שתף קטע נבחר

חרם על ישראל? ככה מגדילים את היצוא

בזמן שבמקומות בעולם מנסים לקדם חרם על מוצרים מישראל - יש מיליוני אוהבי ישראל שהיו שמחים לקנות מאיתנו. חברת "ברכות מישראל" ייצאה לאחרונה לארה"ב עשרות אלפי מארזי אוכל, קוסמטיקה ויין שהוזמנו מראש על ידי נוצרים ידידי ישראל. "דווקא בזכות החרם - נמכור יותר"

החרם על מוצרים ישראליים שהחל להתפתח לפני מספר שנים במטרה לפגוע בכלכלת ישראל, קיבל בשבוע האחרון תזכורת נוספת כאשר רייקיאוויק, בירת איסלנד, קיבלה החלטה להחרים מוצרים ישראליים - החלטה שהממשלה האיסלנדית התנערה ממנה בסופו של דבר.

 

עוד בנושא

לאן פני היצוא הישראלי בשנה הבאה? 

הטעמים הישראלים כובשים את העולם

 

אך אם תשאלו את יעקב ברג, הבעלים של יקב פסגות, החרם המתגלגל הוא דווקא הזדמנות להגדיל את היצוא הישראלי לחו"ל. בחודשים האחרונים הקים ברג את חברת "blessings of Israel" (ברכות מישראל) בעלות של כ-2 מיליון דולר - חברה לשיווק ישיר של מוצרי מזון, שתיה, קוסמטיקה, כלים ומוצרים נוספים של עשרות חברות ישראליות מכל הארץ המייצגות את ישראל ומספרות את הסיפור הישראלי. קהל היעד: אוהבי ישראל בכל העולם ומסתבר שיש לא מעט כאלו. בימים האחרונים, נשלחו רק לארה"ב לבדה מעל 20 אלף חבילות, והיד עוד נטויה.

 

אחת מהחבילות שנשלחו לאוהבי ישראל בארה"ב (באדיבות: blessing of israel) (באדיבות: blessing of israel)
אחת מהחבילות שנשלחו לאוהבי ישראל בארה"ב(באדיבות: blessing of israel)

"לפני כשנה, במהלך מבצע צוק איתן ישבתי בפגישה עם מנהלי רשת מזון מאוד גדולה בטקסס ואני שומע לפתע רעש של אזעקת צבע אדום. הבן אדם שיושב מולי קם, לוקח את הטלפון וחוזר אחרי כמה שניות", מספר ברג בראיון ל-ynet. "חשבתי שזה הצלצול שלו אז כשחזר ציינתי בפניו: 'אולי אתה לא יודע אבל אם תגיע לישראל כדאי לך להחליף את הצלצול כי אצלנו ככה נשמעת אזעקה'. הוא מראה לי את הטלפון ואני רואה שהוא התקין את אפליקציית 'צבע אדום'. 'בכל פעם כשיש צבע אדום במדינת ישראל גם באמצע הלילה, אשתי ואני קמים ומתפללים שלא יקרה לכם שום דבר', הוא אומר לי. הבן אדם אינו יהודי והוא מעולם לא ביקר בישראל, אבל למרות זאת הוא מרגיש כה מחובר".

 

>>רוצים להתעדכן בחדשות הכלכלה והצרכנות? הצטרפו לעמוד הפייסבוק שלנו

 

לדברי ברג, לאדם כזה אין יכולת אמיתית לעזור לישראל למרות שהוא אוהב והיה שמח לעשות זאת וכמוהו יש מיליונים נוספים. "הם יכולים לתת תרומות לכל מיני ארגונים אבל אנחנו לא רוצים תרומות. אנחנו התעשיינים מאמינים ויודעים שמדינת ישראל מייצרת את המוצרים הכי טובים, הכי איכותיים ויש לה את הסיפור הכי טוב. אז אנחנו עכשיו מנגישים את זה ומביאים להם מוצרים מישראל עד לבית".

 

משנים דיסקט בלחימה נגד החרם

ברג משוכנע שאופי המאבק הישראלי בחרם אמור להשתנות מהיסוד. לדבריו, סימון המוצרים המיוצרים בשטחי יהודה ושומרון הוא שלב נוסף בדרך לחרם על ישראל כולה. "רוב הציבור - והמנהיגים בתוכם, מדגישים בכל פעם כי מי שיפגע לא פחות הם הפלסטינים משום שהם יפוטרו מהמפעלים הישראלים, אבל זה רק מעודד את מארגני החרמות כי הם רואים שאנחנו נלחצים ודואגים. נכון", מודה ברג, "כשראש הממשלה אומר שחרם על ישראל יביא להשלכות קשות מאוד, הוא צודק, אבל אני חושב שהדרך הכי טובה זה בעצם להראות שבזכות ניסיונות החרם של הארגונים כדוגמת ה-BDS אנחנו נמכור יותר".

 

"להערכתי יש הרבה יותר אוהבי, ידידי וחברי ישראל מאשר אלו שרוצים להחרים אותנו. אין כמעט לקוח סופי שאומר אני לא רוצה לקנות כי זה מישראל. אלא מדובר בכל מיני ארגונים שממומנים על ידי גורמים עם אג'נדה מאוד ברורה והיא לפגוע בישראל".

 

בסופו של דבר – אם תרצה או לא, זה משפיע עלינו. אתה לא יכול להתעלם מזה?

"בוודאי וזה משום שבעלי הרשתות אומרים לעצמם: מה אני צריך שיפגינו נגדי ויעמדו עם שלטים בחוץ. אני אקנה ממקום אחר. למה לי להתעסק עם תוצרת ישראלית ולכן בסופו של דבר יש לזה השפעה עלינו. החברה שהקמתי נועדה לעקוף את המשווקים ואת הרשתות שעומדים בעין הסערה - שלא באשמתם, ואני רוצה להוכיח במספרים שבזכות החרם אנחנו מוכרים יותר".

"אנחנו התעשיינים מאמינים ויודעים שמדינת ישראל מייצרת את המוצרים הכי טובים, הכי איכותיים ויש לה את הסיפור הכי טוב", יעקב ברג ()
"אנחנו התעשיינים מאמינים ויודעים שמדינת ישראל מייצרת את המוצרים הכי טובים, הכי איכותיים ויש לה את הסיפור הכי טוב", יעקב ברג

"רק בארה"ב לבדה יש עשרות מיליונים שאינם יהודים, הרואים במדינת ישראל סמל להצלחה ורוצים לעזור ולשמוע. מנוצרים שמאמינים בתנ"ך ובין סתם אנשים טובים. על פי הסקר האחרון כ-62% מהאמריקנים הם אוהבי ישראל", הוא מציין.

 

40 מיליון דולר ליצוא יין ישראלי ב-2014

את יקב פסגות הקים ברג בשנת 2003 בבנימין - בין הישובים אדם ופסגות. כיום מייצר היקב כ-200 אלף בקבוקים כשמתוכם 70% מיוצא לחו"ל ונחשב ליקב בוטיק מהאיכותיים בארץ. על פי נתונים של מכון היצוא, בשנה החולפת ייצאו היקבים הישראלים סחורה ביותר מ-40 מיליון דולר לכ-80 מדינות. להערכת יערה שמעוני- מנהלת תחום תוצרת טרייה ויין במכון הייצוא, 40 יקבים ישראליים מייצאים באופן קבוע והשאר לפי הזמנות מיוחדות. "לשמחתי אני יכולה לומר שיצוא היין מישראל עולה בשנים האחרונות בהתמדה, על אף הקשיים הקיימים בענפי היצוא האחרים. כיוון שחלק הארי ביצוא היין מישראל נמכר לקהילות היהודיות, בזמן החגים יש עבודה רבה ליקבים. צרפת היא שוק היצוא השני בגודלו ליין ישראלי, לאחר ארה"ב", מציינת שמעוני ומוסיפה כי, "עם זאת, אנחנו מייצאים יין בשנים האחרונות גם למדינות כמו יפן אוקראינה ופולין, בהן האספקט הכשר פחות רלוונטי".

מוצרי טיפוח ישראליים. "מביאים להם חתיכה מישראל" (באדיבות: blessing of israel) (באדיבות: blessing of israel)
מוצרי טיפוח ישראליים. "מביאים להם חתיכה מישראל"(באדיבות: blessing of israel)
 

לפני כמה שנים מצא ברג במערה בו מאוכסנים חביות היין שלו מטבע מתקופת בית שני - מטבע שהוטבע לפני כמעט 2000 שנה בתקופת המרד היהודי ברומאים. עליו היה כתוב 'לחירות ציון' שנועד בזמנו להעלות את הרוח היהודית. "העתק מדויק ממנו שיצרנו מפליז מוצמד לכל בקבוק שאנחנו מייצאים לחו"ל. אנחנו רוצים שזה יבלוט שאנחנו מישראל. ובמקום להגיד שהמפעל בתל אביב אנחנו מתגאים ואומרים שהמפעל שלנו בבנימין - במקום שמוזכר בתנ"ך".

 

לכל חבילה מתוך עשרות אלפי החבילות שיצאו לפני החג, צירפו העובדים חוברת ובה סיפור, רעיון או תוכן עם משמעות. סיפורי התנ"ך והמקומות בהם התרחשו, שזורים יחד עם מיקומי המפעלים בהם יוצרו המוצרים.

 

"זה בעצם חבילה שבאה ואומרת שאתם אמנם לא יכולים לבוא ולבקר בישראל, אבל אנחנו מביאים לכם חתיכה מכאן. אם בשנה שעברה ישראל ייצאה לארה"ב בכ-10 מיליארד דולר, ניתן בקלות להגדיל את היצוא לשם ב-25% יותר, וזה המשימה של כולנו לגרום לזה להצליח", קובע ברג.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
באדיבות: blessing of israel
מביאים לאוהבי ישראל בעולם חתיכה מישראל
באדיבות: blessing of israel
מומלצים