שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    פולקסווגן רימתה את הציבור והמניה מתרסקת

    היצרנית הגדולה בעולם בצרות. לאחר שהובהר כי פולקסווגן אכן רימתה במשך שנים את הממשל בארה"ב, צונחת מניית החברה ב-21%. יו"ר הקונצרן: מתנצל עמוקות

    מניית פולקסווגן, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, צונחת בלמעלה מ-20% בשעות המסחר הראשונות היום (ב'). קונצרן הרכב הגרמני יאלץ להתמודד עם אחד המשברים התדמיתיים הגדולים בתולדותיו, אם לא הגדול שבהם. ובינתיים לפחות, נראה כי הציבור אינו אופטימי באשר לתוצאות המשבר, שכן עם פתיחת המסחר צנחה מניית פולקסווגן ביותר מ-20% לעומת שער הסגירה ביום ו' האחרון, לפני שנודע כי החברה רימתה את הממשל האמריקאי בנוגע לתצרוכת הדלק ורמת הזיהום האמיתית של מכוניות עם מנועי דיזל מתוצרתה.

     

     

     

    את הפרשה החמורה חשפה הרשות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA), לפיה פולקסווגן התקינה באופן מכוון תוכנה המזהה בדיקות זיהום אוויר שנתיות, ובהתאם מקטינה משמעותית את הספק מנוע הדיזל, והופכת אותם ל"נקיים" משמעותית מפעולתם הרגילה. כאשר התוכנה אינה מזהה והמנועים עובדים באופן רגיל, רמת הזיהום שהם פולטים, כך הרשות, עשויה להגיע לרמה גבוהה פי 40 מהמותר. תוכנה זו הותקנה במיליוני מכוניות, וחצי מיליון מהם כבר הוזמנו למוסכים כדי להסיר אותה. המהלך האומלל עלול לעלות לפולקסווגן בקנס שיגיע ל-18 מיליארד דולרים (לפי 37.5 אלף דולרים למכונית).

     

    בניסיון למתן את הלהבות - ובפרט את התפשטותן מארה"ב לאירופה שם מוכרת פולקסווגן הרבה יותר מכוניות דיזל וחשופה לנזק כלכלי גדול בהרבה - פרסם יו"ר היצרנית, מרטין וינטרקורן, הודעה מיוחדת ובה התנצל על הפרשה. "חבר המנהלים של פולקסווגן לוקח את הממצאים (של ה-EPA) מאוד ברצינות. אני אישית מתנצל עמוקות על שהפרנו את אמון לקוחותינו והציבור", כותב וינטרקורן. "נשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות, בשקיפות ובבהילות, כדי לבסס בבהירות, בפתיחות ובאופן מלא את עובדות המקרה".

     

    יו"ר פולקסווגן מרטין וינטרקורן (צילום: EPA) (צילום: EPA)
    יו"ר פולקסווגן מרטין וינטרקורן(צילום: EPA)

     

    וינטרקורן הורה על הקמת צוות בדיקה חיצוני ובלתי תלוי, שימצא את האשמים בנושא. "אנחנו לא מקבלים ולא נקבל כל הפרה בתוך הקונצרן של החוק", כתב. יו"ר פולקסווגן לא ציין מי יבצע את הבדיקה החיצונית, מהלך דומה לזה שביצעה ג'נרל מוטורס במשבר מתג ההנעה שהוביל למותם של 124 בני אדם. במקרה זה, GM מיהרה למנות את קנת' פיינברג, מבכירי עורכי הדין באמריקה, לבדיקת הנושא ולהקמת תוכנית פיצוי ללקוחות שנפגעו.

     

    ב-EPA הסבירו כי המכוניות המעורבות "הכילו תוכנה שמכבה מערכות סינון חלקיקים מזהמים כאשר נוהגים בכביש הציבורי, ומחזירה אותן לפעולה כשהמכונית עוברת מבחן זיהום אוויר". פירוש הדבר כי במהלך בדיקות הזיהום - שמבצעת ה-EPA לכל רכב חדש - מכוניות הדיזל של פולקסווגן הוסוו כידידותיות לסביבה הרבה יותר מכפי שהן בזמן נסיעה על הכביש.

     

    בעקבות הפרשה, פולקסווגן הורתה על הפסקה מיידית של שיווק דגמי 2015 עם מנועי דיזל בכל רחבי ארה"ב, כך מדווח הדטרויט ניוז, והסירה פרסומות וסרטוני יוטיוב המתייחסים לדגמים אלו. בנוסף היצרנית לא מורשית לפי שעה לשווק את דגמי 2016 של המכוניות, לאחר שהממשל לא הסכים להעניק להן תעודת תאימות - חלק מהתקינה האמריקאית. ב-EPA ממתינים לתשובות מפולקסווגן לגבי הפרשה ובפרט לגבי השינויים שבוצעו בדגמי 2016 כדי שיעמדו בתקני זיהום האוויר כחוק.

     

    והצרות לא מסתיימות כאן. מלבד הקנס שצפויה להשית על פולקסווגן ה-EPA, מקורות במשרד המשפטים האמריקאים ציינו באוזני התקשורת המקומית על כוונתם לפתוח בחקירה בנושא. אם זה יקרה, פולקסווגן עשויה לשאת בקנס כספי נוסף של מאות מיליוני דולרים, וחלק מעובדיה עשויים למצוא עצמם על ספסל הנאשמים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים