שתף קטע נבחר

סוני RX100 IV במבחן - קומפקטית סופר מתקדמת

ביקורת מצלמה: האם סוני RX100 IV היא מצלמת הטיולים המושלמת לחובב הצילום המתקדם? מבחוץ היא נראית דומה לקודמתה, אבל בפנים יש בה חיישן "שכבות" חדש, צילום וידאו 4K, צילום בהילוך איטי עד 1000fps, עינית אלקטרונית חדשה ושלל תכונות נוספות. בדקנו אותה

את סדרת RX100 למדנו להכיר ולכבד בזכות הביצועים ואיכות התוצר. סדרת המצלמות הקומפקטיות המתקדמות מגיעה כבר לדגם הרביעי שלה, עם חיישן בעל ביצועים טובים ביחס לגודלו ועדשת זום שאמנם לא מציעה טווח גדול מאוד, אבל מפצה על כך בגודל צמצם גדול שמכניס הרבה אור לחיישן. בדגם RX100 IV הטמיעה סוני שלל תכונות מתקדמות, כולל צילום וידאו 4K או הילוך איטי מרשים. קיבלתי את המצלמה לסקירה ממש לפני יציאה לטיול משפחתי באירופה וזו היתה הזדמנות מצוינת לבדוק כיצד מתפקדת המצלמה מול נופי הרי האלפים. חזרתי עם אלפי תמונות סטילס, יותר מ- 300 קטעי וידאו ומסקנות ברורות.

 

עוד כתבות באתר dtown :

פנסוניק מכריזה על טלוויזית OLED ראשונה - CZ950

פוג'יפילם X-T10 - וינטג' מודרני, ביקורת מצלמה

עדכון תוכנה חדש של LG לטלוויזיות webOS 1.0

 

חיישן סופר מהיר 

ב- RX100 M4, עברה סוני לשימוש בחיישן CMOS Exmor RS בתצורה יחודית של שכבות - Stacks. בשכבה הראשונה, נמצאים הפיקסלים שקולטים אור ללא הפרעה, בשכבה השנייה נמצא המעגל האלקטרוני שאחראי על המרת האות ושליחתו למעבד התמונה. בשכבה השלישית, הטמיעו מהנדסי סוני זיכרון DRAM. כתוצאה מהתכנון היחודי, קריאת המידע מהחיישן הפכה להיות מהירה פי חמש ביחס לדור החיישנים הקודם. למה זה טוב? לקצב צילום סטילס אדיר של 16 תמונות בשניה (ברזולוציית 20 מגה פיקסל!). בווידאו, מאפשרת ה- RX100 IV לצלם הילוך איטי עד לקצב פריימים מקסימלי של 1000fps (על כך בהמשך).

 

 
 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

כבר בדגם הקודם RX100 III, עברה סוני לשימוש בעדשה עם טווח זום קצר יותר (24-70 מ"מ לעומת 28-100 מ"מ), אבל הצמצם שנשאר F1.8 בצד הרחב, הוגדל משמעותית גם בצד הצר של הזום אל F2.8. זה בהחלט עוזר בעת צילום בתנאי תאורה חשוכים יותר.

 

אל תצפו לקבל כאן שדה עומק שטוח כמו ב-DSLR, זה אפשרי כאשר מתקרבים לנושא הצילום במצב f1.8, אבל ברוב מצבי הצילום, לא תקבלו עומק שדה רדוד. מצד שני, זו עדשה חדה, כאמור עם צמצם גדול בצד הרחב (f1.8) ולא קטן מדי בצד הצר (f2.8) ואורך מוקד רחב יחסית של 24 מ"מ מתאים מאוד לצילומי נוף או פנים בית. אני מצאתי את העדשה כמתאימה לרוב השימושים בעת הטיול והיא באה לעזר רב גם בעת צילום בחשיכה. אחת הפעמים הבודדות בהן יחלתי לזום היתה כאשר איילה גדולה ויפה עברה ללכך דשא בחווה בה שהינו, אבל גם במקרה הזה, נזקקתי לזום גדול - יותר מהממוצע.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

כאשר מדליקים את המצלמה, העדשה חוזרת לאותה נקודת זום שבה הייתה לפני הכיבוי, להבדיל מדגמים אחרים כמו ה-A6000 שבהם העדשה חוזרת תמיד למצב הרחב. הפלאש הפנימי הקטן ניתן להטיה עם היד כלפי מעלה במטרה לקבל תאורה רכה יותר בהחזרה מהתקרה.

 

עינית אלקטרונית נשלפת 

למרות קוטן הגוף, סוני הצליחה להכניס בתוכו עינית אלקטרונית (EVF) שר נשלפת החוצה לאחר שתי פעולות (לחיצה על לחצן פיזי בצד מקפיצה את העינית מעלה ואז צריך למשוך את העדשה שלה). ביחס לדגם הקודם RX100 III, העינית משופרת, היא אמנם עדיין קטנה (על גבול היותר מדי), אבל התמונה דרכה חדה עם 2.359 מיליון נקודות וצג מבוסס OLED. היא בהחלט באה לעזר בימי שמש חזקה. בנוסף, אפשר להגדיר שסגירת העינית האלקטרונית לא תגרור גם כיבוי מצלמה (שיפור שהוכנס לאחר תלונות משתמשים בדגם הקודם).

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

המסך האחורי מוצלח באיכות התמונה (אפשר להפעיל בו מצב של תאורה חזקה במיוחד לצילום בשמש). הוא עושה היפוך של 180 מעלות (כלפי מעלה) לשם צילום סלפי. במצב הזה, מרגע הלחיצה, המצלמה סופרת עד 3 ומצלמת.

 

נוחות תפעול 

המצלמה קטנה, לא בטוח שתכנס לכיס, אבל בתיק הטיול לא ממש מרגישים אותה: משקל של 298 גרם עם סוללה וכרטיס זיכרון. בגודל כזה, אין ציפיות גדולות לתפעול נוח, אבל יש מבחר לחצנים והנוחות טובה יותר מאשר במצלמות כמו קנון S120 למשל. הגלגלת האחורית בגב המסך, מתפקדת גם כלחצן רב כיווני ויש גם לחצן Fn המעלה על הצג תפריט הגדרות מהיר. סוני ממשיכה משום מה לא לספק יכולת תפעול במגע דרך המסך האחורי (מה שמאפשר למשל לבחור נקודות פוקוס בנגיעה במסך).

 

בחזית, מסביב לעדשה, ממוקמת טבעת תפעול ואפשר לבחור איזה פרמטר ישתנה בעת סיבוב שלה: מהירות סגר, גודל צמצם (כמו בעדשות קלאסיות...) או ערכים אחרים לפי בחירת המשתמש. כנהוג במצלמות קומפקטיות, יש כאן "נדנדה" לשליטה על הזום בעדשה, אבל בעת צילום וידאו זה לא עובד חלק מספיק (יש קפיצה בעת התחלה או הפסקת הזום). לשם כך, עדיף להגדיר את הטבעת מסביב לעדשה כך שתשלוט על הזום, בין אם בצורה רציפה (כמו טבעת זום רגילה של עדשה) או במקפצות קבועות. הטבעת משוננת, כך שיותר קל לאחוז בה מבלי שתחליק.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

מערכת התפריטים כוללת אפשרויות רבות, אבל בחלק מהמקרים מסורבלת ומקשה על שינוי הגדרות מהיר. חובבי סוני מחכים כבר למערכת תפריטים חדשה ולא בכדי. יש כאן גם יותר מדי הודעות מערכת שאפשר לצמצם. למשל, לקח לי זמן, אבל בסוף מצאתי איך להסיר את הודעת העזרה המעצבנת שמופיעה במעבר בין מצב צילום סטילס לווידאו ולהפך.

 

אם אתם מתכוונים לצלם סטילס וגם וידאו בתכיפות - כלומר לעבור ממצב אחד לשני ובחזרה באופן תכוף, במידה ובחרתם הגדרות שונות לכל מצב (למשל פילטר ND מופעל בווידאו ופרופיל תמונה S-Log2) תמצאו שזה מעיק לעשות שינויים בעל פעם מחדש. לכן, מומלץ לשמור הגדרות של אחד מהמצבים ב- Memory Recall (MR) ובכך לעשות את המעבר בצורה מהירה. על גלגלת מצבי הצילום העליונה, מצב וידאו ו- MR נמצאים אחד ליד השני, כך שהמעבר בינם מתבצע במהירות.

 

תריס המצלמה עובד בתצורה מכנית או אלקטרונית, הצליל שלו חלש מאוד - אינטימי למדי (גם בפעולה מכנית) ואפשר לבחור גם במצב צילום שקט לגמרי. מהירות הסגר המרבית שלו היא 1/32000.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

קישוריות

המצלמה הקטנה כוללת חיבורי מיקרו USB (בתקן USB 2.0 בלבד) ויציאת וידאו מיקרו HDMI. אין כניסת מיקרופון חיצוני או חיבור לאוזניות. יש לה גם קישוריות WiFi לשליטה מרחוק ע"י סמארטפון, כולל צימוד בנגיעה NFC.

 

סוללה קטנה

סוללת המצלמה (NP-BX1) אמורה לספק לפי הצהרת היצרן אפשרות צילום של 280 תמונות בין טעינה (בשימוש רק במסך אחורי) או 230 תמונות בעת שימוש בעינית האלקטרונית. חששתי מעניין זה בעת הטיול, אבל איך שהוא, הצלחתי לצלוח כמעט את כל הימים המלאים (מלבד אחד) בצילום סטילס וגם וידאו. לכן, מומלץ לרכוש סוללה נוספת וגם מטען חיצוני (המצלמה אינה מגיעה עם כזה ומוטענת ישירות דרך שקע ה- USB).

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)
 

 

איכות תמונות סטילס 

חיישן ה- 1" של סוני מפתיע לטובה, הוא בולט הרבה מעל מצלמות קומפקטיות אחרות שמגיעות עם חיישנים קטנים יותר ומתקרב בביצועיו (מאוד) לחיישנים גדולים יותר, כמו כאלו שמצויים במצלמות "ללא מראה" של אולימפוס ופנסוניק. עם רזולוציה של 20 מגה פיקסלים, יש מספיק "בשר" לעשות קרופ לחלק מן התמונה.

 

מנוע עיבוד ה- JPEG עבר שיפור משמעותי ביחס לדגמי העבר של סוני ומערכת החלקת הרעש הדיגיטלי בערכי ISO גבוהים מצליחה להחליק בצורה טובה יחסית את הרעש מבלי לרטש משמעותית את הפרטים כפי שהיה קורה בעבר. לזכות הצלם החובבן עומד שלל פילטרים אומנותיים וסצנות צילום יעודיות (שקיעה, פורטרט, זיקוקים ועוד).

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

חיישני סוני מהשנים האחרונות, ידועים בטווח דינמי מהמובילים בתעשייה. לא ציפיתי כאן לביצועים כמו של מצלמת Full Frame, אבל מה שיש גם הוא מכובד מאוד (בטח ביחס למצלמה קומפקטית). בדוגמה הבאה אפשר לראות תמונה שצולמה בחשיפת חסר ואת כמות הפרטים שאפשר לחלץ ממנה - גם בחלקים הכהים והבהירים כאחד.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

ביצועי ISO גבוה טובים עד לערך של סביב ISO 3200 ומעל לזה דורש כבר עיבוד קפדני של קבצי ה- RAW. כאן אפשר לראות דוגמה מצילום במערה עם ISO 4000, בהגדלה של 100% אפשר לראות את הגרעיניות, אבל עם הקטנה של התמונה לגודל צפייה במסך, זה נראה בסדר גמור.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

מערכת הפוקוס מהירה באופן כללי, אם כי כמובן בתנאי חשיכה היא מאיטה. מנגנון יצוב הרעידות האופטי מוצלח גם הוא ועושה עבודה מורגשת בצילום סטילס וגם וידאו.

 

צילום וידאו 4K וגם הילוך איטי 1080/250p 

כאן תוכלו לראות קליפ שצילמתי באוסטריה, צולם במקור ברזולוציית 4K והומר בסיום העריכה ל- 1080p:

 

צילום: ליאור קורן, dtown

 

סוני הפתיעה כאשר נחשף מפרטה הטכני של ה- RX100 M4 שהציג גם צילום וידאו 4K. כל מצב הווידאו המוכרים נמצאים כאן ומי שאינו מצוי עמוק בתוך העולם הזה, יכול לבחור לצלם וידאו ברזולוציית 1080/50p עם קובץ AVCHD בקצב נתונים של 28Mbps. אבל לחובבי וידאו מתקדמים יש כאן שפע של אפשרויות. למשל צילום 1080p בקצב פריימים של 100p/120p או צילום וידאו ברזולוציית 3840x2160 פיקסלים בקצב 240p/25p. את הפורמטים המתקדמים, אפשר לצלם עם רוחב פס נתונים של 60Mbps / 100Mbps בפורמט קבצים של XAVC S, אבל זה דורש כרטיסי זיכרון מהירים: ה- 60Mbps דורש כרטיס SDXC 64GB לפחות ועבור 100Mbps צריך להשתמש בכרטיס מסוג UHS U3.

 

בנוסף, לרשות המשתמש יש שלל פרופילי תמונה לקבלת תמונה קולנועית יותר, כולל מצב S-Log 2 המספק פרופיל תמונה סופר שטוח מוכן לעריכה עם טווח דינמי רחב יותר משאר המצבים. קחו בחשבון כי ערך ISO מינימלי במצב S-Log2 הוא 1600, בעוד שבמצלמה האחות RX10 II אפשר לרדת יותר אל ISO 800.

 

 (צילום: dtown) (צילום: dtown)
(צילום: dtown)

 

לזכות הצלם, עומד פילטר ND מובנה בעדשה (מסנן כמות אור). הוא מציע רק רמה אחת של סינון אור, כך שעם העדשה הבהירה, בתנאי שמש חזקים הוא לא מאפשר לצלם וידאו במהירות 1/50. אבל הימצאותו בהחלט מבורכת.

 

אגב, המצלמה מוגדרת כ-"עולמית", כך שאפשר לעבור בין צילום קצבי פריימים של PAL ו- NTSC (למשל בין 50p-60p), אבל הדבר דורש פרמוט של כרטיס הזיכרון במצלמה או שימוש בכרטיס נפרד לכל אחד מהם.

 

קחו בחשבון כי צילום בפורמט 4K מוגבל לאורך זמן מקסימלי של 5 דקות לכל קטע. המגבלה הזו נובעת מהתחממות גוף המצלמה הקטן ואינה קיימת במצלמה האחות RX10 II. עבורי, במהלך הטיול זו לא היתה מגבלה (לא נוהג לצלם שוטים ארוכים במיוחד), אבל אם אתם מתכוונים לצלם ראיונות או קונצרט של שעתיים, זה לא המכשיר לכך. בצילום וידאו 1080p אפשר לצלם לפרק זמן ארוך יותר של 20 דקות בפורמט MP4.

 

הילוך איטי 

ה- RX100 IV מספקת אפשרות צילום וידאו בהילוך איטי. זה ההילוך האיטי הטוב ביותר בו נתקלתי במצלמה שאינה מוגדרת כמקצועית (כולל DSLR או Mirorrless). אפשר לבחור בין כמה רמות איכות ורזולוציה, כאשר הקצב המקסימלי הוא 1000fps, אבל באיכות תמונה נמוכה יחסית. המצב הטוב ביותר הוא 1080/250fps שיוצר סרטון 1080/50p עם הילוך איטי של כפול 10.

 

 (סוני RX100 IV) (סוני RX100 IV)
(סוני RX100 IV)

 

מצב איטי מוגדר במצלמה כ- HFR והשימוש בו שונה מצילום וידאו רגיל. לאחר שבחרנו בו (HFR בגלגלת מצבי הצילום במצלמה) עוברים למצב המתנה להילוך איטי, בו המצלמה נועלת את הגדרות הצילום (כולל פוקוס) ואי אפשר לשנות אותן. במצב זה, מתקבל צילום של 2 שניות במקור שמתפרש בפועל על 20 שניות של הילוך איטי. תוכלו לראות הדגמה של צילום איטי בסרטון הדוגמה (דקה 3:24).

 

סיכום 

סוני הצליחה לדחוס ב- RX100 IV מבחר מרשים ביותר של תכונות ויכולות בגוף קטן יחסית. המצלמה הזו יקרה, ללא ספק, היא לא מתאימה למי שמחפש רק מצלמה קומפקטית לצילום אוטומטי, אלא למי שזקוק לכלי צילומי רב עוצמה וקומפקטי מאוד. כמצלמת טיולים היא אדירה לצלם המתקדם, עם איכות תמונות סטילס מצוינת וגם וידאו מרשים לא פחות. השילוב של חיישן מתקדם עם עדשה חדה ובהירה עושה את שלו. יש בה כל כך הרבה תכונות מתקדמות וזה דורש זמן לימוד.

 

צילום הווידאו האיטי (HFR) הוא הטוב יותר מכל מצלמה בה נתקלתי בעבר. איכות קבצי הווידאו - כולל רזולוציית 4K הינה מעל ומעבר למה שזקוק לו חובב צילום, אפשר

 לבחור כאן ממבחר רמות איכות – קצב נתונים וכמות פריימים לשניה שהיא למעשה חסרת תקדים בקטגוריה. אגב, מי שאינו זקוק לכל יכולות הווידאו, יכול לבחור בדגם הקודם RX100 III אשר מציע צילום סטילס באיכות דומה מאוד בגוף זהה כמעט ובמחיר יותר אטרקטיבי.

 

ה- RX100 IV התגלתה כמצלמת טיולים נהדרת, עם גוף קטן שאינו מורגש כמעט בתיק, עינית אלקטרונית וגם מסך מפרקי המסתובב ומאפשר צילום סלפי. המחיר הרשמי אותו מציגה היבואנית הרשמית ישפאר גבוה מאוד, אני מקווה שהמחיר בחנויות יהיה בפועל נמוך יותר כי זו מצלמה ששווה בהחלט התייחסות.

 

הערה: אם אתם זקוקים לגוף גדול יותר עם יותר אפשרויות שליטה, זום 24-200 מ"מ וחיבורי מיקרופון חיצוני ואוזניות, דגם ה- RX10 II מציע איכות תמונה וגם וידאו זהה.

 

DSC-RX100M4

מחיר רשמי: 6,590 שקלים

אחריות: 3 שנים של ישפאר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים