שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מתחילים לאכול בריא - שלב אחר שלב
    החופש הגדול הסתיים וכולנו חוזרים לשגרה. זו הזדמנות טובה להתחיל לאכול בריא ולהקפיד על סוגי מזונות מסויימים בארוחה המשפחתית. אז איך מכניסים הרגלים חדשים הביתה?

    בשיתוף אסם

     

    אומרים שהרגל נבנה ומשתרש אחרי 21 ניסיונות, אך הורים רבים מרימים ידיים אחרי ניסיון אחד או שניים בלבד במה שקשור בילדיהם ובעיקר במה שקשור בתזונת ילדיהם. עוד אומרים כי הרגל משתרש היטב ע"י דוגמה אישית, ועדיין הורים רבים מצפים מילדהם לאכול בריא כשבביתם ובעיקר בפיהם מתנשנשים מזונות פחות בריאים שאותם אין בכוונתם שילדהם יאכלו.

     

    מאמרים שלמים נכתבו על ארוחות ערב משפחתיות, בפאן הפסיכולוגי, בפאן הבריאותי. ולא בכדי. אם זאת סדר היום העמוס ואפילו קדחתני לפעמים בו אנו חיים לא מאפשר לנו כמשפחה לשבת בכל יום לארוחה משפחתית וזה בסדר, אם זאת חשוב כן לקחת את הזמן והאירגון ולהקדיש לפחות פעמיים בשבוע זמן לארוחת ערב משפחתית בה יושבים כל חברי המשפחה יחד. כידוע, ללא טלפונים ניידים, טאבלטים או טלויזיה ברקע. רק אנחנו, אוכל בריא וזמן איכות.

     

    אפשר להחליט על שיחה כגון מה היה לך טוב היום ומה היה לך פחות טוב היום, אפשר שכל חבר במשפחה יספר מקרה שקרה לו ואיך הוא פתר את המקרה ואפשר לשבת יחד ולהחליט שמשוחחים על מה שרק בא ומה שרק עולה.

    חוזרים לשגרה סביב השולחן המשפחתי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    חוזרים לשגרה סביב השולחן המשפחתי(צילום: shutterstock)
     

     

    חוזרים לשגרה סביב ארוחה משפחתית בריאה

    ארוחה משפחתית קבועה יחד ללא כל ספק תספק לילדכם (ובסוד אגלה לכם שגם לכם) הרגלי אכילה נכונים ובריאים יותר לאורך זמן ותחושת קרבה ומשפחתיות. ועל זה לא כדאי לותר. אז איך משרישים הרגלי אכילה בריאים ונכונים:

     

    מחליטים על יומיים בהם כולם נמצאים בבית באיזור שעת ארוחת הערב, כותבים בלוח השנה, ביומן, בנייד ואיפה שצריך כי בימים האלו באופן קבוע כמו פגישה בעבודה כולנו ניפגשים בבית סביב השולחן ואוכלים יחד. לאחר ההחלטה המשותפת על הימים הקבועים, מחליטים גם על תפריט. כמובן שהתפריט יכול ואף רצוי כי יהיה מגוון אבל כמה אבות מזון חשובים חייבים להיות על השולחן.

     

    ירקות: בראש ובראשונה נתחיל בירקות, כמה שיותר צבעים, גוונים, ריחות ומרקמים החל ממלפפון ועגבניה ועד חסה, שומר, קולורבי, גזר, סלק, כרוב. גם ירקות מבושלים או מאודים זה מצויין: כרוב, כרובית, ברוקלי, גזר, בטטה, דלעת ועוד. אל תחליטו מראש על ירקות "מוקצים" כי "אף אחד לא אוכל אותם בבית שלנו גם ככה." נסו הכל! אחרי שירק יהיה בבית על השולחן פעם אחר פעם מישהו בטוח ירים את הכפפה וינסה אותו.

     

    פחמימות: קבוצה נוספת שחשוב שתהיה על השולחן הינה פחמימות. מקבוצה זו רצוי לצרוך בארוחת ערב בכל ערב, לדוגמה: פסטה, אורז, קינואה- כתוספת חמה. או לחם מקמח מלא או שיפון או כוסמין מלא, קרקרים מלאים, פתית, פריכיות אורז. פחמימות אמורות להוות כ-60-70 אחוז מהמזון היומי שלנו. יש המתבלבלים בין פחמימות מורכבות לשומנים - זוהי לא אותה קבוצה. שומן צריך להוות עד 15 אחוז מהתזונה, פחמימות הרבה יותר. הפחמימות הן אלו שנותנות לנו אנרגיה, גורמות להפרשת סרוטונין מהמוח ומהוות חלק ארי וחשוב בתזונה. שומנים טובים גם הם חיוניים על השולחן: זיתים, כפית שמן זית בסלט, אגוזי מלך.

     

    חלבונים: ניתן לקבל חלבונים מן הצומח בצורה מצויינת כקטניות: שעועית, עדשים (במרק, אורז,סלט), חומוס (גרגירים וכן כממרח ביתי), מש. ניתן לצרוך גבינות גבינה צהובה בה ישנה ספיגה רבה יותר של סידן מומלצת. אחוזי שומן לא גבוהים מידי אך לא נמוכים מידי באיזור ה-15 אחוז. דגי ים עמוק כגון טונה, סלמון, הליבוט, מקרל.

     

    השתדלו בארוחות להציג הכל בצורה יפה ומעוצבת, גם זה עוזר לנו "לרצות" את האוכל יותר, השקיעו, סה"כ מדובר באהובים שלכם - מגיע להם! ודבר אחרון אל תתיאשו, אפילו עם ילדים קטנים ממש, סרבנים של ממש- גם הם "יוכנעו" כשיראו אתכם מהווים דוגמה אישית ויראו את הירקות והמזונות הבריאים על השולחן בכל ארוחה שוב ושוב ושוב.

     

    ולסיום אקנח במתכון נחמד לפשטידת תירס קלילה וטעימה המתאימה מאוד לארוחת ערב: חומרים: 5 קישואים גדולים, 2 בצלים, 1.5 כוסות קמח תופח, 3 ביצים, 3 כפות מיונז 5 אחוז שומן, מלח ופלפל. מגררים את הקישואים והבצל, סוחטים נוזלים ומערבבים את שאר החומרים איתם יחד. מניחים בתבנית מתאימה ומכניסים ל-45 דקות ל-180 מעלות בתנור. והכל מוכן, לבריאות!

     

    הכותבת היא תזונאית ובלוגרית

     

    פעילות "שולחן משפחתי" מקדמת את ה"ביחד המשפחתי", בין אם בארוחות ערב משותפות או בפעילויות משפחתיות, במטרה לתת כלים ליצירת חוויות מהנות ובעלות ערכים.

     

    הכתבה מוגשת בשיתוף אסם





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    אוכלים יחד? אוכלים בריא יותר
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים