שתף קטע נבחר

פוסלת הספר: "אין מה לעשות, לא מחנכים לחתונה עם מישהו לא יהודי"

דליה פניג ממזכירות הוועדה הפדגוגית במשרד החינוך החליטה ש"גדר חיה" לא ייכנס לתוכנית הלימודים מחשש לעידוד התבוללות. בראיון ל-ynet היא מסבירה: "זה תהליך ארוך ומורכב, צריך לחשוב על כל האוכלוסיות ועל ההורים". עם זאת הפתיעה: אולי בשנה הבאה הספר יאושר לבגרות

"להתחתן עם מישהו שהוא לא יהודי - זה לא מה שמערכת החינוך מחנכת אליו, אין מה לעשות. אפשר לחלוק על זה, כשזה ישתנה תגידו לי", כך אומרת היום (ה') ל-ynet דליה פניג, ממלאת מקום יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, שהחליטה שלא להכניס לתוכנית הלימודים של חמש יחידות לימוד בספרות את הספר "גדר חיה" של דורית רביניאן. הספר עוסק במערכת יחסים של יהודייה ישראלית וגבר פלסטיני בניו יורק.

 

פניג עומדת במידה רבה מאחורי הסערה הציבורית הגדולה סביב ההחלטה, שחידדה שוב את הפערים בחברה הישראלית. "קודם כול לא פסלנו שום דבר", היא מנסה לרכך את המתקפה. "זה לא אומר שזה לא ייכנס בעוד שנה, לא מדובר באות קין. ניסינו לחשוב גם על הורים במערכת. צריך לחשוב על כל האוכלוסיות, זו לא החלטה פרטית, בסופו של דבר החלטת המורה מחייבת את כל התלמידים".

 

למרות זאת, על ההליך שהביא לפסילת הספר היא אומרת: "צריך להבין שמדובר בתהליך ארוך ומורכב. המפקח על המקצוע פנה לוועדת המקצוע בבקשה להכניס את היצירה לתוכנית הלימודים. הבקשה הועלתה למנהלת אגף חברה ורוח שעברה על הטענות, המליצה שלא להכניס את הספר, והציגה את טענותיהם וטענותיה בפניי.

 

"מדי יום אנחנו עוסקים בשאלה מה ייכנס לתוכנית הלימודים ומה לא. נעשתה בדיקה, הנושא הזה (יחסים רומנטיים בין יהודים וערבים, ש"ח) כבר קיים בתוכנית הלימודים בספרים שונים ודרכם המורים יכולים לדון בו. אנחנו נמצאים עכשיו בתקופה מאוד קשה, מדובר בקרע הכי גדול בסכסוך, וחשבנו שבעת הזו זה יכול יותר להזיק מאשר להועיל.

 

"כשאתה מקבל החלטה למסד קשר יש גם שיקולים שקשורים בזהות שלך. אנחנו מחנכים לערכים של פלורליזם, כבוד לאחר, אבל בין זה לבין להתחתן עם מישהו שהוא לא יהודי - זה לא מה שמערכת החינוך מחנכת אליו, אין מה לעשות. אפשר לחלוק על זה, כשזה ישתנה תגידו לי".

 

 

 

 (צילום: עם עובד) (צילום: עם עובד)
(צילום: עם עובד)

- בחרת לאמץ את הטיעונים נגד, בהם חשש להתבוללות. לאנשים רבים היה מאוד קשה לקרוא את זה.

"ברור היה שהספר מורכב, וברור היה שגם אם ייכנס הוא יעורר התנגדות, אבל לא זה מה שהוביל אותנו, אלא השאלה עם מה נכון שהתלמידים יתמודדו כרגע. אנחנו בני אדם, קיבלנו החלטה אחרי הרבה מאוד חשיבה, אבל אני לא אומרת שאי אפשר לחשוב עוד פעם".

 

פניג מציינת כי גם בביתה הפרטי עלה הנושא לדיון וכי נשמעו חילוקי דעות. עוד היא משתפת כי קיבלה איומים ברשת החברתית: "נכתב שצריך לשטוף אנשים חשוכים ומגעילים כמוני. אני לא יודעת מה זה אומר, אבל זה בהחלט לא נעים. אני די המומה. אני מרגישה שיש פער מאוד גדול בין הדרך שבה זה הוצג לתהליך המאוד מורכב וחושב שראה הרבה מאוד צדדים יפים ביצירה, ומצד שני ראה קשיים".

 

- נוצר משבר אמון בין מורי הספרות לבין משרד החינוך. מה יש לך להגיד להם?

"אני אומרת לאותם מורים שאני מוכנה לפגוש אותם ולהסביר להם באופן מקיף את כל מערך השיקולים ולשמוע אותם. ושוב אני אומרת, יכול להיות שבעתיד נקבל החלטה אחרת, זה עוד מוקדם, אבל כואב לי שהמורים מאוכזבים כי הם יקרים לי".

 

- ההחלטה שלכם לא תמנע ממורים להמליץ לתלמידים לקרוא את הספר ולאפשר להם לעשות עליו יומן קריאה.

"אין לי שום בעיה עם זה. יש הבדל בין זה שמורה נכנס לכיתה ומחייב את התלמידים שלו לקרוא את הספר ולהיבחן עליו, לעומת מורה שממליץ על הספר ואומר לכו תקראו. אנחנו לא פסלנו את הספר. אני סומכת על המורה שקודם יקרא את הספר ולא ימליץ לפני זה".

 

לאחר שהתקבלה ההחלטה, הודיע צוות המורים לספרות בתיכון עירוני ד' בתל אביב כי ביום ראשון כל מורי הספרות יקיימו שיעור בנושא: "ספרות לא מוסרית, האם יש דבר כזה?!" במסגרתו יקראו לתלמידים קטעים מהספר "גדר חיה", על מנת לדון בשאלה. צוותי המורים בגימנסיה הרצליה בתל אביב, מעיין-שחר בעמק חפר ובתי ספר נוספים באשדוד ובמודיעין הודיעו כי יאמצו אף הם את היוזמה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עם עובד
הספר גדר חיה
צילום: עם עובד
מומלצים