שתף קטע נבחר

זהירות: משמרות הצניעות גולשות באינטרנט

"רצח אופיר רחום הוכיח כי האינטרנט לא רק משחית רוחנית - הוא גם הורג", אמרו השבוע ברחוב החרדי. יחידה מיוחדת של "משמרות הצניעות" עלתה לאוויר כדי להציל משתמשים חרדים. בציונות הדתית התירו השבוע רבנים לעלות להר הבית בניגוד לעמדת הרבנות - ונחשו מי הגיע לבקר את עו"ד ויינרוט?

הגופים החרדיים הנאבקים באינטרנט עשו השבוע שימוש תעמולתי רב ברציחתו של הנער אופיר רחום ז"ל מאשקלון, שפותה על ידי בחורה פלסטינית באמצעות צ'ט.
"הרצח הנורא הוכיח כי האינטרנט, מלבד הסכנה הרוחנית הגלומה בו, מהווה היום גם איום פיזי, ממשי לחיי אדם" קבעו. העיתון החרדי 'יום השישי' אף דיווח לקוראיו על יחידה מיוחדת של משמרות הצניעות ש"גולשת ומנהלת שיחות יזומות בצ'טים שבאינטרנט במעקב אחר תופעות חריגות בקהילה". על פי 'יום השישי' עיקר הפעילות של היחידה המיוחדת של משמרות הצניעות באינטרנט, מתבצעת בחדרי צ'ט, המיועדים לחרדים בלבד. פעילי 'המשמרת' מתחזים לדמויות ההולמות את מגמות המשתמשים החרדים בצ'טים כדי לחשוף אותם ולהציל אותם "מציפורני הרשת".
גורמים חרדים אף הסיקו מהאירוע כי שוב הוכחה תבונתם וראייתם למרחוק של גדולי הרבנים שהתנגדו בחריפות לשימוש באינטרנט וקבעו כי "במלכות משרד החינוך החלו להבין את נזקיו של הכלי המשחית שחכמינו שליט"א צפו את פגעיו והתריעו מפניו מבעוד מועד".

אפשר לעלות להר

בעקבות החרפת המאבק על השליטה היהודית בהר הבית ובניגוד לעמדת הרבנות הראשית, פירסמו רבנים מהציונות הדתית 'גילוי דעת' הלכתי המתיר עלייה להר הבית. הרבנים, ביניהם, הרב דב ליאור, רבה של קרית ארבע, הרב שלמה ריסקין, רבה של אפרת והרב נחום אליעזר רבינוביץ, ראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים, אף דורשים מהממשלה לפתוח מיד את הר הבית לתפילת יהודים.
הרבנים קובעים בגילוי הדעת כי "ניתן לעלות ולהיראות בהר הבית", זאת לאחר טבילה כהלכה, נעילת נעלי בד וללא ארנקים, תיקים וכדומה. הרבנים אף מפנים הוראות מדוייקות לגבי המסלול המותר אך מזהירים "ללכת ככל הניתן קרוב לחומות הר הבית מבפנים ולא להתקרב לרמה המוגבהת ולא ללכת במזרח בקטע שבו היה גבול עזרת הנשים".
גילוי הדעת מנוגד להחלטת מועצת הרבנות הראשית לישראל ולעמדת הרבנים הראשיים, הרב ישראל מאיר לאו והרב אליהו בקשי דורון.
בתקופה האחרונה פנו אישים בולטים בציונות הדתית, ביניהם חברי כנסת של המפד"ל, לרבנים הראשיים, וביקשו לבחון מחדש את האיסור ההלכתי לעלות להר. בין היתר נטען כי בתקופה זו ניתן להתיר את העלייה להר 'מדין כיבוש' בדומה להיתר שניתן לצנחנים שכבשו את הר הבית במלחמת ששת הימים. רבני ישראל אף הואשמו כי הם האחראים לכך שיש המדברים על אפשרות של ויתור על הר הבית, כיוון שהפקירו את ההר לנוכחות מוסלמית בלבד על ידי כך שהתחמקו במשך 33 שנה מלדון בסוגיית העלייה היהודית להר הבית.
השבוע התייחס הרב בקשי דורון להאשמה החריפה ואמר כי "כשם שכאשר אדם לא נוגע בבבת עינו לא אומרים שהיא לא יקרה לליבו, כך אי אפשר לנגוע בהר הבית, בגלל היותו המקום הכי רגיש".
הרבנים שהוציאו את 'גילוי הדעת' החדש, קבעו את פסק ההלכה המתיר עליית יהודים להר הבית כמעין 'הוראת שעה', כדי "להוציא מליבם של הבאים לגזול את הר הבית מידי ישראל... כאילו יש בהימנעות מלבקר בהר הבית, משום הפקעת זכות הבעלות והחזקה של עם ישראל, תוך ערעור על זכות ריבונותו הבלעדית של ישראל על המקום". הרבנים אומרים כי "אמנם נמנענו עד עתה מלהורות על תחומי המותר לישראלים לעלות להר הבית. אבל משתכפו הצרות ולנוכח המצב המיידי והנורא שנשתרר שוב אין בנימוקים הקודמים כדי למנוע או לאסור באופן גורף עליית יהודים להר הבית".

הרב עובדיה נגד הקיבוצים

דבריו של הרב עובדיה יוסף על הקיבוצים השבוע, נעלמו בתוך שלל התקפותיו של מנהיגה הרוחנית של ש"ס. התקפות על ראש הממשלה אהוד ברק ("שונא ישראל"), על יו"ר מרצ, יוסי שריד ("נבל, שונא תורה") על הפלסטינים (נחשים צפעוניים") ועל הציבור הרוסי (למען האמת הוא אמנם קרא להם "רוסים" באינטונציה שיכלה להתפרש כלועגת. אך כלל לא תקף אותם, אלא רק אמר שברק רוצה את הקולות שלהם וש"החכמים שבהם יודעים שהכל זה שקר").
אל הקיבוצניקים התייחס הרב עובדיה בדרשתו במוצאי שבת בבית הכנסת היזדים, הרב נדרש לנושא כשדיבר על מעלות החינוך התורני: "הבנים שלומדים תורה יודעים מה זה כבוד אב ואם, לא כמו בקיבוצים. איך מתייחסים עם אבא שלהם - קוראים לו אבא? בכלל לא קוראים לו אבא -'הו יענקל'ה בוא הנה', אבא שלו שמו יעקב אומר לו יענקל'ה... זהו ההבדל שלא לומדים תורה, אשרי אדם שמלמד בניו תורה, יודעים מה זה כיבוד אב ואם".
בהמשך דרשתו דיבר הרב עובדיה על מעלת התשובה ורצה להבהיר כי האפשרות לחזור בתשובה נתונה אפילו לרשע גמור וכי על פי היהדות מספיק שאדם יקבל על עצמו באמת את החזרה בתשובה וכבר הוא הופך מרשע לצדיק. להמחשת העניין סיפר הרב לקהל מאזיניו: "קיבוצניק אחד לא דתי, אין לו לא דת ולא דין, ראה בחורה מבית יעקב, איזה בחורה! היה מסתכל עליה, בא אצלה אמר לה 'הרי את מקודשת לי על מנת (בתנאי) שאני צדיק גמור' - הרי זה מקודשת. כולם יודעים שזה קיבוצניק אחד, יחף! בלי נעליים! זה? זה יקדש בחורה של בית יעקב?" שאל הרב והשיב בחיוב "אפילו הכי מקודשת היא, חיישינן (אנחנו חוששים) שמהרהר תשובה בליבו, אולי חזר בתשובה? חזר בתשובה נהפך להיות צדיק, מרשע נהפך להיות צדיק".

יציאת השבת

סיפור שמספרים בישיבת פוניבז' על עו"ד יעקב ויינרוט. מתוך המדור הכי שנון בעיתונות החרדית "מבחן בוזגלו". פרי עטו של כתב ביטאון ש"ס 'יום ליום' צביקה יעקובזון, נאמנו של דרעי, שהושעה השבוע מהעיתון, בשל המאבקים הפנימיים בתנועה המסוכסכת:
כשלמד בישיבה, ישב התלמיד יענקל'ה ויינרוט בבית המדרש ושרק, ניגש אליו אחד הרבנים ונזף בו: "אינך יודע שמי ששורק, שדים באים אליו".
השיב ויינרוט: "לא ידעתי, אבל עכשיו אני רואה".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארכיון ידיעות אחרונות
זהירות - אינטרנט
ארכיון ידיעות אחרונות
צילום זום 77
אסור לעלות להר. הרב בקשי דורון
צילום זום 77
מומלצים