שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לאחר 3 שבועות: סוף לשביתה במכבידנט
    שלושה וחצי שבועות לאחר פתיחת השביתה ברשת מרפאות השיניים של קופת חולים מכבי, שהשאירה אלפי מטופלים ללא מענה, הסכימו הצדדים לחזור לשולחן המו"מ. בין ההבנות: יעלה שכרן של הסייעות ופקידות השירות בהדרגה ל-30 שקל. המטופלים זעמו: "אין טיפול והכסף יושב אצלם"

    לאחר יותר משלושה שבועות מסתיימת שביתת 2,200 עובדי מכבידנט - רשת מרפאות השיניים של קופת חולים מכבי. הנהלת מכבידנט וההסתדרות הלאומית הודיעו הערב (ב') כי הגיעו להסכמות על המשך מו"מ אינטנסיבי בין הצדדים והפסקת הצעדים הארגוניים. 

     

    כתבות נוספות בערוץ הקריירה

     

    במסמך הבנות שגובש בין הצדדים סוכם על העלאת שכרן של הסייעות ופקידות השירות בהדרגה ל-30 שקל. בנוסף סוכם כי נושא המנהלים לא יידון בשלב זה אלא בהמשך המו"מ.

     

    יו"ר ההסתדרות הלאומית יואב שמחי ויו"ר מכבידנט יצחק לקס הודיעו כי תאריך היעד לחתימה על הסכם קיבוצי יהיה 1 בפברואר 2016. לאור ההבנות, הודיעה ההסתדרות הלאומית כי תבטל את סכסוך העבודה והתביעה המשפטית שהוגשה לבית הדין.

     

    לקוחות שילמו - ולא קיבלו טיפול

    במשך למעלה משלושה שבועות שמטופלי מכבידנט לא יכלו לקבל טיפולי שיניים כסדרם בשל השבתת רוב המרפאות. על פי הוועד, מתוך 310 עמדות שירות פעלו 17 בלבד. רבים מהלקוחות שילמו מראש על סדרת טיפולים - ולא יכלו לקבל את הטיפול.

     

    אחד מהמטופלים שנפגעו הוא אלכס חפץ, מטופל ברשת, ששילם לפני מספר חודשים על סדרת טיפולים שכוללת סתימות וכתרים. "כשהגעתי בפעמים הראשונות נאמר לי כי הכתרים לא הגיעו למרפאה, עשו לי במקום זה סתימות או שפשוט שלחו אותי הביתה", סיפר ל-ynet. בשלב כלשהו פשוט ביטלו לי את כל התורים וכבר חודש וחצי חיכיתי ככה. את הכסף שילמתי כבר מזמן. פשוט אין עם מי לדבר". חפץ התארח באולפן ynet ביחד עם יו"ר הוועד, לימור הראל פיינגבוים, שסיפרה על מה נאבקו העובדים והשיבה לטענות המטופלים. צפו:

    צילום: אלי מנדלבאום יוגב אטיאס ג'ורג' גינסבורג

    צילום: אלי מנדלבאום יוגב אטיאס ג'ורג' גינסבורג

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    נועם בר שלום, לקוח נוסף של הרשת, שילם אף הוא זה מכבר על טיפולים והמתין במשך שבועות לתמורה. "לפני כשלושה חודשים עשיתי בדיקה שגרתית ונקבעו לי תורים ל-3 סתימות בסכום של כ-1,000 שקל", סיפר, "נאמר לי שאני חייב לשלם באופן מיידי ונקבעו לי תורים לאמצע אוקטובר. דחיתי אותם בשל טעמים אישיים, אבל אז הם פתחו בשביתה ומאז לא יכולתי לקבוע תור חדש.

     

    "למעשה, כיום אני במצב שאני מלווה למכבידנט 1,000 שקל, כי הכסף יושב אצלם ביתרה ולא אצלי", אמר, "זה מעצבן מבחינה עקרונית, התחושה לא הוגנת. השיטה הזו גורמת לכך שכל דחיה באה על חשבון הלקוח, גם מבחינת זה שאין טיפול וגם מהבחינה שהכסף יושב אצלם. רצוי היה ליצור במצב זה קשר עם המטופלים ולהחזיר את הכסף, או לכל הפחות להסביר לנו מה קורה".

     

    סלע המחלוקת: המנהלים

    עובדי מכבידנט המאוגדים בהסתדרות הלאומית, הכריזו לפני כשלושה וחצי שבועות על סכסוך עבודה, בטענה לסירוב ההנהלה לשבת איתם למו"מ על הסכם קיבוצי לשיפור תנאיהם. לפני כשלושה שבועות וחצי הם פתחו בשביתה בעקבותיה הושבתו רוב המרפאות ואף קיימו מספר הפגנות.

    עובדי מכבידנט מפגינים נגד ההנהלה, בשבוע שעבר (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    עובדי מכבידנט מפגינים נגד ההנהלה, בשבוע שעבר(צילום: מוטי קמחי)

    יו"ר הוועד פיינגבוים, שהתראיינה ל-ynet לפני סיום השביתה, אמרה: "העובדים צועקים וההנהלה האטומה עומדת מהצד ומחכה שעובדים שמרוויחים שכר רעב ישברו ויגיעו לפת לחם. מטופלים שילמו עבור טיפולים ולא מקבלים טיפול, ילדים הזכאים לטיפולי שיניים חינם לא מקבלים מענה ומדינה שלמה שותקת".

     

    העובדים הכריזו כבר על סכסוך עבודה בחודש אפריל השנה, בטענה לסירוב ההנהלה להכיר בהתאגדות וכן בטענה להפרות זכויותיהם, בהן אי תשלום שכר כחוק עבור משמרות, כוננויות ושעות נוספות, אי תשלום ביטוח מקצועי לרופאי השיניים, העלאה מכוונת של יעדי העבודה כדי לצמצם בונוסים לעובדים ועוד.

     

    הסכסוך הוקפא לאחר שההנהלה הכירה בוועד בהתערבות בית הדין לעבודה והצדדים הסכימו לפתוח במו"מ על הסכם קיבוצי. עם זאת, יו"ר הוועד טענה כי לא חלה כל התקדמות במו"מ מול ההנהלה. "אנחנו דורשים לשבת בתום לב וללא תנאים מקדימים למו"מ לשיפור התנאים שלנו, בהם שיפור הביטחון התעסוקתי, תשלום מינימום לשינניות וסייעות, תשלום לרופאים עבור ביטוח מקצועי ועוד".

     

    "כשניסינו להתאגד - דרסו אותנו"

    ד"ר איתן מילר, שהועסק כ-5 שנים ברשת מכבי דנט כרופא שיניים, נמנה על 800 עובדים שעזבו את הרשת בבחת אחת בשנת 2004. היום הוא עובד באופן פרטי. "התקבלתי לעבוד בתחום שיקום הפה במרפאה בקריית מוצקין", סיפר. "המרפאה עבדה יפה, אבל במשך השנים הורידו לנו את התנאים במרפאות והרווחנו פחות. כך למשל, פעם אחת חייבו אותנו לחתום על מסמך שיקצץ לנו 15%-20% בשכר. כשהתחלתי לעבוד קיבלתי 14 אלף שקל, ועם הזמן הגעתי גם ל-20 אלף שקל - אך לקראת העזיבה שלי כבר חזרתי להרוויח 12-13 אלף שקל. זה הפך להיות ממש ביזיון".

     

    בשלב מסוים - כשהרשת הפכה ממוסד פרטי ללא כוונת רווח לחברה בע"מ - כל העובדים נדרשו לחתום על חוזי עבודה חדשים. "נדהמנו, הביאו לנו חוזי עבודה דרקוניים של 70 עמודים ושינו לנו את השכר, כך שבמקום להתבסס על אחוזים מטיפולים, הוא הפך לשכר לפי פעולה. התוצאה היא שמתחילים לחפש כמה טיפולים אפשר לעשות וזה גורם ליותר מדי טיפולים. כשניסינו להתאגד דרסו אותנו. היחס לרופאים היה פשוט זוועתי והתארגנו לעזוב אותה בבת אחת, כי זה היה בלתי נסבל". 

     

    סלע מחלוקת עיקרי בין הצדדים הוא סירוב ההנהלה לדרישת הוועד לכלול בהסכם הקיבוצי גם מנהלים המועסקים בחברה. זאת, בטענה כי מדובר במשרות אמון וכי הדבר אינו מקובל באף ארגון.

     

    מנגד, פייגנבוים, המשמשת בעצמה כמנהלת אדמיניסטרטיבית בחברה, דוחה את טענות ההנהלה ואומרת כי מדובר רק בשדרת ההנהלה הזוטרה - דבר המקובל גם בגופים נוספים. "אנחנו דורשים להכניס את כל העובדים להסכם הקיבוצי", היא מדגישה. 

     

    לטענת גורמים בחברה, הוצעו לעובדים הצעות "מרחיקות לכת" מבחינת שיפור התנאים, אולם העובדים הכריזו על סכסוך בטרם הספיקו לדון בהם. בטי מצר לוי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית, דותה את הטענות הללו: "כך לא יכול לנהוג מעסיק בסדר גודל כזה במדינה מתוקנת. מצג השווא של מכבידנט על פיו היא מנסה לקדם משא ומתן זה או אחר - זה במסגרת התנהלותה הקלוקלת".

     

    מכבידנט: "נרחיב את שעות הפעילות"

    מהנהלת מכבידנט נמסר בתגובה עוד לפני שהסתיימה השביתה: "הנהלת מכבידנט עשתה מאמצים כנים להתקדם עם המו"מ עם ההסתדרות הלאומית במטרה להוביל לשינוי. ההחלטה לצאת לשביתה הייתה ללא עילה ממשית, ומבלי שהתנהל מו"מ על ההצעות הכלכליות שהגישה הנהלת מכבידנט. המחלוקת עליה נסובה השביתה עוסקת בהחרגת המנהלים מההסכם הקיבוצי, החלטה לגיטימית הנהוגה בכל המגזרים כולל במגזר הציבורי.

     

    "אנו מצרים על כל פגיעה בשירות ובטיפול בלקוחות ומשקיעים מאמצים רבים להעניק מענה ללקוחות בזמן השביתה, כמו גם להציע פתרונות למקרים דחופים. כ-30 ממרפאות מכבידנט ברחבי הארץ פועלות ומעניקות שירות וטיפולי עזרה ראשונה. בנוסף, מוקד השירות של מכבידנט זמין לפניות והוא אף תוגבר ברופאים לצורך זה. לאחר סיום השביתה, מכבידנט תרחיב את שעות פעילות המרפאות ותפעל לעבות את מערך השירותים כדי לטפל בעיכוב שנוצר עקב השביתה.

     

    מכבידנט שבה וקוראת להסתדרות הלאומית להכריז על סיום השביתה לאלתר ולחדש את המשא ומתן עם הנהלת מכבידנט ללא תנאים מוקדמים.


    פורסם לראשונה 30/11/2015 13:12

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: מוטי קמחי
    עובדי מכבידנט מפגינים בשבוע שעבר
    צילום: מוטי קמחי
    ד"ר איתן מילר. "היחס לרופאים היה פשוט זוועתי"
    מומלצים