הילד שוב לא נגע בכריך שלו? כך תגרמו לו לאהוב את ארוחת עשר

שוב לחם מקמח לבן עם ממרח שוקולד או חומוס מעובד? התזונאית נועה דורון דוידסון עם כמה עצות לארוחות בוקר מלאות בריאות ואהבה

נועה דורון דוידסון

|

01.11.15 | 11:43

  (צילום: shutterstock)

שוב חוזר הדיון - מה שמים לילד בכריך ואיך שומרים על הבריאות שלו גם כשהוא נמצא תחת כתלי בית הספר? לשמחתנו, המודעות היום גדולה הרבה יותר מפעם והורים רבים כבר מבינים את הקושי הבריאותי בכריך שעשוי מלחם לבן וממרח שוקולד או חומוס מעובד.

 

הקושי הגדול של ההורים הוא למצוא חלופות מזינות יותר וכאלה שהילדים יאכלו בשמחה. הרבה הורים חווים תסכול אם הילד חוזר הביתה עם ארוחת העשר שלא נאכלה כלל או שמביע מירמור על הכריך שקיבל בבוקר או יותר מזה - הילד הגדיל והחליף את הארוחה שלו עם ילד אחר ואפילו לווה אוכל מילד אחר ולא אכל את מה שהכנתם לו בבית.

 

לכל אלה יש פתרונות לא כל כך קשים ומורכבים, שמצריכים מאיתנו ההורים שני דברים:

  1. הצבה של נושא הארוחות והבריאות של ילדיכם בראש סדר העדיפויות, גם אם הן בביה"ס ומחוץ לבית (ואם קראתם את הכתבה עד כאן, אני מניחה שזה כבר בלבכם).
  2. היערכות מתאימה שנוחה גם לכם – ועוד מעט נבין איך נערכים.

 

ארוחת בוקר איכותית ומזינה היא המפתח

ארוחת הבוקר נאכלת אחרי הצום של הלילה ולכן, כל מה שנכניס לגופנו בבוקר, על קיבה ריקה, הוא "כמו תרופה". ארוחת בוקר שעשירה בויטמינים ומינרלים, ללא סוכר מעובד וטיבעית כמה שיותר, תמלא את הגוף, תבריא אותו ותספק לו אנרגיה לאורך זמן. הרבה ילדים שאוכלים ארוחת בוקר טובה שמתאימה לגופם, לא יזקקו לאוכל במשך כמה שעות. הם ישמרו על רמות אנרגיה וריכוז תקינים ואפילו על מצב רוח טוב יותר.

ארוחת הבוקר הנפוצה של "דגני בוקר" מקופסה + חלב, לצערנו, אינה נחשבת מזינה. למרות כל ההבטחות שמופיעות על קופסאות דגני הבוקר, מדובר על דגן מעובד, שכל מרכיביו הטובים כבר אינם. בייצור, אף הוסיפו לו משפרי טעם וסוכר מעובד. ולמה זה לא מומלץ? בקצרה: הסוכר מעלה את רמות האנרגיה של הגוף, אבל מוריד אותן בחדות ובדרסטיות כעבור חצי שעה (במקרה הטוב). כשרמות הסוכר יורדות בצורה חדה, נרגיש חוסר ריכוז ואף רעב מוגבר, דבר שעלול לפגוע בבריאותנו ואפילו במצב הרוח שלנו. אם תוסיפו לזה את הסוכר שיש גם בחלב, קיבלתם ארוחה עשירה בסוכר ודלה בויטמינים ובמינרלים איכותיים, שיעזרו לכם ולילדיכם להתרכז במהלך היום.

לכן אין מנוס מלהשקיע את זמנכם בארוחות בוקר איכותיות ובריאות, אשר יכולות בהמשך גם להיכנס לקופסאות האוכל של ארוחת העשר בביה"ס.

 

לא מספיקים כלום בבוקר?

ארוחות הבוקר הן בדר"כ על "זמן שאול". הבשורה הטובה היא, שממש לא חייבים לבשל בכל בוקר. מה שכן כדאי לעשות, זה להתארגן ביום קבוע בשבוע, לשבת עם הילדים ולבנות יחד איתם תפריט משותף לבקרים ולארוחת העשר. מומלץ לבחור מנות אשר תוכלו גם לקחת איתכם לדרך, במידה ולא הספקתם לאכול ליד השולחן לפני שיצאתם מהבית.

התארגנות מראש תחסוך לכולכם הרבה כאב ראש וחיכוכים על רקע האוכל. לילד וגם לכם יהיה ברור מה מכינים ומתי ותוכלו להתארגן לכך בהתאם. כמו כן, הילדים ירגישו שייכות לארוחות, מה שיעודד אותם לאכול מהן ולהתגאות בהן. תכנון מוקדם ומראש יכול להקל מאוד כשסדר היום והשבוע עמוסים במיוחד.

 

איך לתכנן עם הילד את הארוחות?

תנו לו מבחר אופציות בריאות שהוא מכיר ומוכן להתנסות בהן + פרי, ירק ומים בכל ארוחה. כתבו על לוח במטבח את לו"ז הארוחות לפי ימים. חשוב לציין: לא חייבים לתכנן ארוחה שונה בכל בוקר. אפשר להתחיל משני סוגי ארוחות בוקר וארוחות עשר ובהדרגה ליצור עוד סוגי ארוחות, עד שתגיעו לכ-4-5 ארוחות מגוונות במהלך השבוע. גיוון הארוחות תלוי כמובן בילדיכם וביכולותיכם, אבל העיקרון הוא ברור – סדר ותכנון מוקדם ומשותף עם הילדים, יקלו על כל ההיערכות סביב האוכל.

 

כמה דוגמאות למאכלים שניתן לשלוח עם הילדים לביה"ס

תמרים, פירות יבשים אורגניים, אגוזים, זרעים, כריך עם ממרח לא מעובד, ביצה קשה, פנקייקים, פירות, ירקות חתוכים או שלמים, בשר (בהכנה ביתית), מאפינס למיניהם, פשטידות שניתן לאכול גם קר, אפילו אורז או דגן אחר עם תוספת שהילדים אוהבים.

 

עוד עצות לארוחות בבית הספר

  • השיגו קופסאות אוכל מחולקות לתאים ונפתחות בפניכם אין סוף אפשרויות לארוחות מזינות וטעימות!
  • הקפידו לצרף באופן קבוע ירקות ופירות מגוונים לארוחה.

 

הילד לא מספיק לאכול בהפסקה

כאן הפיתרון הוא רב מערכתי וכולל את ביה"ס בהתחשבות בזמני האכילה השונים. לפעמים הילד חוזר הביתה עם ארוחת העשר בשלמותה, לא כי אינו אוהב אותה, אלא פשוט כי לא הספיק לאכול. חשוב לברר עם הילד ועם המורה מה הוא עושה בזמן שכולם אוכלים. אם הוא קצת נוטה לפיזור, שווה לבקש עזרה מהמורה, שיזכיר לו בנימוס שעכשיו אוכלים ויעזור לו להתארגן במידת הצורך. אפשר גם לפנות בנימוס למורה ולהסביר שהילד זקוק ליותר זמן על מנת לאכול, מה שיגדיל את התפוקה שלו בלימודים וישפר את הריכוז שלו. מניסיוני, לרוב, עם פנייה נעימה ושיתוף כן בקושי, לא יהססו לעזור לילדיכם ולתמוך בהם.

במידה ואין "תוספת זמן" לארוחה, כדאי לשלוח עם הילד מזון שחתוך קטן ו"ארוז" לצורת מאפינס או פשטידה, למשל, הכוללת הרבה רכיבים ולכן יש בה יחסית "עושר" של ויטמינים, מינרלים וסיבים + ירק ופרי. יש ילדים שמתקשים בלעיסה ממושכת וצורת הגשה כזו של מזון יכולה להקל גם עליהם.

באופן כללי, עבור ילדים שלא מספיקים לאכול מהסיבה שיש קושי בלעיסה ממושכת, שימו לב לשלוח מזון רך יחסית, שחתוך קטן יותר ושאינו דורש לעיסה מאוד ארוכה. כמובן שחשוב לאתגר בלעיסה של מגוון מזונות (דבר נהדר מבחינה מוטורית התפתחותית), אבל כשילד כזה צריך לאכול מחוץ לבית, אין חובה להתעקש על כך, על מנת שיוכל לשבוע ולהתרכז בלימודים כמו כולם.

 

הילד לא אוהב שום דבר חוץ מכריך עם שוקולד?

ילדים שנוטים להתקבע על מספר מזונות ספורים ומועטים, צריכים עזרה בלהיפתח למגוון טעמים ומרקמים בדרכים מובְנות, שחשוב מאוד שתהיינה גם מהנות, על מנת לא ליצור התנגדויות סביב האוכל.

לעניות דעתי, ארוחת עשר אינה הדרך הראשונית להתחיל לפתוח אותם לעוד טעמים, היות ופעולה זו צריכה להיעשות בנוכחות ההורים תחת דוגמא אישית שלהם ונידרשת כאן עבודה עמוקה יותר. במקרים בהם יש בררנות באכילה, אני ממליצה קודם כל לאכול ליד הילד את מה שהייתם רוצים שהילד יאכל בעצמו. ובנוסף, לעולם לא לוותר על פרי, ירק ומים לצד הארוחה שהחלטתם לשלוח לביה"ס. גם אם במשך חודשים הילד יחזור מביה"ס עם הפרי והירק כלעומת שבא, ההתמדה תיתן את תוצאותיה ובסופו של דבר הוא גם יתנסה בהם. כמובן שגם כאן דוגמא אישית היא המסר העיקרי ויש לדאוג שגם אתם תאכלו פירות וירקות ותשתו מים, על מנת ללמד את ילדיכם בחירות נבונות ומגוונות בתזונה.

 

יש עוד מזון אחד, שאינו נמצא על הצלחת, אבל בריא ללב

השקעתם בארוחות הבוקר וארוחות העשר, עשיתם את זה בשיתוף הילדים, אבל מה עם עוד זריקת אנרגיה שקשורה למצב רוח וטעם טוב לילדים ולכם? כדי להשיג עוד טעם טוב מהארוחה, אני ממליצה להוסיף פתק קטן עם מילה טובה או לצייר לב ולכתוב את שם הילד לידו. אפשר גם לכתוב ברכה ו/או לצייר ציור קטן. הפתק הזה אפילו יכול להיות ההפתעה של הארוחה. החזיקו במטבח פנקס קטן ועט לידו וכאשר אתם מכינים את ארוחת העשר, אל תשכחו להוסיף את הפתק. מילים טובות ונעימות תמיד מחזירות אותנו למקום מחבק ואוהב, המספק חוויה נעימה מהארוחה ואפילו יוצר נכונות גבוהה יותר מצד הילדים לאכול את האוכל בשמחה.

 

אז מה היה לנו?

  • מודעות לנושא ארוחות בריאות לילדים היא הדבר הראשון.
  • אחרי שזה קיים, יש להיערך בהתאם ולתכנן בשיתוף הילדים באופן שבועי את ארוחות הבוקר והעשר מתוך מגוון מזונות אפשריים ולפי העדפות הילדים.
  • אם הילד חוזר מביה"ס עם כל האוכל כלעומת שבא, יש לבדוק האם הזמן הקצוב לארוחה מספיק לו ואם לא, אז לפעול בהתאם.
  • במידה והילד אינו מרוצה מגיוון בארוחות ולא רוצה להתנסות במזונות חדשים לארוחת העשר, יש להתייעץ עם איש מקצוע על מנת לפתוח אותו בצורה נכונה ומהנה לאוכל בריא ללא התנגדויות ובשמחה לכל המשפחה.
  • ארוחת עשר אינה המקום ללמד אותו לאכול מגוון, לפחות לא בשלבי העבודה הראשונים כי כאן צריך דוגמא אישית מצד ההורים.
  • להעניק מזון ללב - פתק עם מילים יפות או ציור נחמד, תמיד יחזקו את הקשר של הילד לארוחה ואליכם ויעודדו אותו ואתכם ליום מוצלח.

 

נועה דורון דוידסון, מלווה משפחות לתזונה בריאה בדרך הלב. קבוצת "מזון למשפחה בדרך הלב" בפייסבוק.

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד