדירות לזוגות צעירים

ממשלת ישראל אישרה היום (א') פה אחד בישיבתה השבועית את הצעת שר האוצר, משה כחלון, להעלות את מס הרכישה שמשלמים משקיעי נדל"ן. זאת על מנת לדכא את הביקוש לדיור כאפיק להשקעה, ובכך להותיר יותר דירות פנויות לרכישה על ידי זוגות צעירים הקונים את דירתם הראשונה. הממשלה אישרה את ההחלטה באופן עקרוני, והסמיכה את ועדת השרים לענייני חקיקה לערוך בה שינויים, לפני שתובא לדיון והצבעה בכנסת בהמשך החודש.

 

 

על פי ההצעה שאושרה, החל מהחודש הבא יחול על חלק השווי שעד 4.8 מיליון שקל מס בשיעור של 8%, לעומת מס בשיעור משתנה של 5%-7% שחל כיום. על חלק השווי שמעל ל-4.8 מיליון שקל יחול מס בשיעור של 10%, לעומת מס בשיעור משתנה של 8%-10% שחל כיום.

 

ההצעה מורכבת משני חלקים. החלק הראשון - הפיכתה של הוראת השעה שאישרה הממשלה הקודמת, אשר קבעה שיעורי מס רכישה גבוהים יותר למשקיעים עד 30 ביוני 2015, להוראת קבע. על פי הוראה זו, שיעורי מס הרכישה שיוטלו על רוכשי דירה שנייה הם: 5% עד לסכום של 1.16 מיליון שקלים; 6% עד לסכום של 3.48 מיליון שקלים; 7% עד לסכום של 4.8 מיליון שקלים;8% עד לסכום של 16 מיליון שקלים; ו-10% מעבר לסכום זה.

 

החלק השני של התיקון קובע הוראת שעה חדשה, עד לסוף שנת 2020, שלפיה רוכשי דירה להשקעה ישלמו שיעורי מס גבוהים אף יותר: 8% עד סכום של 4.8 מיליון שקלים ומס של 10% מעבר לסכום זה. ההוראה אינה חלה על מי שבונה בית פרטי או קונה קרקע.

 

החלק הראשון של ההצעה נוגע, כאמור, להוראת שעה שתוקפה צפוי לפוג בסוף החודש. בשל כך, אצה לממשלה הדרך לאשר את התיקון לחוק. לשם כך, תאשר היום הממשלה את ההצעה באופן עקרוני, ותסמיך את ועדת השרים לענייני חקיקה לקיים את הדיון בנוגע להשלכות שונות של המהלך - דיון שעשוי להביא לשינויים בהצעת החוק. כמו כן, תפנה הממשלה לוועדת הכנסת בבקשה שתאשר לה, באופן חריג, לקיים דיון והצבעה בקריאה ראשונה ביום שבו תונח ההצעה על שולחן הכנסת.

 

   ()

 

ירידה בהכנסות המדינה ממע"מ וממס רכישה?

הצעת המחליטים שתונח בפני השרים היום, מפרטת את ההשלכות הצפויות על הכנסות המדינה ממסים, בעקבות ההחלטה. ראשית, הירידה במספר הרכישות עשויה להקטין את ההכנסות ממס רכישה על אף העלאת השיעור של המס. שנית, הירידה במספר דירות שיירכשו עשויה להקטין את ההכנסות ממע"מ.

 

בהצעת המחליטים צוין כי אם מספר הדירות שנרכשות לצורכי השקעה יירד בשיעור של 35% ולמעלה מכך, צפויה ירידה בהכנסות המדינה ממס רכישה. עם זאת, אם הירידה תהיה בשיעור קטן מ-35%, לא ייפגעו הכנסות המדינה, כיוון שהעלאת שיעור הגבייה תפצה על הירידה במספר הרוכשים.

 

בנוגע למע"מ, צוין כי אם 90% מהירידה במספר הרכישות של משקיעים יתורגמו לעלייה במספר הרכישות של זוגות צעירים - צפויה ירידה של 200 מיליון שקל בהכנסות המדינה ממע"מ. כך, למשל, אם משקיעים ירכשו 10,000 דירות פחות בעקבות העברת החוק, ומספר הרכישות של זוגות צעירים תעלה במקביל בכ-9,000 - הפגיעה בהכנסות המדינה ממע"מ תעמוד על 200 מיליון שקל בשנה. ככל שהיקף הרכישות של זוגות צעירים יעלה בשיעור נמוך מזה - אובדן ההכנסות למדינה יהיה גדול יותר ויידרשו העלאות מסים אחרות כדי לפצות על כך.

 

חלקם של המשקיעים עלה

חלקם של המשקיעים בכלל רכישות הדירות בישראל עומד מאז ראשית 2014 על כ-26%. זאת, לאחר שמאז קיץ 2011 ועד סוף 2013 נע שיעורם סביב רמה של 24%, ובשנים 2009-2011 סביב רמה של 28%. מאז תחילת משבר מחירי הדיור, בסוף שנת 2009, איימה ממשלת ישראל לנקוט בצעדים להקטנת הביקוש לדירות להשקעה, מתוך הבנה כי עליות המחירים מתודלקות על ידי הריבית הנמוכה שדוחפת משקיעים לנדל"ן.

 

ואולם, עד שנת 2013 לא הצליחה הממשלה ליזום מהלכים משמעותיים להקטנת הביקוש בקרב המשקיעים. ניסיונותיה של ממשלת נתניהו השנייה לבטל את הפטור ממס שבח למשקיעים נתקלו פעם אחר עם בהתנגדותו של יו"ר ועדת הכספים, משה גפני; והעלאת מס הרכישה אפילו לא הגיעה לשלב של דיון בוועדה.

 

במסגרת תקציב 2013-2014 הצליחה, בסופו של דבר, הממשלה לבטל את הפטור ממס שבח ולהעלות את שיעור מס הרכישה בהוראת שעה. עם זאת, חלקם של המשקיעים בכלל הרכישות לא ירד כתוצאה ממהלכים אלו, ואפילו עלה במקצת. ניתן לייחס זאת לעובדה שנטל מס על רכישת דירה להשקעה גדל בשיעור שלא היה בו כדי להרתיע משקיעים מרכישות, בפרט כאשר הריבית ירדה במקביל לרמות נמוכות מאי פעם ומס רווחי הון נותר על רמה גבוה יותר מאשר המס שמוטל על רווחים ממכירת דירות.

 

בהנחה שרוב הדירות שנרכשות להשקעה כיום הן דירות שמחירן גבוה מ-1.16 מיליון שקלים ונמוך מ-4.8 מיליון שקלים - העלאת המס הצפויה מהמהלך שתאשר הממשלה היום היא של 2% - מ-6% ל-8%. לשם השוואה, המחיר הממוצע של דירה עלה ב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר 2015 ב-4.4%. ריבית בנק ישראל ירדה ב-12 החודשים האחרונים מ-0.75% ל-0.1%. נתונים אלה מעוררים ספק רב בדבר יכולתה של ההחלטה שתוגש לממשלה היום לתרום באופן משמעותי להורדת מחירי הדירות.

פורסם לראשונה 13/06/2015 19:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
שר האוצר, משה כחלון
צילום: רויטרס
מומלצים