שתף קטע נבחר

פולקסווגן: המשטרה פשטה על המשרדים

שלושה שבועות לאחר חשיפת פרשת הטעיית בדיקות זיהום האוויר, והצרות המשפטיות והטכנולוגיות של פולקסווגן מצטברות עוד ועוד. קבלו עדכון לא אופטימי

המשקיעים מתחילים לנשום לרווחה, ההנהלה הבכירה מרגישה מחנק. למרות התאוששות בבורסות, שערוריית הטעיית בדיקות זיהום האוויר בפולקסווגן עדיין מאיימת על עצם קיומו של הקונצרן, שלושה שבועות לאחר חשיפת תוכנת הטעיית בדיקות הזיהום ב-11 מיליון כלי רכב מתוצרת אודי, סיאט, סקודה ופולקסווגן בכל רחבי העולם, 11 אלף מהם בישראל. מנהלי יצרנית הרכב הגדולה בעולם התנצלו אמנם, פיטרו מספר בכירים כולל את המנכ"ל מרטין וינטרקורן, פרסמו את מספר כלי הרכב הנגועים בכל מדינה בעולם והבטיחו כי יחלו בתיקון הבעיות בינואר 2016, ויסיימו זאת עד סוף אותה שנה. אבל ההתפתחויות האחרונות מלמדות כי הבעיות לא רק שלא הסתיימו, מבחינות רבות הן בעצם מתחילות.

 

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

לא רק תוכנה

מייקל הורן, העומד בראש החטיבה האמריקאית של פולקסווגן, הסביר אתמול לקונגרס את עמדת היצרנית, אבל בעצם נשא דברים שאמורים להרגיע אמריקאים זועמים, שממש לא אוהבים למצוא את עצמם בעמדת הטיפש. ופולקסווגן, שהחליטה לחדור לשוק הרכב האמריקאי בשלהי העשור הקודם בעזרת תוכנה המטעה את בדיקות זיהום האוויר, עשתה בדיוק את זה. גרמ להם להיראות טיפשים. הורן הסביר, וגם התנצל בדרכו והבטיח שלא היה לו כל קשר לעניין, אבל חשף כי עדכון תוכנה פשוט ומהיר וזול לא יספיק כדי להפוך 482 אלף מכוניות שנמכרו בארה"ב עם תוכנה זדונית, לנקיות מספיק כדי לעמוד בתקן ה-NOX המחמיר.

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 

מדבריו עולה כי שני הדורות הראשונים של מנועי TDI בנפח 2.0 ליטר שנמכרו בארה"ב מאז 2009, ידרשו התערבות נוספת, ארוכה ויקרה משמעותית. מומחים מעריכים כי מדובר בהחלפת מערכת הפליטה או לפחות חלקים עיקריים (ויקרים) בה, ביחידה שתסנן טוב יותר את חלקיקי הרעל המסוכן לבני האדם. לפי בדיקה שנערכה לפני כשבוע, זיהום האוויר שנפלט ממכוניות פולקסווגן גרם למותם של בין 5 ל-20 בני אדם בשנה רק בארה"ב. כך קבעו לפי AP יותר מ-12 מומחי איכות סביבה, בריאות הציבור, זיהום אוויר והנדסה. באירופה, שם שווקו כ-8 מיליון מכוניות מתוך ה-10.8 מיליון בכל העולם, מתו לפי חישוב זה הרבה-הרבה יותר. באירופה מדובר, כך נראה, בכמות גדולה פי כמה - כ-3.6 מיליון מכוניות בהן יתבצעו שינויים שאינם כוללים רק עדכון תוכנה.

 

אם לחזור לצרות של פולקסווגן-ארה"ב, הטיפול בכל אחת מהמכוניות הנגועות שם (למעט דגמי 2015, שם יספיק כנראה עדכון תוכנה) צפוי לארוך בין יום ליומיים במוסך. לפי פולקסווגן, המכוניות שייצאו יהיו לא רק שטופות ומדיפות ריח ורדים שזה עתה נקטפו אחרי לילה גשום, אלא גם יציגו תצרוכת דלק זהה למקור. נמוכה, כמובטח. בכל הנוגע לביצועי המנוע, זה כבר סיפור אחר, שכן הן צפויות להיות חלשות (ואיטיות) יותר מההבטחות של פולקסווגן בעת קניית הרכב. ובהצלחה עם חצי מיליון אמריקאים שיגררו אותך לבית המשפט גם אם יגלו שחסרה עוגייה אחת בחבילת ענק משפחתית של 5 ק"ג.

 

יש להניח כי חשיפת תביעתה של פולקסווגן מהממשל להעניק למכוניות הדיזל שלה בארה"ב מעמד (הטבות מיסוי) זהה לזה שקיבלו מכוניות היברידיות וחשמליות, לא תעזור כאן. בסוכנויות הידיעות השונות דיווחו כי  בכירי פולקסווגן טענו בפני הרשות להגנת הסביבה (בה נחשפה הפרשה כולה) כי מנועי הדיזל נקיים אפילו יותר מאלה של מכוניות היברידיות-חשמליות. זה קרה אמנם לפני שנים, אבל הסיפור הזה ממחיש באופן די בוטה עד כמה בטוחים בעצמם (ובתוכנה המטעה שפיתחה עבורם בוש) היו מנהלי החברה הגרמנים.

 

המשטרה פשטה על משרדים

אז בארה"ב נעלבו, ויענישו את פולקסווגן באופן שעשוי לחסל את ניסיון החדירה לשוק הרכב העצום והחשוב. זה יגמר בכסף, המון כסף. הערכות נעות בין כ-10 מיליארד דולר ל-60 ויותר, ויש להניח שהמספר הסופי יהיה בערך באמצע. אבל רק בארה"ב, ועוד לפני גל תביעות של צרכנים.

 

בגרמניה זה שונה. כי מעבר לכסף, רואים שם בצעדי פולקסווגן ובעובדה שנחשפה בניסיון הטעיה בוטה - יש הטוענים שלומיאלי - כל-כך, איום על תדמית תעשיית הרכב הגרמנית בכלל. בבחינת, אם בפולקסווגן ידעו איך לרמות, בטוח שגם במרצדס וב.מ.וו נקטו באמצעים דומים. ותעשיית הרכב הגרמנית, הנחשבת לאיכותית והמתוחכמת בעולם, לא מוכנה לפגיעה כה אנושה בתדמית, עם כל המשמעויות הפיננסיות הכרוכות בכך. רק פולקסווגן, כדי להכניס דברים לפרופורציות, מעסיקה כ-600 אלף עובדים מסביב לעולם.

 

 

משטרת גרמניה פשטה על משרדי פולקסווגן שונים, לפי דיווחים, לאחר שקיבלה הוראה לכך מהתובע הכללי. כל זאת בניסיון לחשוף כיצד כל העסק התפתח. או במילים אחרות, איך יכול להיות שיותר מ-10 מיליון מכוניות צוידו בתוכנה זדונית שתפקידה לרמות בדיקות זיהום חשובות, במשך יותר משש שנים, ואף אחד לא ידע מכך. אחרי הכל, חוץ מהיו"ר המתפוטר וראשי הפיתוח והמחקר של המותגים השונים שהושעו, לא ננקטו שום צעדים פרסונאליים.

 

אנשי הקונצרן בארה"ב טוענים כי לא הייתה להם כל נגיעה, וכי צוותים מיוחדים הוטסו במיוחד מגרמניה כדי לאפשר לדגמים השונים לעבור בהצלחה את מבחני הזיהום, והם ורק הם עסקו ברכב. מצד שני, בהנהלת פולקסווגן לא ידעו, כך לפחות נטען בינתיים, כי צוותים כאלה נשלחו. המסקנה מתבקשת - לא מעט בכירים ימצאו עצמם מחוץ לחברה, עם או בלי תביעות עתק על גבם. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
שערוריית פולקסווגן - רחוקה מפתרון
צילום: רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים