שתף קטע נבחר

מסודרים, גרסת הכדורסל

חוזה בשווי מיליוני דולרים עם ה-NBA, מסיבות בריו דה ז'ניירו לצד לברון ג'יימס ודוויין ווייד ומשרדים חדשים ונוצצים. כך נסק הסטארט-אפ הישראלי WSC שהוקם ע"י שלושה חברים מהצבא ומאמן כדורסל, והפך לבייבי של הליגה הטובה בעולם

בקיץ 2014 מצאו את עצמם חי גל (37) ודניאל שיכמן (33) במסיבה משוגעת בריו דה ז'ניירו יחד עם לברון ג'יימס, דוויין ווייד, קיירי ארווינג וכוכבי NBA אחרים. כמה חודשים לאחר מכן הם בילו בסוף שבוע האולסטאר המסורתי של הליגה הטובה בעולם, ולקינוח ראו את סדרת גמר הפלייאוף בין גולדן סטייט לקליבלנד.

 

לדף הפייסבוק של "נקודות בצבע"

 

לא מדובר בשני משוגעים שהחליטו לשבור את תוכניות החיסכון שלהם כדי להיות באירועים הללו, אלא בשניים מתוך ארבעת מייסדי חברת הסטארטאפ WSC, שחתמה לאחרונה על הסכם תלת-שנתי בשווי מיליוני דולרים עם ה-NBA, וכתוצאה מכך נהנים מהחיים הטובים.

 

לגל ושיכמן מצטרפים שמוליק יופה (34) ואביב ארנון (34), ויחד הארבעה פיתחו טכנולוגיה שמזהה אירועים משמעותיים במשחקי ספורט, כמו למשל הטבעה לסל או יציאה של קבוצה להתקפה, באמצעות, בין היתר, קולות האוהדים והכיתובים המשודרים בטלוויזיה בזמן אמת.

 

המערכת מזהה גם את הקבוצות והשחקנים עצמם, ויודעת לייצר תקציר וידיאו של מהלכים משמעותיים, כמו סרטון שמאגד את ההטבעות הטובות ביותר של כוכב מסוים. אחרי הפקת הסרטונים השונים, שחלקם עולים כבר במהלך המשחק, הטכנולוגיה מפיצה אותם בערוצים הדיגיטליים של הליגה והקבוצות השונות דרך דפי הפייסבוק, חשבונות הטוויטר, אתרי האינטרנט והאפליקציות השונות.

 

"צריך להודות לצבא שחיבר בינינו", אומר ארנון בזמן שהוא יושב במשרדים החדשים של החברה ברמת גן, שבדומה לסטארטאפים אחרים לא נראה כמו עוד סתם משרד עבודה. בכניסה ממוקמת ממכונת ארקייד ישנה עם המשחק ההיסטורי NBA JAM, מקרן ענק משדר את המשחקים הגדולים בליגה מהשנים האחרונות, ובצד השני המתכנתים של החברה מתמודדים אחד מול השני ב"קרב" מול מכונת זריקות לסל, בדיוק כמו אלה שרובנו היינו זורקים אליה במשחקיות השונות בקניונים.

 

 (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
(צילום: ראובן שוורץ)

 

ארנון, שיכמן ויפה הכירו באחת מתוכניות העתודה של צה"ל, והיה להם ברור שעם סיום השירות הצבאי הם יפתחו חברה ביחד. "לא ידענו במה נעסוק בדיוק, אבל החיבור בינינו היה נהדר", מציין שיכמן. "את חי צירפנו בשלב מוקדם מאוד. הוא היה המאמן שלי בליגה א' כששיחקתי בנתניה", אומר שיכמן וקורץ: "הוא היה מאמן בובה".

 

הצ'אנס מצביקה שרף

במקור WSC סיפקה שרותי סקאוטינג למאמנים, 180 מעלות ממה שהחברה עושה כיום. "בימים הראשונים של החברה עבדתי במקביל כסקאוט של נבחרות ישראל השונות בכדורסל", מספר גל. "בין השאר עבדתי גם בנבחרת הבוגרת של צביקה שרף ביורובאסקט 2009. החלטנו להציע את התוכנה בחינם לאיגוד הכדורסל, הם לקחו אותה וזו הייתה הצלחה גדולה".

 

למה בחינם?

שיכמן: "בהתחלה כל הרעיון היה כמו תחביב. לא היו לנו משרדים, עבדנו מהבית ואת פגישת העבודה הראשונה עשינו בכלל בקניון רמת אביב. עוד לא ידענו בדיוק לאן אפשר להגיע עם זה".

 

אחרי ההצלחה באליפות אירופה, מכבי תל אביב קנתה מהחברה את שירותי התוכנה שלה ומכאן הדרך להפצתה הייתה קלה. "גם במנהלת הליגה שמעו עלינו ומהר מאוד נוצר איתם קשר ובשבע השנים האחרונות אין מאמן בליגה שלא עובד עם התוכנה הזו", מוסיף ארנון.

 

אביב ארנון והכוכבים של קליבלנד. יש הטבות (צילום מתוך פייסבוק) (צילום מתוך פייסבוק)
אביב ארנון והכוכבים של קליבלנד. יש הטבות(צילום מתוך פייסבוק)

 

למרות ההצלחה בשוק המקומי, הארבעה הבינו שבחו"ל התחרות גדולה מדי ויש לא מעט תוכנות דומות שעושות עבודה זהה. "אביב ואני טסנו לדרום אמריקה והתחלנו לחשוב מה עושים ואיך משפרים את החברה. אומנם מכרנו את התוכנה בארץ, אבל זה עדיין היה בשביל הכיף. ידענו שזה לא יהיה עסק של מיליונים", מציין שיכמן.

 

ארנון: "חיפשנו איך אפשר לשלב את ההבנה שלנו בספורט, סטטיסטיקה ו-וידאו במוצר שיהיה חדשני וגדול".

 

שיכמן: "ראינו ששוק זכויות השידור הוא הדבר הכי גדול בספורט ובכלל בתקשורת. משנה לשנה הסכומים בו עולים ועולים. תחשוב על זה, היום אנחנו פותחים טלוויזיה רק עבור ספורט וריאליטי. סרטים וסדרות כבר רואים במחשב, חדשות אנחנו צורכים בסמארטפון".

 

אז איך התגלגלתם לטכנולוגיה הנוכחית?

ארנון: "עשינו נסיעה לאירופה כדי לדבר עם סוכנויות שמחזיקות בזכויות שידור כדי לדעת איפה אפשר לשפר. הגענו למסקנה שאנחנו צריכים ליצור מוצר עבור קהל האוהדים".

 

שיכמן: "כשחזרנו מהנסיעה ידענו שאנחנו רוצים ליצור את הטכנולוגיה הזו כי הבנו שזה בדיוק מה שקהל האוהדים מחפש. בין השאר מענה מיידי ומהיר אחרי ועוד במהלך משחקים לקליפים מעניינים".

 

שיכמן עם דוויין ווייד (צילום מתוך פייסבוק) (צילום מתוך פייסבוק)
שיכמן עם דוויין ווייד(צילום מתוך פייסבוק)

 

ותודה לביל גייטס

בדצמבר 2012 התקבלה WSC לאקסלרטור (תוכנית האצה וליווי של חברות סטארטאפ) של מיקרוסופט ישראל. "הגשנו יחד עם עוד 400 חברות את הבקשה ובסוף אנחנו ועוד 12 חברות בלבד התקבלנו לתוכנית", מספר גל. "זה גם למעשה היה גם המשרד הראשון שלנו".

 

משם הדרך למעלה כבר הייתה סלולה. באפריל 2013 גייסה WSC מיליון דולר ממשקיעים, בין השאר זוהר גילון, 2B אנג'לס ופלוס ונצ'רס. "במקביל התחלנו להעסיק איש שיווק בארה"ב שינסה למכור את הטכנולוגיה לאמריקאים. ממנו הגענו ליזם שיש לו תוכנת סקאוטינג בתיכונים האמריקאים ורצינו לעשות איתו שת"פ.

 

"אבל הוא כ"כ התלהב ואמר שאפשר לעשות מזה המון כסף. אותו יזם סידר לנו פגישה עם הבעלם של קליבלנד קאבלירס, דן גילברט (63), שידוע מאוד בהשקעה שלו בחברות מתחילות", אומר ארנון. "בדיעבד הסתבר שאותו אדם שעזר לנו בקביעת הפגישה עם גילברט הוא בעצם אחד היועצים הקרובים ביותר שלו. אחרי כמה פגישות לגילברט נמאס מהסחבת והוא קנה חלק מהחברה שלנו בהשקעה של שני מיליון דולר".

 

הונו של גילברט, יהודי-אמריקאי, הוערך בספטמבר האחרון ב-3.9 מיליארד דולר. את ההון הראשוני שלו הוא עשה באמצעות חברת המשכנתאות "QUICKEN LOAN" שעל שמה גם נקרא אולמם הביתי של הקאבס.

 

יכול להיות שאחת הסיבות לכך שהוא קנה אחוזים בחברה הייתה העובדה שגם אתם יהודים?

ארנון: "יכול להיות. הוא כבר השקיע בישראל בעבר. לא יצא לנו לדבר איתו על דת ודברים כאלה, אבל אנחנו מאוד רוצים שהוא יבוא לביקור בישראל".

 

לא חושבים על EXIT

למרות ההתפתחות המטאורית של החברה, הארבעה לא נחים וממשיכים לחשוב הלאה. "בעקבות ההסכם עם ה-NBA אנחנו חייבים להתרחב מבחינת כמות העובדים", מספר שיכמן. כרגע יש לנו בחברה 14 עובדים ואנחנו רוצים לקלוט מתכנתים חדשים. האווירה פה כמו שראית מדהימה, והכי חשוב שכולם מחייכים למרות עומס העובדה".

 

אנשי WSC ומכונת הארקייד. כיף בעבודה (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
אנשי WSC ומכונת הארקייד. כיף בעבודה(צילום: ראובן שוורץ)

 

למעט ה-NBA יש עוד גופים איתם אתם עובדים?

ארנון: "יש לנו כרגע הסכם עם ליגת ה-BIG EAST בכדורסל המכללות, התחלנו לעבוד עם בריטיש טלקום שקנו את זכויות ליגת האלופות באנגליה, ולאחרונה החלו שיחות עם הפרמייר ליג, הבונדסליגה וקבוצות שונות באירופה".

 

ומה הלאה, איפה אתם רואים את החברה בשנים הקרובות?

שיכמן: "יש לנו פרויקט תיכונים חדש בארה"ב בשת"פ עם חברה נוספת שעובדת עם 5,000 בתי ספר שונים. היא תעלה את התוכן אלינו ואנחנו נפיק קליפים שונים. נוכל לייצר לכל שחקן בתיכונים קליפ ביצועים והוא יוכל לקנות מאיתנו את הקליפ הזה. יש לזה פוטנציאל ענק כי מדובר בעשרות אלפי שחקנים".

 

ומה עם EXIT, לא מדגדג לכם באצבעות?

שיכמן: "כרגע טוב לנו איך שאנחנו".

גל: "אנחנו רוצים עדיין ליהנות ממה שאנחנו עושים. יהיה קצת מבאס אם היום היינו מוכרים את החברה כי עוד לא מיצינו את הכיף וההווי שלה".

ארנון: "החוזה עם ה-NBA הביא להתעניינות רבה של חברות מדיה גדולות. אנחנו בודקים את השוק. לא רק חברת מדיה יכולה לקנות אותנו, מבחינה תיאורטית גם גוגל או פייסבוק שיירצו שהזכויות יהיו אצלן. אנחנו לא עובדים בשביל להימכר, המטרה שלנו היא לעשות את העבודה כמה שיותר טוב ולהמשיך לגדול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
הצוות של WSC
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים