שתף קטע נבחר

מדרכה להפקיר: 'ילדים וזקנים הודרו מהרחוב'

המדרכות בישראל הופקעו מהולכי הרגל לטובת כלי רכב ובתי עסק. ד"ר יואב לרמן, מומחה לתכנון עירוני, טוען שהאחריות של הרשויות: "המרחב הפך אלים. מהנדסי תנועה מכוונים רק למכוניות"

 

 

"לעיריות אין הרבה מושג מה קורה במדרכות, כמה הולכי רגל יש, כמה אופניים, מה קורה בשעות השיא. יש התחלה של ניסיונות, אבל אין ממש עבודה אמיתית". את הדברים הללו אמר אמר ד"ר יואב לרמן, מומחה לתכנון עירוני, במסגרת פרויקט שפורסם אתמול (ב') ב-ynet ועסק בהפקעה השיטתית של המדרכות מהולכי הרגל לטובת עסקים, רוכבי אופניים ומכוניות ביישובים בכל רחבי הארץ. בין השאר תועדו תושבים מירושלים, גבעתיים, רמת גן, תל אביב, אור יהודה, יהוד, טייבה, קלנסווה, וחיפה - שהציגו את הדרך הבלתי אפשרית שלהם מדי יום לעבודה, לגנים ולבתי הספר.

 

נתקלתם בבעיה? שלחו לנו אימייל אדום עם הפרטים המלאים

 

- איך זה משפיע?

לרמן: "האזרחים הכי פגיעים - ילדים קטנים וקשישים - מודרים בפועל מהמרחב. הם לא רוצים לצאת, הם יודעים שמסוכן. הם יותר איטיים מצעירים בריאים. מתקבל מרחב מאוד אלים ולא נעים. אתה מקבל חברה מנוכרת וקשה".

 

בכתבה "לאן נעלמו המדרכות" (ראו להלן), תועדה בין השאר אולגה גורצקי, תושבת שכונת הגפן ברמת גן, שבדרך לקחת את בתה לגן נאלצת לרדת עם העגלה מהמדרכה לכביש 7-6 פעמים בשל מכשולים שונים, בעיקר מכוניות חונות. כמוה גם ליטל מרקוס, אם לשלושה ממרכז תל אביב, שכל יום מנסה לצעוד על מדרכה שנחסמת בין היתר על ידי עשרות זוגות אופניים, פחי אשפה, אופנועים חונים, אופניים חשמליים, ערימות גזם וכמובן מכוניות.

 

באחד הרחובות הראשיים והסואנים ביותר ביהוד - דרך העצמאות - כלל אין בעיה של כלי רכב חונים על המדרכה, ובביקור במקום התבררה הסיבה הפשוטה: ברחוב זה אין מדרכות כלל. אלו רק כמה דוגמאות שתועדו בכתבה ביישובים שונים בכל הארץ, ויחד הן משרטטות כרוניקה של מכת מדינה.

 

צפו בכתבתו של אסף קמר: כך מופקעות המדרכות ברחבי הארץ

ורק להולכי הרגל לא נשאר. בתל אביב (צילום: ליאור פז) (צילום: ליאור פז)
ורק להולכי הרגל לא נשאר. בתל אביב(צילום: ליאור פז)

בירושלים (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
בירושלים(צילום: אלי מנדלבאום)

בנתניה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
בנתניה(צילום: עידו ארז)

טייבה (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
טייבה(צילום: חסן שעלאן)

אור יהודה (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
אור יהודה(צילום: ירון ברנר)

בני ברק (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
בני ברק(צילום: ירון ברנר)

בקלנסווה  (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
בקלנסווה (צילום: חסן שעלאן)

בדרום תל אביב (צילום: עופר אלכסנדר ) (צילום: עופר אלכסנדר )
בדרום תל אביב(צילום: עופר אלכסנדר )
 

ד"ר לרמן הסביר שהסיבה העיקרית למצב היא ההעדפה שניתנת למספר המכוניות הגדל והולך על ידי הרשויות ומתכנני התחבורה. כדוגמה הוא נותן את השכונות החדשות בערים הגדולות: "בראשון לציון מערב אנחנו רואים מצב שבכלל אין הולכי רגל, פשוט כי מראש כל הדברים רחוקים מדי ללכת אליהם. ואז שם אין לחץ על מדרכות אבל אין גם לאן ללכת, אז כולם תלויים במכוניות.

 

"בערים הוותיקות, שבהן יש מרכזים עירוניים אמיתיים, פשוט מזניחים את החלק הזה. זה לא רק תל אביב כמובן. זה לא שהמצב בהרצליה, כפר סבא וחולון הרבה יותר טוב".

 

- מה הסיבה לצפיפות שנוצרה?

"מהנדסי התנועה, שהם הכוח החזק ביותר בוועדות תכנון, ולא אדריכלים או אדריכלי נוף, הם באו עם המספרים שלהם והם מכוונים רק למכוניות. צריך לשנות את המקצוע הזה של הנדסת תנועה ותחבורה".

 

- אם הרוב מתניידים במכוניות, עדיין יש צורך במדרכות?

"מחירי הנדל"ן בישראל הכי גבוהים באזורים העירוניים שנוח ללכת בהם - מרכז תל אביב ההיסטורי וגם מרכז ירושלים. אנשים כן מחפשים את זה".

 

- אין סטנדרט למדרכות?

"יש הנחיות לא מחייבות שהוציאו משרד התחבורה ומשרד הבינוי".


פורסם לראשונה 20/07/2015 22:05

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
הפקרות במדרכות. צולם באור יהודה
צילום: ירון ברנר
מומלצים