שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    פולקסווגן על הכוונת - חקירה פלילית נגד המנכ"ל

    הדיזלגייט של קונצרן הרכב הגרמני נחשף עוד יותר. התובע הכללי בגרמניה פתח בחקירה פלילית, סקודה ואודי מגלות לכמה מכוניות נגועות הן אחראיות, בכירים מושעים מיידית, בוש מגלה מתי הזהירה מפני השימוש בתוכנה שפיתחה - ומה קורה עם ישראל?

    הסערה סביב תוכנת הטעיית בדיקות הזיהום שהתגלתה במכוניות פולקסווגן לא רק שאינה דועכת - נדמה כי הטורנדו המאיים על הקונצרן הולך ומתעצם. כל שעה שחולפת מביאה עמה גילויים חדשים בנושא, והבור שחפרו לעצמם בכירי יצרנית הרכב הגדולה בעולם במשך שנים רק מעמיק. היום (ב') מפרסמות סוכנויות הידיעות כי התובע הכללי בגרמניה פתח בחקירה פלילית כנגד מנכ"ל הקונצרן המתפטר, ולפי מקורות מקורבים לשערוריה בקונצרן הגרמני, שלושת האחראים על הפיתוח והמחקר במותגים פולקסווגן, אודי ופורשה, הושעו באופן מיידי מעבודתם.

     

    כל מה שרציתם לדעת על דיזלגייט:

     

    מתיאס מולר, מנכ"ל פולקסווגן החדש - עדיין מחייך, בגלל פורשה (צילום: MCT) (צילום: MCT)
    מתיאס מולר, מנכ"ל פולקסווגן החדש - עדיין מחייך, בגלל פורשה(צילום: MCT)

     

    השאלות והתשובות - דיזלגייט

     

    עוד אתמול נודע כי משרד התחבורה העמיד לפולקסווגן אולטימטום לפיו על הקונצרן להציג את כל המידע ואת האמצעים לפתרון המשבר המורכב עד ה-7.10. אם לא, יאסור משרד התחבורה את שיווק מכוניות פולקסווגן החשודות כנגועות בכל גרמניה. כדאי להזכיר כי באולטימטום זה מתייחס המשרד לכל המידע הדרוש לזיהוי כלי הרכב הנגועים בגרמניה לפחות, ולדרך בה מתכוונים בפולקסווגן לפתור את בעיית המכוניות המזהמות כרגע. בתקשורת הגרמנית טוענים עוד כי כבר ב-2011 הזהיר מהנדס בפולקסווגן את בכירי היצרנית מפני שימוש בתוכנה, וכי מידע זה נחשף כעת בעקבות החקירה הפנימית המתנהלת.

     

     (צילום: EPA) (צילום: EPA)
    (צילום: EPA)

     

    בהתפתחות מעניינת נוספת מפרסם הבילד הגרמני כי ענקית החלפים והציוד המוטורי בוש מצהירה שהיא זו שפיתחה את התוכנה המזהה בדיקות זיהום, ומעבירה את הרכב למצב "נקי" או ,מלוכלך" בעת נסיעה רגילה על הכביש. אלא שבוש, החוששת מהשפעה תדמיתית ופיננסית, טוענת כי עוד ב-2007 הודיעה לפולקסווגן שהתוכנה האמורה נועדה למטרות ניסוי בלבד, וכי שילובה במערך ניהול המנוע של מכוניות המשווקות לציבור אינו חוקי. מסמך אזהרה שכזה הועבר לפולקסווגן, כך העיתון, שנתיים לאחר שהתוכנה סופקה לקונצרן.

     

    וינטרקורן, ידע או לא ידע, בדרך לחקירה פלילית 

     

    לצד מותג פולקסווגן שהודיע מוקדם יותר כי כחמישה מיליון כלי רכב מתוצרתו "נגועים" בתוכנה הבעייתית, אומרים כעת בסקודה כי 1.2 מיליון מכוניות מהמותג שווקו במהלך השנים עם התוכנה. באודי מודים כי 2.1 מיליון כלי רכב ממותג היוקרה שווקו במהלך השנים עם התוכנה משלל דגמים, ולא רק A3 כפי שנחשף בארה"ב. ובהקשר זה כדאי להתייחס שוב לנקודה הישראלית. ביבואנית המקומית, חברת צ'מפיון מוטורס, לא מוכנים עדיין למסור דבר הנוגע לפרשה, מלבד תגובה לאקונית שפורסמה בשבוע שעבר. אך לאור המידע שנאסף עד עתה, אפשר כבר להעריך כיצד תשפיע הפרשה על השוק הישראלי.

     

    נראה כי מותג אודי כמעט ולא מעורב - אם בכלל - בשיווק מכוניות עם התוכנה האמורה. יש להניח שגם במותג סיאט מדובר במספר נמוך של מכוניות שווקו לשוק המוניות. במקרה של פולקסווגן לא כל כך ברור ע מדובר בכמה מאות או יותר, אך יש להניח כי מותג סקודה הוא זה שייפגע, שכן מספר המוניות ששיווק וחשודות כמצוידות בתוכנה, עשוי להגיע לאלפים.

     

    פולקסווגן עומדת גם בפני רשימה ארוכה יותר ויותר של תובעים פוטנציאליים. החל מהרשויות במדינות שונות בהן זכתה פולקסווגן לאישור שיווק למרות שכלי הרכב מתוצרתה לא עמדו בתקן זיהום האוויר המקומי, ובמקרים מסוימים זכו להטבות מיסוי להן לא היו ראויים, דרך ארגונים חברתיים שונים הזועמים על הזיהום, בעלי מכוניות שעלולים לאבד מערכן וממילא הוטעו בזמן הרכישה, ציי רכב גדולים שרכשו את כלי הרכב עקב נתוני הזיהום הנמוכים שהציג, משווקים מורשים שייפגעו וכמובן משקיעים שכבר נאלצו לספוג צלילה של עשרות אחוזים עם פיצוץ הפרשה. היום יורדת המניה ב-8% נוספים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: AP
    פולקסווגן ודיזלגייט - הציבור מתקומם
    צילום: AP
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים