שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "השחקנים תורמים לפריפריה - בלי התנשאות"
    אורי לוי, לשעבר ראש מדור תיאטרון במועצה לתרבות ולאמנות, מביע תמיכה גילה אלמגור ומציג נתונים שמגבים את טענותיה: "נגרם עוול לרבים וטובים שמופיעים כל השנה בערים וישובים מרוחקים". על התבטאויות מירי רגב: "לטעון שהפריפריה מוזנחת כי האמנים קפוצי תחת זה פופוליזם נטו"

    זה היה הקול הקורא שפרסמה בשבוע שעבר שרת התרבות הנכנסת, מירי רגב, שהוציא מהכלים את אורי לוי, מי שעמד עד לאחרונה בראש המדור לתיאטרון במועצה לתרבות ולאמנות. "השרה מזמינה את הציבור לקחת חלק בשיח הציבורי בנושא תמיכת המשרד בכל אמנויות הבמה, לצורך בחינה וגיבוש מחדש של מדיניות המשרד", נכתב בקול הקורא לפיו נפתח לדיון מחדש תקצוב כל אחד מהתחומים והתנאים לקבלת התמיכה.

     

    "המרקם האנושי המגוון המרכיב את החברה הישראלית השתנה לאורך השנים ויש לדאוג כי אופן חלוקת התקציב, תתאים את עצמה לישראל 2015. אני מוצאת לנכון לפתוח את השיח לציבור הרחב, להקשיב לתובנות חשובות המגיעות מקרבו, ולגבש מדיניות חדשה בהתאם", אמרה רגב.

     

    רגב. "מה זה אומר: מזמינה את הציבור?" (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
    רגב. "מה זה אומר: מזמינה את הציבור?"(צילום: עידו ארז)
     

    על אף הכותרת האטרקטיבית יש לומר כי הלכה למעשה מבחני התמיכה הקיימים, עליהם מדברת השרה, כבר נפתחו לדיון מחודש מזה זמן. בתחום התיאטרון, לדוגמא, גובש במהלך שש השנים האחרונות נוסח חדש לקריטריונים הקיימים, שממתין לאישור משרד המשפטים. למותר לציין כי הנוסח שהוגש לאישור משרד המשפטים נעשה לאחר פרסום קול קורא לתגובות הציבור כפי שדורשים הליכי אישורו.

     

    "זה הליך סטנדרטי שנעשה בתום העבודה על התיקונים בקריטריונים. משמעות הקול הקורא שיוצא כעת ממשרד התרבות, חמורה במובן העמוק של המילה. הצהרות השרה כלליות ולא ברורות. בהנחה שהכוונות שלה טובות, מעבר לכך שהיא יוצאת בסדר כי היא פונה לעם, היה ראוי שתלמד את החומר. ההתעלמות מכך שבמשך שנים ישבנו ועסקנו בתיקון ושינוי הקריטריונים, מטריד", אומר אורי לוי.

     

    עוד בפרשת מירי רגב ואמני ישראל:

    מירי רגב: "לא היתה לי כוונה לפגוע בנורמן עיסא"

    ח"כ שאשא ביטון: "גילה אלמגור פטרונית ואליטיסטית"

     

    לוי, מאנשי התיאטרון הוותיקים בארץ - שחקן תיאטרון האהל והקאמרי, לשעבר מנכ"ל תיאטרון גשר וראש מדור תיאטרון במועצה לתרבות ולאמנות שפרש לאחרונה - לא הרבה להתראיין בכל שנות תפקידו במועצה. בעקבות מאורעות השבועות האחרונים הבין שאי אפשר עוד לשתוק.

     

    "אנשים מדברים בסיסמאות ריקות מבלי להכיר את החומר. זורקים דברים לאוויר מבלי להבין במה דברים אמורים. קל מאד להרוס. קשה לבנות. השרה הצהירה כל מיני הצהרות מבלי שהתעמקה בחומר ואני מדבר בעיקר על נושא הפריפריה. אין לה מושג על מה היא מדברת.

     

    "התנפלו על גילה אלמגור בברוטאליות כשאמרה שאמנים מכתתים רגליהם לאורכה ולרוחבה של הארץ. אנשים לא מבינים שלפחות מחציתה של עבודת השחקן בארץ היא להיכנס לאוטו בצהריים, לנסוע בפקקים, להגיע למקום עבודה שם הוא נדרש להיות במיטבו ולחזור הביתה לפנות בוקר כשלמחרת הוא צריך להתייצב לחזרות. זו תרומה אמיתית לפריפריה והיא נעשית לא מתוך התנשאות", אומר לוי.

     

    גילה אלמגור בטקס פרסי התיאטרון (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    גילה אלמגור בטקס פרסי התיאטרון(צילום: מוטי קמחי)
      

    "כבר בתחילת ימי התיאטרון בארץ שחקני האהל והמטאטא הופיעו ביישובים מרוחקים. הקימו במות מחבילות קש בגליל ובעמק והעלו הצגות. הם ראו בכך תרומה לבניין הארץ. הם חשבו שגם לאנשים שלא גרים בתל אביב מגיע לקבל תרבות. זה היה מעשה, סליחה על המליצה, חלוצי וציוני. שחקני התיאטרון ועובדיו ממשיכים גם היום את המסורת הזו ודי להציץ בנתונים כדי להבין כמה ההאשמות האלה נטולות אחיזה במציאות ומגוחכות. מוזר בעיניי שאף אחד לא טרח ליידע את הנוגעים בדבר בעובדות".

     

    העובדות עליהן מדבר לוי כתובות שחור על לבן בדו"ח פילת, חטיבת המחקר שסוקרת, מתעדת ומנתחת את העשייה התרבותית בישראל ומשמשת כזכיין של משרד התרבות בהפעלת המרכז למידע ומחקר בתחום. על דו"חות המרכז נסמכות ועדות התמיכה של המשרד בקביעת גובה התמיכה השנתית הניתנת לגופים. "בשנת 2013 הריץ התיאטרון הישראלי על כל שלוחותיו 15,814 הרצות. רק 52 אחוז בתל אביב והסביבה. 34 אחוז (5626) מתוכם הוצגו בישובים מרוחקים ומהם 32 אחוז (4999) ביישובים בעלי רמה סוציו-אקונומית נמוכה.

     

    לוי מדגיש: "כשליש מגופי התיאטרון בישראל פועלים מחוץ ל'בועה התל אביבית' והאשמות בהזנחת הפריפריה לא רק שאינן נכונות אלא גם גורמות עוול לרבים וטובים שמופיעים כל השנה בערים וישובים מרוחקים, הופיעו בהתנדבות מבלי לחשוב במקלטים בצפון ובדרום וימשיכו לעשות זאת ואלה שמטפחים כישרונות מקומיים".

     

    לוי מדגיש כי הבאת המרכז אל הפריפריה אינה תחליף ליצירה מקומית ומוסדות עצמאיים אך לדבריו לפני תמיכה צריכה להיות יוזמה אישית וחזון: "נולה צ'לטון עשתה תיאטרון בקרית שמונה, דודי מעין הקים את התיאטרון בשלומי. כדי להקים את היידישפיל היה צריך משוגע לדבר כמו שמוליק עצמון ואת גשר הקים יבגני אריה מתוך חזון וציונות. מי שחושב שהזרמת כסף למקום מסוים תצמיח תרבות בפריפריה, פשוט טועה. כסף לא מייצר תרבות אבל ללא כסף, תרבות איכותית לא יכולה להתקיים. התמיכה שניתנת לתיאטרונים הציבוריים מאפשרת להוזיל את מחירי הכרטיסים לטובת המוני ישראלים בכל רחבי הארץ ולראיה רק בשנה החולפת צפו בתיאטרון יותר מחמישה מיליון איש".

     

    "המדור לתיאטרון שהיה לי הכבוד לעמוד בראשו, עבד במשך שש שנים על שינויים ותיקונים במבחנים בהם גם על ידי ניקוד גבוה יותר לתיאטרונים המרוחקים מהמרכז. זכותה של השרה לקבוע מדיניות ולבקש לשנות את הקריטריונים, זה לגיטימי, אבל הייתי מציע שקודם לכך תלמד את החומר הקיים", מסכם לוי, "אני לא חושב שהיא מבקשת למחוק את מה שהיה אבל לטעון שהפריפריה מוזנחת כי האמנים קפוצי תחת, מבלי לרדת לחקר העניין, זה פופוליזם נטו".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים