שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בקרוב: הבוס יבקש מכם לגלוש בפייסבוק בעבודה?
    אחרי שהשתלטה על שעות הפנאי, פייסבוק רוצה נתח גם מזמן העבודה שלנו. 300 חברות בעולם, גם מישראל, כבר משתמשות ב"פייסבוק בעבודה", רשת חברתית פנימית לארגונים. סוף עידן המייל?
    הבוס תפס אתכם גולשים להנאתכם בפייסבוק בזמן העבודה? כנראה שתספגו נזיפה ואולי אף תוזמנו לשימוע. אבל בקרוב ייתכן שהגלגל יתהפך, ושדווקא הבוס הוא שיעודד אתכם להשתמש בפייסבוק כמה שיותר, ובמשרד.

     

    אחד הפרויקטים החדשים והמעניינים של פייסבוק נקרא "פייסבוק בעבודה" (הידוע גם בכינוי הפנימי FB@Work). זו מעין גרסה חדשה של פייסבוק, המשמשת כרשת חברתית פנימית של הארגון. סוג של "פייסבוק ארגוני". זו הפעם הראשונה שפייסבוק מציעה פתרון מלא לשוק הארגוני. לענקית מעמק הסיליקון כבר לא מספיק להשתלט על חלק נכבד משעות הפנאי, עכשיו היא גם רוצה לנגוס בזמן העבודה.

     

     

    "פייסבוק בעבודה" נמצא עדיין בשלבי פיילוט ברחבי העולם, בקרב 300 חברות שכבר משתמשות בו, מסטארט-אפים קטנים ועד ארגונים גדולים. בחודשים האחרונים הצטרפו לפיילוט כמה סטארט-אפים וחברות טכנולוגיה ישראליות, ביניהם סימילרווב, קנשו, מאטומי ופריון. הסטארט-אפים הללו משתמשים במערכת בעבודה באופן יומיומי, ומסייעים לרשת החברתית להבין מה אפשר או צריך לשפר לקראת ההשקה הרשמית בתחילת השנה הבאה. אגב, כמו בפייסבוק הרגיל, גם "פייסבוק בעבודה" תומך באופן מלא בעברית. בנוסף, בדומה לפייסבוק הרגיל, יש גם אפשרות לתרגם פוסטים בלחיצת כפתור, דבר שיכול להקל על תקשורת בין דוברי שפות שונות באותה חברה.

     

    "'פייסבוק בעבודה' התגלה כמאוד פופולרי בקרב חברות ישראליות", אומר לנו ג'וליאן קודורניאו, המוביל את הפרויקט בגוגל, בשיחה מלונדון. "אלה חברות בצמיחה גבוהה, שמגייסות הרבה אנשים, ומנהלות משרדים בכמה מוקדים בעולם, כך שפייסבוק בעבודה מתאים להן".

     

    ג'וליאן קודורניאו ()
    ג'וליאן קודורניאו

     

    בלי מודעות 

    במה בעצם מדובר? בפייסבוק "סגור", המיועד לארגון שלכם בלבד. רשת חברתית פנימית לעובדים. כל עובד יכול לפרסם בה פוסטים, תמונות או סרטונים. הקולגות שלו - העובדים בכל רחבי כדור הארץ - יכולים להגיב או לעשות לייקים. אפשר לפתוח קבוצות בנושאים מסוימים ובהם לנהל דיונים. אפשר לפתוח חלון צ'אט עם עובד אחר, גם אם זה עובד מעבר לים, ואף לקיים עימו שיחת וידיאו. אפשר גם לבצע שיחות קבוצתיות של כמה עובדים יחד. והכל עובד באופן דומה גם באפליקציה על הטלפון הנייד. הממשק, אגב, זהה כמעט לחלוטין לפייסבוק הרגיל, כשההבדל היחיד הוא, שהסרגל העליון ב"פייסבוק בעבודה" הוא אפור ולא כחול.

     

    הרעיון הוא, שבמקום תוכנות מסרים ארגוניות אפרוריות ומשעממות, החברה יכולה להציע לעובדיה רשת חברתית פנימית, עם סביבה וממשק מוכרים. "אם אתם יודעים

     איך לעבוד עם פייסבוק או מסנג'ר, אתם יודעים איך לעבוד עם 'פייסבוק בעבודה'", אומר קודורניאו. "רצינו לבנות פתרון שמביא את כוחו של פייסבוק, של הקבוצות ושל מסנג'ר למקום העבודה".

     

    חשוב לציין שבפייסבוק מקפידים על הפרדה מוחלטת בין "פייסבוק בעבודה" לבין הפייסבוק הרגיל. הפייסבוק הפנימי, הארגוני, הוא "בועה" נפרדת, שמתנהלת באופן עצמאי, ובאופן נפרד. למשל: כל עובד נדרש לפתוח פרופיל חדש לגמרי ב"פייסבוק בעבודה" של הארגון שלו, שהוא נפרד לחלוטין מהפרופיל הרגיל שלו בפייסבוק. מה שמתפרסם באחד - מידע, תמונות, סטטוסים - לא יופיע באחר, ולהפך. גם לא תוכלו לראות שם עדכונים מחברים שלכם מפייסבוק הרגיל או מעמודים שעשיתם להם לייק. בנוסף, לא יופיעו שם מודעות פרסום, ובפייסבוק מבהירים גם, כי כל המידע שמתפרסם בפייסבוק הארגוני שייך לארגון עצמו, ולא לפייסבוק.

     

    הבדל חשוב נוסף הוא שאין כאן "חברים", כמו בפייסבוק הרגיל. במקום זה, יש "עוקבים": אפשר לעקוב אחרי עובד אחר בארגון, ולראות מה הוא מפרסם וכותב. אחרים יכולים לעקוב אחריכם ולהתעדכן במה שאתם עושים.

     

    הנסיון מלמד, כי העובדים בדרך-כלל מתארגנים עד מהרה בקבוצות, ורוב הפעילות מתרחשת בתוכן. קבוצה אחת יכולה להיות מוקדשת לדיונים על ארוחת הצהריים; אחרת לדוחות הכספיים הבאים של החברה; שלישית תעסוק בהשקת מוצר קרובה, ועוד אחת - בנוהלי עבודה.

     

    "תקשורת פתוחה יותר" 

    אבל למה בכלל אנחנו צריכים פייסבוק גם בעבודה? האם לא מדובר בהסחת דעת אחת גדולה? עוד תמונות מטיולים, סרטוני חתולים, פוסטים ממורמרים ולינקים לכתבות? הרי יש לנו כבר את קבוצות הוואטסאפ, מיילים, שלא לדבר על הפייסבוק ה"רגיל" - אז מה שחסר לאנושות עכשיו זה עוד דרך לבזבז זמן, גם בעבודה?

     

     

    בחברות הישראליות שהתנסו במוצר מעידים, כי הפייסבוק הארגוני דווקא תורם משמעותית לתרבות הארגונית, לגיבוש הפנימי ולהיכרות אישית יותר בין הצוותים, בעיקר בחברות גדולות; וגם מפחית משמעותית את השימוש בדואר האלקטרוני, בעיקר מבחינת הפצת הודעות כלל ארגוניות.

     

    המשתתפים בפיילוט גילו עד מהרה, כי השיח הארגוני, החל מבדיחות פנימיות דרך דיונים מקצועיים ועד תלונות על לכלוך בשירותים - עובר לפוסטים ולתגובות בפייסבוק הארגוני, במקום ליד הברזייה או במייל.

     

    "אחד האתגרים של חברה גלובלית, שפועלת ממשרדים במדינות שונות בעולם, הוא לשמור על התקשורת בין העובדים", מסביר שרון ויצרבין, סמנכ"ל משאבי אנוש גלובלי של חברת קנשו. "'פייסבוק בעבודה' משנה את התקשורת לפתוחה ולישירה יותר, ומאפשר לה להיות פחות פורמלית. המנכ"ל שלנו, למשל, נמצא בנסיעת עבודה ומעדכן את כולם מה הוא עושה, עם מי הוא נפגש, איפה הוא אוכל ועוד. זה יוצר תקשורת הרבה פחות רשמית, תחושה של 'ביחד'. כשהחברה גדלה, אנשים הרגישו שהם מאבדים את הסמול־טוק במסדרון. 'פייסבוק בעבודה' מחזיר את זה, ולא משנה איפה העובד נמצא בעולם".

     

    אור עופר, מנכ"ל חברת סימילרווב, מסכים: "אלה דיונים שקשורים לחברה, גם אם הם לא פורמליים. מה שהכי חשוב לחברה כיום זה לגרום לאנשים לדבר זה עם זה. זה קריטי שישתפו ויעבדו ביחד, וזה קריטי להצלחה של החברה. גייסנו השנה 180 עובדים חדשים, וזה מאפשר להם להשתלב במהירות. לדוגמה: לאחרונה אחד העובדים בניו-יורק חגג יום הולדת. תמונה מהמסיבה עלתה לפייסבוק, כך שכלל העובדים יכלו לראות ולהגיב. זה הכלי החברתי של החברה. השימוש אצלנו הוא יותר להווי ואווירה, כדי להעביר את תחושת האווירה והקהילתיות שבתוך הארגון".

     

    האם "פייסבוק בעבודה" יתגלה ככלי חברתי התורם לגיבוש, לשיתוף תמונות ממסיבות יומולדת או רכילויות משרדיות, ולא יותר? בפייסבוק לא מסתפקים בזה, שם מדברים על כלי עבודה של ממש, שתורם ליעילות, ובדרך גם ממעיט שימוש בכלים ישנים כמו דואר אלקטרוני. בכך היא מנסה להתחרות ישירות בפלטפורמות פנים-ארגוניות שזוכות לאחרונה להצלחה גדולה, בראשן Slack, Asana, וכמובן התוכנות הארגוניות של גוגל ומייקרוסופט.

     

    תחושה של פומביות 

    אבל היכולת של התוכנה להפוך לאמצעי עבודה של ממש עדיין נתונה בסימן שאלה. נראה שלפחות בחלק מהחברות נשארים נאמנים למייל או לאפליקציות מסרים ייעודיות, כמו Slack, לצורך תקשורת בנושאים מקצועיים ממש. "ברמת התקשורת, יש משהו בפייסבוק בעבודה שיוצר תחושה של פומביות וחשיפה", מודה עופר. "זה לא מתיימר להחליף לחלוטין את המייל, אבל בהחלט רואים הפחתת שימוש במיילים, בעיקר במקומות שבו הדוא"ל לא יעיל, כמו הודעות בתפוצה רחבה".

     

    עם זאת, בן סנד, סמנכ"ל התפעול הגלובלי של קנשו, אומר, ש"פייסבוק בעבודה" דווקא מחליף בהצלחה כלי תקשורת ארגוניים שהיו בשימוש בחברה לאורך השנים.

     "זה נותן לך במקום אחד קבוצות, הודעות ושיחות וידיאו. לכן נפסיק להשתמש בפורטל הפנימי, ובשנה הבאה כבר נפסיק להשתמש בפלטפורמת שיחות הוועידה הוותיקה שלנו. כרגע, כל השיחות עם הצוות שלי נעשות דרך 'פייסבוק בעבודה'".

     

    "הרעיון הוא ליצור מקום עבודה מחובר יותר, יעיל ויצרני יותר", אומר קודורניאו. "'פייסבוק בעבודה' הוא דרך טובה לצוותים לשתף פעולה, ומאפשר למנכ"ל להרגיש את הדופק של החברה שלו בזמן אמת. העובדים מקבלים פחות מיילים ומשתמשים פחות ברשימות תפוצה. אך בעיניי, השינוי הגדול ביותר שנוצר מהשימוש הוא בטבע של הארגון. שימוש בפייסבוק יוצר ארגון שבו המידע זורם במהירות וההחלטות מתקבלות מהר יותר".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים