שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחנות באלנבי למעצמה. התחלות של מותגי על
    גם מותגי העל, ה-Superbrands, היו פעם מותגים קטנים שנאבקו על מקומם בשוק. שלושה צעירים שהתחילו להעביר דואר להונולולו, רשת שהוקמה לאמני איפור וסלון כלות שהפך למותג אופנה ישראלי מוביל. ספר חדש שיצא השבוע לאור שופך אור על ההתחלות הצנועות ועל הסיפורים המעניינים שמאחורי מותגי הענק הגדולים

    מעט מותגים החלו את דרכם בסערה ושברו את השוק. בהיסטוריה של מותגי העל יש סיפורים על התחלות של יזמים קטנים שהפכו לסיפור הצלחה משגשג משום שאף מותג על, גדול וחזק ככל שיהיה היום, סביר שלא התחילו את דרכם כשהוא מוביל ועוצמתי. כשנוברים בהיסטוריה השיווקית של מותגי העל מגלים סיפורים מרתקים על התחלות צנועות, חלומות גדולים, מאבקים קשים ויזמים חולמניים, שהפכו חלומות למותגים. דרכם לצמרת של מותגים אלו מתוארים במהדורה החדשה של ספר ה-Superbrands של ישראל, שיצא לאור לאחרונה. ליקטנו עבורכם מספר סיפורים מעניינים.

     

    Rolex - השעון ששבר את מחסום מהירות הקול

     (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
    (צילום: יחצ)

    היום הוא נחשב כשעון יוקרתי, אבל החשיבות של שעוני רולקס באה לידי ביטוי גם בחדשנות הטכנולוגית שלו, ששינתה את פני קטגוריית השעונים. כך למשל, בשנת 1926 רולקס הייתה הראשונה להצליח לייצר שעון שהחלקים הפנימיים שלו היו מוגנים מפני מים ואבק, בשנת 1931 השיק המותג מנגנון שאיפשר את מתיחת השעון לא באמצעות חוגה אלא באמצעות תנועות היד, בשנת 1945 רולקס השיקה את השעון הראשון שכלל גם חלונית שהציגה את התאריך ובשנת 1947 - צ'אק ייגר הטיס לראשונה מטוס, ששבר את מחסום מהירות הקול כשהוא עונד על ידו שעון של רולקס שעמד בניסוי.

    עוד דבר קטן: כשסר אדמונד הילרי טיפס לראשונה וכבש את פסגת האוורסט - הוא ענד על ידו שעון רולקס.

     

    Absolut - הוודקה המיוצרת במקום אחד בעולם

     (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
    (צילום: יחצ)
      

    99 מיליון ליטרים של וודקה אבסולוט בוקבקו במהלך שנה שעברה וכולם יוצרו במקום אחד - העיירה אוהוס שבדרום מערב שבדיה. טרם מילויים, אגב, פועלי הייצור מנקים את הבקבוקים באמצעות שטיפה יסודית בוודקה אבסולוט. על כל בקבוק של אבסולוט ניתן לראות עד היום את דיוקנו של מייסד המותג, לארס אולסון סמית'.

    עוד דבר קטן: בשם המותג הוחלט להסיר את האות e מסוף המילה כדי ליצור מילה ייחודית, שניתן יהיה להגן עליה באמצעות רישום סימן מסחר.

     

    MAC - הרשת של אמני האיפור

     (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
    (צילום: יחצ)
     

    רשת האיפור MAC נוסדה בשנת 1984 בטורונטו, קנדה, על ידי שני יזמים: אמן איפור ומעצב שיער, כדי לתת פיתרון לצרכיהם הייחודים של אמני איפור. לכן, הוחלט לקרוא לרשת בשם MAC, ראשי התיבות של Make-up Artist Cosmetic. כיום, הרשת נמצאת בבעלות קונצרן הקוסמטיקה והטיפוח אסתי לאודר.

    עוד דבר קטן: כל העובדים ברשת MAC חייבים להיות אמני איפור בהכשרתם, ורק אחד מכל 10 אמני איפור שמגישים את מועמדותם לעבודה ברשת - מתקבלים אליה בתום תהליך הכשרה ארוך.

     

    DHL - המותג שהתחיל במשלוחים להונולולו

     (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
    (צילום: יחצ)
     

    בשנת 1969 החליטו 3 יזמים צעירים אמריקנים לפתוח חברה, שתספק שירותי אקספרס להעברת מסמכים "מדלת לדלת" בין סן פרנסיסקו שבחוף המערבי בארצות הברית לעיר הונולולו שבאיי הוואי. כיום ניתן להעביר חבילות ודברי דואר באמצעות 250 המטוסים שבצי האווירי של DHL ליותר מ-200 טריטוריות ברחבי העולם (מתוך ה-208 המוכרות כיום על ידי האו"ם).

    עוד דבר קטן: ראשי התיבות של DHL מורכבים מהאותיות הראשונות של שמות המשפחה של שלושת הצעירים שהקימו את החברה: Dalsey, Hillblom & Lynn.

     

    UPS - צי המטוסים התשיעי בגודלו בעולם

     (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
    (צילום: יחצ)
     

    בתחום השילוח יש עוד מותגי על - UPS למשל. החברה הוקמה על ידי יזם צעיר ב-1907 אבל רק בשנת 1913 היה לו מספיק כסף לרכוש את רכב ההפצה הראשון של החברה, ורק בשנת 1953 חברת UPS ביצעה את המשלוח האווירי הראשון שלה. מאז, העסק התפתח ו-UPS מעבירה כיום יותר צ-18 מיליון חבילות ביום באמצעות 100 אלף כלי הרכב החומים שלה, וצי מטוסים שהוא התשיעי בגודלו בעולם.

    עוד דבר קטן: המטוסים של UPS נוחתים ב-728 שדות תעופה ברחבי העולם.

     

    VISA - 1622 גיהוצי כרטיס בכל שנייה

     (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
    (צילום: יחצ)
     

    כרטיסי האשראי של VISA הושקו בשנת 1976, ומאז הפכו לאחד מאמצעי התשלום הבולטים ביותר באירופה, כשכיום מחזיקים האירופאים ב-500 מיליון כרטיסי אשראי של המותג. בשנה האחרונה בוצעו באירופה 16 מיליארד עסקאות, כשבשניית ה"שיא" בוצעו 1622 "גיהוצים" באותה שנייה. היקף העסקאות השנתי ב-VISA בשנה האחרונה עמד על 10 טריליון שקלים.

    עוד דבר קטן: 1 מתוך כל 6 אירו שמשולמים באירופה משולמים באמצעות VISA.

     

    Re/max - החייל מוייטנאם שנכנס לעסקי הנדל"ן

     (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
    (צילום: יחצ)
      

    השנה היא 1973 ודייב ליניגר חוזר משירות צבאי בוייטנאם ומנסה לקנות בית. החוויה הגרועה שעבר כשניסה לעבוד מול מתווכי נדל"ן גרמה לו להקים את RE/MAX תוך שהוא נשבע שאצלו העסק יתבסס רק על מתווכי נדל"ן מקצועיים ומחויבים לשירות. כיום, הרשת הפועלת בשיטת הזכיינות, מפעילה כ-100 אלף סוכנים בכ-7,000 משרדים הפרושים ברחבי העולם (100 מתוכם – בישראל).

    עוד דבר קטן: המשתתפים בפרסומות הטלוויזיה של רי/מקס בישראל תמיד יהיו הסוכנים והזכיינים המצטיינים של הרשת לאותו רבעון.

     

     

    שיכון ובינוי - בנו את הכנסת וחפרו את מנהרות הכרמל




     (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
    (צילום: יחצ)

    שיכון ובינוי הוקמה על בסיס חברת "סולל בונה", שהיא הוותיקה שבחברות בקבוצה. במהלך השנים, שיכון ובינוי על גלגוליה השונים הייתה אחראית על בניית מפעל החשמל הראשון בנהריים (1927), הקמת נמל ת"א (1936), בניית משכן הכנסת (1960), סלילת כביש 6 (1999) וחפירת מנהרות הכרמל (2007).

    עוד דבר קטן: בשנות ה-50 לבקשת שרת החוץ דאז, גולדה מאיר, שרצתה לחזק את הקשרים של מדינת ישראל הצעירה עם מדינות אפריקניות, התבקשה סולל בונה לסייע בסלילת כבישים ובניית מבנים ביבשת אפריקה.

     

    קסטרו - רשת האופנה שהחלה כסלון לשמלות

     (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
    (צילום: יחצ)
     

    סיפורה של רשת קסטרו התחיל בשנות ה-30 כאשר אנינה, אימו של אהרון קסטרו, מייסד הרשת, עלתה לישראל והקימה סלון שמלות בדירה המשפחתית. 20 שנה מאוחר יותר, בנה אהרון, שנחשף לעולם האופנה מילדות, השתחרר מהצבא ופתח חנות קטנה ברחוב אלנבי בתל אביב, שלימים נהפכה למפעל קטן לייצור הלבשה עבור חנויות האופנה המובילות של אותם הזמנים - “מצקין“, “שניידמן“, ו“איווניר".

     

    בשנת 1985 פתחה קסטרו את החנות הקמעונאית הראשונה שלה ברחוב דיזנגוף בתל אביב. הצלחת החנות שכנעה את אהרון קסטרו כי הקשר הישיר בין המותג לבין הצרכן הסופי הוא הדרך הנכונה לבסס את צמיחת בית האופנה. בעקבות תובנה זו הפסיקה קסטרו להיות ספקית של חנויות אחרות והחלה לשווק את תוצרתה בחנויות, שפתחה בעצמה ושנשאו את שם המותג שלה.

    עוד דבר קטן: כיום מנהלים את חברת קסטרו אתי - בתו של אהרון, ובעלה - גבי.

     

    הכותב הוא עורך המהדורה הישראלית של ספר הסופרברנדס, מהדורת 2015 יצאה לאחרונה לאור. את כל סיפורי המותג ניתן לקרוא באתר הישראלי של ארגון Superbrands הבינלאומי  www.superbrands.co.il 

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים