שתף קטע נבחר

הולכי רגל מול אופניים חשמליים: 'סכנת מוות'

חוק להגבלת גיל הרוכבים ל-16 במקום 14 יהיה במוקד הדיון היום של ועדת הכלכלה בכנסת. הולכי הרגל דורשים שינוי מקיף: "ילדים טסים על המדרכות". הנערים לא מתכוונים לוותר על האופניים: "נמשיך לרכוב, גם אם החוק יעבור"

 

 

ועדת הכלכלה של הכנסת תדון היום (ג') בסכנת האופניים החשמליים ובהחמרת הענישה. במרכז הדיון: הגבלת גיל הרוכבים ל-16 במקום 14 כפי שהיה עד כה. תקנות חדשות שיאושרו צפויות ליצור צורך בהגדלת האכיפה, בעוד הרשויות מדשדשות מאחור. "זו סכנת מוות", אומרים הולכי רגל - אבל הילדים לא מתכוונים לוותר על האופניים החשמליים.

 

"זה מטומטם, יש כבר המון ילדים שיש להם אופניים, לא מתאים שייקחו להם אותם", אמר תלמיד כיתה י' בבית ספר בצפון תל אביב. גם תלמידים אחרים, בני 14 ו-15, הבהירו כי ימשיכו לרכוב - גם אם החוק יעבור ויגביל את גיל הרוכבים הצעירים.

 

הולכי רגל שנפגעים מאופניים חשמליים הפכו לדבר שכיח בתל אביב, והטיפול בבעיה לוקה בחסר. המשטרה מבצעת מדי פעם פעילות יזומה, מחלקת דו"חות ואף מחרימה אופניים חשמליים, אבל פעילים למען זכויות הולכי הרגל טוענים כי מדובר במבצעים נקודתיים מאוד שרחוקים מלהיות בגדר אכיפה נרחבת, שבאמת תרתיע את הרוכבים שרוכבים בניגוד לחוק.

גיל הרוכבים יוגבל ל-16? (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
גיל הרוכבים יוגבל ל-16?(צילום: עידו ארז)

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

מחאה נגד אופניים חשמליים בתל אביב (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
מחאה נגד אופניים חשמליים בתל אביב(צילום: ירון ברנר)
 

הפעילים טוענים גם כי מבצעי האכיפה מתקיימים בסמוך לדיונים חשובים של ועדות הכנסת כדי ליצור מראית עין של התמודדות סבירה עם התופעה, ואילו לאורך רוב השנה האכיפה זעומה עד לא קיימת - והולכי הרגל ורוכבי האופניים נותרים לבדם אלה מול אלה. "אנחנו פועלים על פי החוק ונמשיך לבצע פעילות אכיפה בנושא ככל שיידרש", אמרו במשטרת מחוז תל אביב. "אם יוחלט על שינוי התקנות הקיימות נפעל בהתאם".

 

ח"כ מירב בן ארי מכולנו, יוזמת חוק החמרת הענישה נגד רוכבי האופניים החשמליים, אמרה כי היא אינה מתנגדת להעלאת גיל הרכיבה ל-16, אך הוסיפה כי לדעתה "זו לא הבעיה וחבל שהדיון עוסק רק בכך". לפי בן ארי, "כולנו יודעים שכבר היום הרכיבה מוגבלת מגיל 14, אולם יש ילדים רבים שרוכבים כבר מגיל 10 על אופניים חשמליים. לתקנות לא יהיו שיניים כל עוד לא תינתן סמכות לפקחים ואפשרות לתת קנסות לעוברים על התקנות, בדיוק כפי שהצעת החוק שלי מציעה ודיון בעניינה נדחה ומתעכב ללא סיבה כבר תקופה ארוכה".

קמפיין בבית החולים איכילוב ()
קמפיין בבית החולים איכילוב
ראש ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, אמר לקראת הדיון: "אני מתנגד לאפשר רכיבה על אופניים חשמליים מגיל 14, אלא מגיל 16 ומעלה ולדעתי כך גם סבורים רוב חברי הוועדה. הנתונים על היקף הנפגעים בכלל וההרוגים בפרט - ארבעה הרוגים השנה לעומת הרוג בשנה שעברה - מחייבים שינוי מדיניות". כבל הוסיף: "לא יהיה כאן 'שגר ושכח'. עלינו לדאוג לשלומם של ילדי ישראל והרוכבים, אך גם להולכי הרגל שמרגישים שהמדרכה הפכה עבורם לשדה קרב".

 

עיריית ת"א: "עושים מאמצים לייצר סביבה בטוחה להולכי הרגל"

גבי טלר, בת 60 מתל אביב, נפגעה פעמיים מאופניים חשמליים. "אני רואה בלי סוף בני נוער שרוכבים על אופניים חשמליים. ברמת אביב הם טסים במהירות

אדירה על המדרכות. אתה לא יודע מאיפה זה יגיע אליך, זה לא כמו בכביש שאתה יודע לאן להסתכל, זו פשוט סכנת מוות. יש כאן המון אנשים מבוגרים שצועדים עם הליכונים ומקלות ואנשים נפגעים. יש קללות וצרחות. סכנת נפשות. פעם הייתי מטיילת על מדרכות תל אביב, היום כל מה שאני חושבת זה מאיפה יבוא הרוכב הבא. אני הולכת על המדרכה רק כשאני חייבת".

 

חגית אוריין, שעומדת בראש הקבוצה "מחזירים את תל אביב להולכי הרגל", טוענת שיש צורך באכיפה מתמדת, מיידית ונרחבת של משטרת התנועה. בקבוצה מנהלים גם מאבק לחיוב בלוחית זיהוי בולטת להרתעת העבריינים, לאיתור הפוגעים ולאפשרות להגיש נגדם תביעות נזיקין - בהיעדר כל כיסוי ביטוחי להולכי הרגל שנפצעים. 

 

בעיריית תל אביב יפו אמרו בתגובה: "היות שמדובר בכלי תחבורה ממונע, המהווה פעמים רבות סכנה להולכי הרגל, העירייה תומכת בהגבלת השימוש בו על ידי מי שאינו כשיר לכך. בד בבד, העירייה עושה מאמצים רבים לייצר סביבת הליכה בטוחה להולכי הרגל ולשם כך פועלת להסדרה חוקית של הרכיבה על אופניים חשמליים ולקבלת סמכויות אכיפה מתאימות". 


פורסם לראשונה 28/12/2015 21:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות כיבוי והצלה
"המדרכה הפכה לשדה קרב"
צילום: דוברות כיבוי והצלה
מומלצים