שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    אפשר להפסיק לעשן בלי לפחד: 4 מיתוסים נפוצים

    הגמילה מעישון מלווה בפחדים רבים: פחד מפני עלייה במשקל, חשש מתחושות של מתח וחרדה ועוד. אהוד אברהמסון, מומחה להתמכרויות, מסביר למה לא כדאי לכם לפחד מהגמילה ואיך ניתן לעשות את זה ביעילות

    בשיתוף מכון אברהמסון

     

    כל מי שהפסיק לעשן יכול לספר כי החלטה זו היתה אחת ההחלטות החיוביות והחשובות שקיבל במהלך חייו. ועדיין, מעשנים רבים דוחים את תהליך הגמילה ופוחדים להתמודד עמו.

     

    הפחדים שמלווים מעשנים רבים מתהליך זה ברובם המוחלט חסרי בסיס, וייתכן כי אם הם יבחנו אותם לעומקם - החששות יתפוגגו וגם הם יוכלו להתחיל לצעוד בנתיב בריא יותר ונטול עשן.

     

    אהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מהתמכרויות והבעלים של מכון אברהמסון שסייע לעשרות אלפי אנשים להיגמל מסיגריות, ממפה את הפחדים העיקריים מהם חוששים מעשנים בבואם להתמודד עם תהליך הגמילה.

     

    קראו עוד על גמילה מעישון

    אני, אחותי והבת שלי נגמלנו יחד מעישון

    10 דקות ונגמלתי מ-10 שנות עישון. ראיון עם גומל

    החלטה משפחתית: 4 אחים נגמלו מעישון

     

    1. אם אפסיק לעשן אעלה במשקל באופן משמעותי

    כמעט כל מעשן משוכנע שאם יפסיק לעשן הוא יעלה במשקלו בצורה משמעותית. הסיגריה מגבירה את חילוף החומרים בגוף, ולכן אם לא משנים את הרגלי החיים לצד הפסקת העישון – תיתכן עלייה של ק"ג בודדים. אולם חשוב לדעת כי מרבית האנשים שעולים במשקל, יורדים את הק"ג העודפים לאחר שהגוף חוזר לאיזון.

     

    כדי להימנע מעלייה אפילו של הק"ג הבודדים, ניתן להוסיף שינויים מינוריים באורח החיים. כך למשל, מומלץ להגביר את צריכת המים שמסייעת בחילוף החומרים ואת הפעילות הספורטיבית. 

     

    הוא מוסיף ואומר כי בעקבות הגמילה תיתכן צריכה מרובה יותר של אוכל, בעיקר כי הנגמל זוכה לחוות טעמים וריחות ששכח מקיומם, והאוכל הופך ליותר טעים עבורו. אם אכן מרגישים כי צריכת המזון גדלה, ניתן לנסות לדבוק בתזונה בריאה, ולהעדיף מזון פחות משמין.

     

    האם יש קשר בין גמילה מעישון לעלייה במשקל? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    האם יש קשר בין גמילה מעישון לעלייה במשקל?(צילום: shutterstock)

     

     

    2. הגמילה תהפוך אותי לעצבני וחרדתי

    מעשנים רבים חוששים כי ללא הסיגריות יהפכו לעצבניים ומתוחים יותר. אבל מחקרים רבים כבר הוכיחו כי הסיגריה עצמה, והרעלנים שבה, הם אלו שמייצרים את תחושות החרדה והלחץ.

     

    המעשן ממלא את גופו של הנגמל בחומרים שגורמים לתחושה של מתח, כאשר לכאורה הדרך להפיג תחושה זו היא על ידי עישון סיגריה נוספת, אבל עישון של סיגריה נוספת על מנת להירגע רק מייצר עוד מתח.

     

    3. הגוף שלי רגיל לניקוטין - גמילה בבת אחת תהפוך אותי לחולה

    ישנה תפיסה רווחת בקרב מעשנים כי הפסקה פתאומית של אספקת הניקוטין לגוף תגרום לו לשוק, ותגרום לנגמל לתופעות פיזיות שונות ואף למחלות. תמיד יימצא המעשן שניסה בעבר להיגמל שיספר איך במשך שנות עישון רבות היה בריא כשור, אך ברגע שניסה להיגמל נדבק בכל מחלה אפשרית.

     

    גם לפחד זה אין אחיזה במציאות. בשל העובדה שבסיגריה יש רעלנים רבים הדרך היחידה להיגמל ממנה היא הפסקה מיידית. בכל מקרה, יציאת הניקוטין מהגוף היא איטית ויכולה להימשך אפילו מספר חודשים, לכן כמובן שלא נגרמת לגוף שום טראומה מהגמילה.

     

    4. מה אעשה בלי "החברה" כי טובה שלי?

    מעשנים רגילים כי הסיגריה נמצאת שם בשבילם בכל הרגעים הקשים. בפרידות, לקראת מבחנים, לקראת ראיונות עבודה, בזמן שיחות טלפון לא נעימות – היד נשלחת למצית ולקופסה באופן אוטומטי. אחד הפחדים הגדולים של מי שרוצים להיגמל הוא החשש כיצד יתמודדו עם כל הסיטואציות האלו ללא הסיגריה.

     

    הסיגריה יוצרת מסך בין המעשן לסביבה. הגיע הזמן לפגוש את המציאות ולראות שהיא לא גרועה כל כך. גם אם יש בה רגעים קשים – הסיגריה בוודאי לא עוזרת להתמודד איתם.





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    להפסיק לעשן בלי לפחד
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים