שתף קטע נבחר

נאס”א בשירות הוליווד ולהיפך

העיתוי של הודעת נאס”א על מציאת מים זורמים במאדים מעלה יותר מתהייה אחת

עם שקיעת אבק הסערה בעקבות התגלית של נאס”א, שיש סימנים למים זורמים על מאדים, רבים הרימו גבה בעניין העיתוי של ההודעה והכוונות שעומדות מאחוריה.

 

על רקע הדיבורים על יישוב מחדש של אוכלוסיית העולם על מאדים, לאחר שנסיים להרוס את כדור הארץ, נראה שהחדשות על מים, גם אם מלוחים ולא נתנים לשתייה, על מאדים הן חדשות מדהימות. אולם יש כמה בעיות עם ההודעה של נאס”א ובייחוד התזמון שלה.

 

ראשית, מציאת מים על מאדים היא לא דבר חדש. עוד ב-2002 מצאה החללית קיוריוסטי שרידי קרח על הכוכב. גם ב-2013 וב-2014 נמצאו שרידים מים על מאדים. אז למה סוכנות החלל התייחסה לעניין בתור תגלית המאה? ולמה, למרות שהממצאים הנוכחיים נמצאים בידי סוכנות החלל האמריקאית כבר חודשים, החליטו לפרסם דווקא כעת?

 

התשובה טמונה כנראה בתאריך יציאתו לאקרנים של סרטו החדש של רידלי סקוט בכיכובו של מאט דיימון, "The Martian", שנעשה על פי ספר בעל שם דומה.

 

הסרט נעשה בליווי צמוד של סוכנות החלל, ובשבועות האחרונים לפני הקרנות הבכורה זוכה הסרט לשבחים על הדיוקים המדעיים שבו ושבחים בכלל בחשבונות הרשתות החברתיות של נאס”א. כעת כאמור, סוכנות החלל יוצאת עם פרט "מרעיש", במקרה על הכוכב עליו מתרחש הסרט. לאחר מסיבת העיתונאים של הגבירו נאס”א וחברת ההפקה של הסרט את שיתוף הפעולה ויצאו בקדימון מיוחד לסרט שמשלב בין הסרט למסיבת העיתונאים.

 

זו לא הפעם הראשונה שנאס”א מבצעת תרגיל כזה. ב-1968, בשבוע שלפני יציאת סרטו המופתי של סטנלי קובריק, "2001: אודיסאה בחלל", לאקרנים, ערכה סוכנות החלל מסיבת עיתונאים מרעישה בה הודיעה שנקלטו אותות רדיו משני כוכבים הנמצאים בגלקסיה מרוחקת. במסיבת העיתונאים סייגו אמנם שייתכן ומדובר בתופעה טבעית שאיננו יודעים עדיין להסבירה אך שככל הידוע להם כעת, יש סיכוי גדול שהאותות מעידים על צורות חיים חדשות שיוצרות עימנו קשר.

 

מיותר לציין שמסיבת העיתונאים הציתה את דמיון הציבור והקפיצה במאות אחוזים את מכירת הכרטיסים לסרט של קובריק. מיותר גם לציין שמאז אותה מסיבת עיתונאים אף אחד לא שמע יותר סיפור אותות הרדיו, לא על הפרכתו ולא על אישושו.

 

אז מה האינטרס של נאס”א לקדם סרטי מדע בדיוני הוליוודיים? התשובה היא שסוכנות החלל האמריקאית היא גוף הממומן בידי כספי מיסים. כלומר ממומן בידי הציבור. כמו כל גוף שממומן מכספנו, נאס”א אמורה לשכנע אותנו כל פעם מחדש שהיא שווה את הכסף הזה. לסוכנות לא היו הצלחות או תגליות מרעישות מדי בעשר השנים האחרונות, והדרך היחידה בה היא מצליחה לשמור על המימון במיליארדים שהיא מקבלת מכספי המסים היא על ידי שכנוע הציבור שהיא שווה את זה. הוליווד היא כלי הסברתי חסר תקדים, שדרכו נאס”א מגיע אלינו לאולם הקולנוע וגם עד הבית בצורה עקיפה ויעילה הרבה יותר ממסיבות עיתונאים שלעתים יכולות לשעמם.

 

זהו התרגיל הישן של יד רוחצת יד - נאס”א מרוויחה את דעת הקהל החיובית, הוליווד מקבלת קידום חינם לסרטיה. עקרונית זה לא חוקי שגוף שמומן מכספי ציבור יקדם עסקים פרטיים, ורידלי סקוט אף הודה בפומבי שנאס”א דחתה את מסיבת העיתונאים לתאריך שחרור הסרט, אך לא נראה שלמישהו זה משנה. העיקר שהפופקורן יהיה חם בזמן שנשב ונראה את מאט דיימון בחליפת חלל נלחם במאדים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים