שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    אחרי שעמום ממשקולות - הספורט שגרם לעידן רול להתמכר

    פעילות גופנית נתפסת עבור רבים כמטלה, ולא כהפוגה מהנה לגוף ולנפש מטרדות היום, בעוד שגישת ה"אני נהנה לעשות ספורט" נתפסת כנחלתם של מדריכות זומבה ואנשים שראוי שישתתפו בהוצאות הארנונה של המכון שלהם. בדרך לאורח חיים בריא יותר, עידן רול ניסה הרבה סוגי ספורט ולא תמיד נהנה. עד שהגיע הקרוספיט

    לפני מספר שבועות צעדתי במסדרון המשרד אל עבר המטבחון, חדור מטרה להכין לעצמי קפה, כאשר בדרך קרא לי אחד מעורכי הדין לחדרו. אותו עורך דין, בשנות השלושים המוקדמות לחייו, נשוי ואב לשניים, עדכן אותי שהחליט "לחזור לכושר".

     

    בירכתי אותו על ההחלטה והתעניינתי כיצד הוא מתכוון לעשות זאת. הוא ענה כי תיכנן להירשם למכון כושר הקרוב למקום העבודה. החלטתי להמר ושאלתי אם הוא נהנה להתאמן במכון כושר. הבעתו המשתוממת למשמע השאלה לא הפתיעה אותי.

     

    פעילות גופנית נתפסת עבור רבים כמטלה, משהו שעושים כי המצפון מציק והחגורה לוחצת, ולא חס וחלילה כהפוגה מהנה לגוף ולנפש מטרדות היום, בעוד שגישת ה"אני נהנה לעשות ספורט" נתפסת כנחלתם של מדריכות זומבה ואנשים שראוי שישתתפו בהוצאות הארנונה של המכון שלהם.

     

    הטורים הקודמים של עידן רול:

    "צרות של עשירים"? כשהמטרה היא להעלות במשקל

    כך גרמה לי הטבעונות להיות חולה. הניסיון של עידן רול

     

    התחלה צולעת ומאוד משעממת עם משקולות

    אני מאמין שזו השאלה הראשונה שצריך לשאול כל אחד החושב להתחיל להתאמן, בכל שיטת אימון שהיא. למעשה זו גישה שמומלץ ליישם גם בתחומי חיים. אדם אשר יבחר לעסוק במקצוע אותו הוא לא אוהב סביר שיתקשה להתמיד בו לאורך זמן. אם כך מדוע שיהיה זה שונה בספורט? האימון צריך ויכול להיות הרגע ביום לו אתם מחכים.

     

    לי עצמי לקח שנים לשבור את המשוואה הזו, לפיה אימון שווה מטלה מבאסת שחייבים לבצע. נרשמתי לראשונה למכון כושר בכיתה י"א. ההתלהבות מהעובדה שמרשים לי להרים משקולות החזיקה בערך חודש, או אז היא התחלפה בשעמום מהול בתסכול מצורת אימון שלי אישית הרגישה מונוטונית ולא דינמית מספיק.

     

    גם הפוטנציאל לגוף שרירי שירשים את הבנות (כן, אז זה עוד היה בנות) נוצח על ידי שגרה של מה שמכונה ״אימון חזרה״, שזה לפחות בקיאים שביניכם, אימון ככל האימונים אשר מתבצע אחרי הפסקה משגרת האימונים, ואשר במהלכו משכנע את עצמו המתאמן שמעתה ואילך הוא לא מפספס אימון ומעדכן תוכנית לפחות פעם בשלושה חודשים.

     

    מהניסיון שלי, מתאמנים רבים במכון חווים המון אימוני חזרה, ולקח לי זמן להבין שאולי אם הייתי נהנה להתאמן שם לא הייתי נזקק לו לעיתים כה קרובות.

     

    מרים משקולות. התחיל לשעמם אותי מאוד מהר ( ) ( )
    מרים משקולות. התחיל לשעמם אותי מאוד מהר

     

    למה התאהבתי בקרוספיט

    השאלה השנייה אותה כדאי לשאול היא - מה הן הציפיות שלי מהאימון, מה אני מבקש להשיג באמצעותו. האם לרדת במשקל? להעלות את מסת השריר? להתחטב או אולי בכלל לפרוק מתחים ולבלות עם חברים? לפני שממהרים לקנות ביגוד וציוד יקרים וממש לפני שמכוונים את השעון המעורר לשש תוך שיכנוע עצמי שריצה בגשם לפנות בוקר היא ה-דרך עבורכם לפתוח את היום, מומלץ לעצור ולחשוב האם התוצאות בסופה כלל מתאימות לציפיות שלכם.

     

    בעוד שרבים עושים שימוש במגוון המכשירים והחוגים שיש למכון להציע, התמקדתי אני בעיקר במשקולות חופשיות במטרה להוסיף מסת שריר, אולם האימונים בוצעו ללא תזונה תומכת וההישגים היו מעטים, וכך נצרב אצלי המכון כאימון מעט מתסכל.

     

     

    נוסף על הרצון להוסיף מסת שריר, התפתחה אצלי השאיפה לגוף שירגיש כשיר וחזק בחיי היומיום, מהסוג שיכול לשאת משאות כבדים במדרגות ללא מאמץ, אולם גם השילוב בין אימונים במכון לריצה לא ענו על דרישה זו.

     

    כך גיליתי לפני שנה את שיטת הקרוספיט. למעשה חברה המליצה לי עליו כבר לפני ארבע שנים, אבל חששתי לנסות משהו חדש ובעיקר נרתעתי מהאימון הקבוצתי מתוך מחשבה שהפורמט הזה לא מתאים לי. הקרוספיט ענה בדיוק לציפיות שלי, בכך שהוא שם דגש על חיזוק הגוף מבפנים ומבחוץ בשילוב עבודה אירובית. אולם מעלתו הגדולה מכולם עבורי היא העובדה שכל אימון שונה מקודמו.

     

    אין זו שיטת אימון המתאימה בהכרח לכל אחד - היא מצריכה השקעה רבה של זמן בלמידת טכניקות שונות וכוללת מגוון רחב של תרגילים בהם ניתן להתמקצע. שלא לדבר על אימונים בהם אני מגיע לקצה גבול היכולת שלי רק כדי להיווכח שאת החלק הבא עושים עם משקל כפול. אני אישית מת על זה, אבל מודע לאינטנסיביות. עבורי ההתמודות המנטלית מחשלת לא פחות מהפיסית ואני מופתע כל פעם להיווכח למה אני מסוגל.

     

    לא מפחד מאימונים חדשים. עידן רול ( ) ( )
    לא מפחד מאימונים חדשים. עידן רול

      

    אך ההחלטות לא מסתיימות כאן. רגע לפני שמסתערים על האימון הבא חשוב לעצור ולשאול שאלה נוספת - למה אני מסוגל להתחייב?. על מנת להתמיד וליהנות מהאימון חשוב שלא להיות במרדף תמידי אחר המצפון שלנו. לכל אדם יש מערכת אילוצים בחייו המשפיעה ישירות על הזמן והאנרגיה העומדים לרשותו בבואו לבחור אימון ולכן חשוב להיות כנה עם עצמך באשר למגבלות.

     

    אם מבחינת פנאי מתאפשר לכם להתאמן פעמיים בשבוע אז מוטב לבחור בשיטת אימון בה תראו תוצאות במסגרת התדירות הזאת. כך תוכלו להעריך את עצמכם על שעושים מאמץ להתאמן, במקום להתחייב לחמישה אימונים שבועיים אשר חוסר היכולת לעמוד בהם יתסכל אתכם וישאיר תחושת כישלון.

     

    כמו כן, לפני שנרשמים לכל מסגרת שהיא, מומלץ לבדוק שהמיקום ריאלי עבורכם ולוח השעות המוצע מסתדר לכם עם שגרת היומיום. אם אתם יודעים שברגע שתדרכו בבית כבר לא תזוזו מהספה, אז וודאו שאתם לא מגיעים למצב הזה. אם אתם צריכים מישהו שידרבן אתכם או יחלוק עימכם את האימון, וביננו רובנו כאלה, בחרו את סוג האימון בהתאם.

     

    יום העבודה שלי מתחיל בשעה מסוימת אך אין לדעת באיזו שעה יסתיים ולכן אני מעדיף לפתוח את הבוקר באימון ומשם להמשיך לעבודה עם אנרגיות לכל היום. לשם כך נרשמתי לבוקס (מכון קרוספיט) בו מתקיימים אימוני בוקר. עבורי הפורמט הקבוצתי של האימון התגלה דווקא כמדרבן. קבוצת המתאמנים הקבועה שהתגבשה יצרה מצב בו לא פעם אני מגיע כי אני מרגיש מחויב כלפיהם וכך זה מקל עלי לעמוד במכסת האימונים הנדרשת. בכל זאת, לא מפקירים חבר באימון עם מאתיים ברפיז.

       

    ללמוד איך להשתמש במכשירים השונים. אימון בחדר כושר ( ) ( )
    ללמוד איך להשתמש במכשירים השונים. אימון בחדר כושר

     

    על מנת להקל עליכם בבחירת שיטת האימון הבאה שלכם, להלן סקירה מקצועית של שיטות אימון פופולריות וגם כמה חדשות יותר ששווה להכיר: 

     

    חדר כושר

    רבים שלא התנסו בעבר באימון בחדר כושר חוששים להתחיל באימונים עקב הסטיגמה שחדר הכושר מתאים לבוני גוף ומסיבות נוספות כגון: חוסר בידע כיצד להפעיל את המכשירים, בעיות בריאותיות, חוסר בטחון עקב מראה לא ספורטיבי ועוד.

     

    חדר כושר הוא שילוב אידיאלי של אימונים פרטניים על מכשירי כושר שונים ומגוונים המיועדים להגיע לכל קבוצות השרירים ולשלב אימונים אירוביים לשיפור הסיבולת, אולם חשוב להקפיד על מסלול אימונים המותאם אישית לצרכי וציפיות המתאמן.

     

    באימון בחדר כושר מוציאים אמנם פחות קלוריות מאשר בריצה או בהליכה נמרצת, אך שימור מסת השריר ואף בנייתו תגביר את חילוף החומרים, גם מחוץ לשעות האימון.

     

    ריצה

    בשנים האחרונות נהנה ענף הריצה מפופולריות עצומה, אולם אין בהכרח פרופיל של רץ. הזמן המוקדש לריצה וסגנון הריצה מועדף נקבעים בהתאם למטרותיו והעדפותיו של המתאמן. פעילות אירובית כדוגמת ריצה מומלצת עבור מי שחפץ בהוצאה קלורית מוגברת. כדי להגיע לסך ההוצאה האנרגטית הגבוהה ביותר בפרק זמן נתון, על האדם, להתאמן בדופק או בעומס מרבי שבו יוכל להתמיד במשך זמן הפעולה כולה.

     

    רצים בעלי משקל הגבוה ב-15 ק"ג ממשקלם המומלץ יגרמו להעלאת עומסים גבוהה על מערכת שלד-שריר ולא בטוח כלל שריצה הנה הפעילות המתאימה להם. יש לשים לב לבעיות רפואיות מסוגים שונים אצל המתאמן כגון: בעיות גב וברכיים, או מחלות שכיחות לרבות יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב וכדומה. במקרה זה ייתכן שמומלץ לבחור בפעילות אירובית אחרת ובהמשך עם שיפור המצב הבריאותי ובמקביל טיפול בבעיות אורטופדיות שונות – לבצע גם ריצה.

     

    פילאטיס מכשירים

    בפילאטיס מכשירים נעשית עבודה עם מגוון של מכשירים, כדוגמת קפיצים וכדור, הבנויים על התנגדות השריר לקפיץ תוך כדי הגדלת טווח תנועת המפרקים. פילאטיס מכשירים עובד על כל קבוצת השרירים בגוף, גם אלו אותם לרוב איננו מפעילים, ועל ידי כך תורם לעיצוב וחיטוב הגוף.

     

    מדובר בפתרון מצוין לכל אלו הסובלים מבעיות גב שונות. ישנו מגוון תרגילים אותם ניתן לבצע המתמקדים בשרירי הגב העליון וגם בשרירי הגב התחתון ובאופן כללי בשלד כולו. התרגילים בפילאטיס מכשירים עוזרים לשפר באופן משמעותי את תפקודה של רצפת האגן ובמקביל גם את שרירי הבטן. נשים הסובלות מבעיות של בריחת שתן, הנובעת מהיחלשות שרירי רצפת האגן, יכולות למצוא בתרגילים אלה פתרון מצוין.

     

    TRX

    אימון המבוצע באמצעות רצועות כנגד משקל הגוף בתרגילים שונים המחזקים את היציבה של הגוף ותורמים לחיטוב. פחות מתאים למתאמנים שמטרתם העיקרית הינה העלאת מסת שריר. אימון זה מומלץ לבצע בהדרכת מדריך מוסמך המשגיח על אופן ביצוע התרגילים והקפדה על טווח תנועה אשר לא יעמיס על הגוף יתר על המידה. ניתן לתרגל ביחידים או בקבוצות, בתוך מבנה או בפארק.

     

    קרוספיט

    אימון פונקציונלי, מגוון ואינטנסיבי, המשלב את כל מרכיבי הכושר הגופני תוך שימוש באלמנטים וציוד מעולם הרמת המשקולות, התעמלות מכשירים/קרקע ומגוון אימונים אירוביים.

     

    באימוני קרוספיט לומדים בהדרגה להתמודד עם מגוון של משימות שונות במקביל, לרבות: הרמת משקולות, זריקת כדורי כוח, ריצה, עליות מתח, הנפת קטלבלס, גלגול צמיגים, קפיצה בחבל, ביצוע עמידת ידיים ועוד. פעילות זו מתבצעת בקבוצה אשר מהווה חלק חשוב ביצירת מוטיבציה והגעה להישגים. מתבצעת באולמות ספרטניים למראה, הכוללים לרוב קירות חשופים ומכשירים.

     

    שווה להכיר:

    Aqua Bike - אימון ספינינג בתוך המים, מתאים גם לאנשים הסובלים מעודף משקל.

     

    סרף סט (Surf Set) - אימון המתבצע על גלשן, הממוקם במכון כושר או בסטודיו, באופן המדמה גלישת גלים ומאפשר לעבוד על היציבה, שרירי הליבה, חיטוב ושריפת שומן.

     

    אימון הגלשן. רוני דואני הביאה אותו לארץ (צילום: איתי תורג'מן) (צילום: איתי תורג'מן)
    אימון הגלשן. רוני דואני הביאה אותו לארץ(צילום: איתי תורג'מן)

     

    סייעה בפן המקצועי של הכתבה: מירי בירנבוים, מאמנת אתלטיקה וכושר, בוגרת תואר ראשון בחינוך גופני והמגמה לבריאות הציבור שבוינגייט. מורה לחינוך גופני, רכזת קידום בריאות בביהס ומאמנת קרוספיט . לעמוד הפייסבוק של עידן רול - לחצו כאן

     

     


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לבחור את האימון שאתם אוהבים
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים