שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    כך גרמה לי הטבעונות להיות חולה. הניסיון של עידן רול

    הרצון שלו להפסיק לאכול חיות והטרנד העולמי שפרץ, גרמו לעידן רול להפוך יום אחד לטבעוני. אלא שאז החלו הבעיות - חוסר אנרגיה, צריכה מוגברת של סוכרים ופחמימות ויותר ימי מחלה. אחרי שנתיים הרים ידיים. אבל יש לו עצות לאלו שלא מוכנים לוותר על טבעונות. להיות עידן רול - כתבה שנייה בסדרה

    מאז שאני זוכר את עצמי, לא הייתי קל באוכל. במשפחה שלי מרבים לספר על הילד המאתגר שהייתי בענייני מזון, כאשר יש להתייחס להגדרה ילד בצורה רחב, שכן אני די בטוח שאני קצת כזה גם כיום, ולהגדרה מאתגר בצורה רחבה אף יותר מפני שאני יותר לכיוון הנודניק.

     

    הרביתי לשאול שאלות אותן לא כל ילד שואל - מאיזו חיה הגיע האוכל, איך זה נעשה והאם מה שאני רואה סביב הסטייק הוא רוטב או דם. גם האיסורים שהטלתי היו רבים יותר משל משגיח כשרות - החל בדרישה שהמאכלים בצלחת לא ייגעו זה בזה, עובר בפוביה קלה ממוצרי חלב (אני נוטה להאמין שמקורה בשקית שוקו מקולקל ששתיתי בילדות, וסליחה אמא שעד היום את נאלצת להריח כל מוצר חלב לפני שאני מסכים לאכול ממנו) וכלה בהימנעות כוללת מדגים ומכל מאכל שניתן לזהות איזו חיה הוא היה לפני שהגיע לצלחת שלי. כאמור, לא פשוט.

     

    כילד אפילו הייתי צמחוני ליומיים, אבל התגעגעתי לשניצל של אבאמא (לא ניתן לזהות את החיה שהוא פעם היה - יתרון) ושבתי לאכילה יחסית רגילה.

     

    הכתבה הקודמת בסדרה

    "צרות של עשירים"? כשהמטרה היא להעלות במשקל

     

    ואז פרצה בסערה הטבעונות לסדר היום הציבורי והתאימה לי כמו כפפה (לא מעור) ליד. ראשונים לעזוב את התפריט היו הבשר והעוף, אחריהם נזרק החלב כלאחר כבוד (טראומה וזה) והוחלף בסויה (טעם נרכש. נרכש לאט מאוד) ולבסוף גם הביצים (אף פעם לא התלהבתי מהקונספט של לאכול משהו שיצא מגוף התרנגולת).

     

    החיבור שלי לטבעונות היה טבעי מעצם זה שהוא אפשר לי לבחון מחדש אקסיומות אותן שידרה לי החברה, כמו למשל העובדה שחשוב לאכול בשר כל יום, או שצריך לשתות חלב כי זה בריא. לא נזקקתי להרצאה המפורסמת וגם לא לשכנוע, אלא פשוט הפכתי יום אחד לטבעוני.

     

    ביום אחד הפכתי טבעוני. עידן רול וידידה ( ) ( )
    ביום אחד הפכתי טבעוני. עידן רול וידידה

     

    האימונים הפכו מתסכלים, האנרגיה הלכה

    ההתחלה, כטבען של התחלות, הייתה טובה. למדתי על היתרונות הבריאותיים שבהימנעות ממוצרים מעובדים העשויים להכיל הורמונים או תרופות ועל היכולת למנוע סבל של בעלי חיים והרגשתי שאני עושה לביתי ולכדור הארץ. אך בעוד אחרים מתקשים בהוצאת מאכלים מסוימים מהתפריט שלהם ואני צלחתי את השלב הזה בקלות מעוררת השתאות, עבורי הקושי הגדול היה למלא את מקומם באלטרנטיבות.

     

    כאדם שאינו חובב בישול והמקרר הריק שלו מוטב היה שיוסב לאחסון בגדים, התקשיתי לדאוג למאכלים שיספקו לי תזונה מאוזנת. במהרה מצאתי עצמי מסתמך על הרבה פחמימות וסוכרים על מנת לשבוע, כאשר טופו ועדשים מנסים לשווא לספק לי את כמות החלבון הדרושה לי כאדם שמתאמן כמעט על בסיס יומי.

     

    הפחמימות והסוכרים הפרו את האיזון בו הייתי מורגל וגרמו לאותה רכבת הרים של סוכר שהצלחתי למגר לפני מספר שנים ואיתה חזרה גם העייפות בעבודה, ירדתי במשקל ונראיתי חיוור. גם כדוגמן התאמתי פתאום לטייפ אחר - יותר הטיפוס הרזה והאדג׳י שאוהבים בחו״ל ופחות הבחור השרירי והחיוני המחייך.

     

    האימונים בחדר הכושר הפכו מתסכלים, שכן לא משנה כמה קשה התאמנתי, כל עוד התזונה הייתה חסרה לא הגעתי לתוצאות. קראתי בנושא בניסיון להבין כיצד ניתן לפתח גוף תוך שמירה על תזונה טבעונית.

     

    מי שלא מבשל, נאלץ לאכול בחוץ כל הזמן ( ) ( )
    מי שלא מבשל, נאלץ לאכול בחוץ כל הזמן

     

    הרשו לעצמכם "לרמות". קיצוניות אינה טובה

    הפתרונות קיימים, אולם הם מצריכים השקעה גדולה של זמן ומשאבים וכמויות גדולות של אגוזים ושקדים משרציתי לצרוך. וזו בעיני הנקודה כולה בקשר להתמודדות עם טבעונות - הערכים נכונים בעיני, יתרונות בריאותיים ישנם, אולם זו דרך המצריכה התעסקות מתמדת במה אוכלים.

     

    בתום כשנתיים במהלכן הייתי עייף וחליתי יותר פעמים מאי פעם בעבר, החלטתי שדי, שמיציתי את הבחור הכחוש שבראי. בניגוד להימורים של חבריי (ותודה על הבעת האמון) לא זנחתי את הטבעונות בגלל שזו הייתה גחמה חולפת או מפני שהתגעגעתי למאכלים השונים, אלא מפני שאורח החיים שמשטר טבעוני מצריך פשוט לא היה נכון עבורי.

     

    הצורך להיערכות תמידית מבחינת ארוחות, הקושי עבור מי שלא מבשל לקבל תזונה מספקת רק מאכילה בחוץ והאתגר של עיסוק רציני בכושר פשוט הבהירו שעמי הטבעונות לא עושה חסד.

     

    אני לא תזונאי אבל מאמין שלטבעונות יתרונות בריאותיים חשובים, שלא לדבר על היתרונות הסביבתיים והפן האנושי, אולם זה נכון בהנחה שמצליחים לשמור על תזונה חלופית מאוזנת, אחרת החסרונות עולים על היתרונות.

     

    בעיניי, כמו בכושר ובתזונה של ספורטאים, על מנת להתמיד צריך להתחייב לדברים שהם ברי ביצוע ולפעול בצורה מאוזנת. אין טעם לצאת בהכרזות שלא תגעו יותר לעולם בגבינה, דג או הנאה אחרת בה אתם מורגלים שנים.

     

    הרשו לעצמכם "לרמות". בעיני זה הכלל החשוב ביותר בדרך לטבעונות מאוזנת ומאריכת ימים. כל צעד בכיוון הוא מבורך ומביא תועלת, אך קיצונית איננה טובה. מוטב להתפנק מדי פעם על עוגת הגבינה של אמא מאשר להימנע כליל ולהפסיק עם הטבעונות כולה.

     

    באשר אליי, לפחות בינתיים אני לא חוזר לטבעונות ואסתפק במיטלס מאנדיי.

     

    בינתיים מסתפק ב"מיטלס מאנדיי". עידן רול ( ) ( )
    בינתיים מסתפק ב"מיטלס מאנדיי". עידן רול

     

    חושבים על טבעונות? כמה טיפים שיקלו עליכם להתמיד:

    1. טבעונות נעימה יותר בשניים. נסו לשכנע את הקרובים לכם להיות טבעונים - כאשר בן/בת הזוג שותפים לדרך, הדבר מקל משמעותית לשמור על התזונה, החל מתכנון הקניות לבית וכלה בבישול מאכלים הטובים לשניכם.

     

    2. השתדלו להעשיר את הידע הקולינרי שלכם. למדו לבשל מספר מאכלים טבעוניים פשוטים לביצוע עליהם תסתמכו כאשר הזמן קצר או החשק להשקיע נמוך.

     

    3. טבעוני לא אומר מרזה! שקדים, טחינה גולמית ושאר מצרכי יסוד במטבח הטבעוני הם אולי בריאים, אולם מכילים גם לא מעט שומן, ולכן יש להקפיד לצרוך אותם במידה.

     

    4. הצטיידו בחטיפים. כאשר אתם יוצאים מהבית למספר שעות או מתארחים אצל חברים, רצוי להצטייד בחטיפים טבעוניים או ארוחות קלות שתוכלו לקחת עמכם. זכרו, הסביבה שלכם לא בהכרח טבעונית או אפילו יודעת מה כוללת הגדרת הטבעונות.

     

    5. תכננו מראש את הארוחות שלכם - וודאו שיש לכם מצרכים יומיומיים בבית מהם תוכלו לאלתר ארוחה גם בדקה התשעים, שכן אם תתקעו בלי פתרון מספק סביר שתפנו לצריכה של פחמימות וסוכרים.





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    עידן רול. אורח חיים שלא קל לתחזק
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים