שתף קטע נבחר

שערוריית המתג של GM - הפסד ראשון לתובע

תביעה ראשונה כנגד ג'נרל מוטורס בגין פרשת מתג ההנעה, בה הוכרו כבר 124 הרוגים, הסתיימה בסוף השבוע בניצחון מוחץ של יצרנית הרכב

ג'נרל מוטורס הצליחה להביס בנוק-אאוט תובע ראשון כנגדה, במה שאמור היה להיות תיק תקדימי בנוגע לפרשת מתג ההנעה. הפרשה, שהתגלתה לפני יותר משנה ובמסגרתה התגלה שהיצרנית הסתירה תקלה במתג ההנעה שהובילה לכך שמנוע הרכב עשוי להיכבות במפתיע, ובמקרה תאונה מערכות בטיחות שונות לא תפקדו.

 

 

לאחר שסיימה לבחון את המקרים שהובאו לפתחה ופסקה פיצויים לחלק מהנפגעים ולמשפחות 124 הרוגים, ג'נרל מוטורס עומדת בפנים מאות תביעות פרטיות של נפגעים לכאורה, במקרים בהם פסק עורך דין מטעם היצרנית שאין מקום לפיצוי.

 

המשפט הראשון, שאמור היה לשמש מקרה מבחן, הסתיים ביום שישי באופן מפתיע - לאחר שהתובע הודיע לביהמ"ש על הסרת התביעה. כל זאת לאור ממצאים שחשפה GM, ושפגמו באופן קשה באמינות התובע ורעייתו.

 

מתג ההנעה הפגום (צילום: AP) (צילום: AP)
מתג ההנעה הפגום(צילום: AP)

 

התובע, רוברט שואר, ביקש מביהמ"ש במנהטן לבטל את התביעה בהליך שימנע ממנו מלהגישה מחדש. שואר גם לא יקבל פיצוי כלשהו מ-GM בגין הטענות שהעלה בפתח המשפט, אם כי לא ברור אם ייאלץ לשאת בהוצאות המשפט של היצרנית.

 

"אני מצדיע לך על שעשית את הדבר ההגיוני", כך אמר השופט ג'סה פורמן לתובע בשימוע שערך לפני ביטול התיק ושחרור המושבעים מחובתם. 

 

הדיונים בתיק החלו רק לפני פחות משבועיים, ותוצאותיו היו אמורות להשפיע על מאות התיקים הצפויים להישמע בכל רחבי ארה"ב. למרות זאת, במערכת המשפט מעריכים כי מדובר רק בעיכוב ולא בפגיעה משמעותית במאמץ לחייב את GM לפצות בעלי מכויות שנפגעו.

 

שואר הסיר את התביעה ימים ספורים לאחר ש-GM חשפה מידע לפיו הוא ואשתו העידו באופן מטעה - ואף ייתכן ושיקרו - בנוגע למצבו הפיזי ומצבו הכספי. ביום חמישי, השופט הנחה את הצדדים להגיע להסדר לסגירת התיק, לאחר שאישר הצגת ראיות לפיהן התובע שיקר למושבעים. כעת הוא צפוי לדון במשפט תקדימי אחר, שיחל בחודש מרס.

 

תיק המבחן אמור לשמש בתביעות מסוג זה בכדי לקבוע האם יש מקום להגשת תביעות על-ידי נפגעים דומים, וכיצד יש לפסוק במקרים דומים. בראש ובראשונה, תיקי המבחן מסייעים להעברת הליכי שיפוט להליכי גישור ולהסדרים חוץ-משפטיים.

 

בתביעתו, שואר האשים את GM בכך שהסתירה תקלה במכונית סאטורן איון משנת 2003 שהייתה בבעלותו, וכתוצאה מכך כריות האוויר לא נפתחו בתאונה שעבר בחודש מאי 2014. זאת, זמן קצר לאחר שהיצרנית החלה בביצוע קריאה לתיקון של 2.6 מיליון מכוניות פגומות. 

 

מתג ההנעה במכוניות מדגם זה, כמו גם שברולט קובלט ושלל דגמים אחרים של ג'נרל מוטורס, עשוי לעבור ממצב מונע למצב אביזרים מבלי שהנהג ירצה בכך. כתוצאה מכך המנוע נכבה ומערכות הבטיחות - כולל תגבור הבלמים, ABS וכריות האוויר - מפסיקים לעבוד. GM החליפה מאז את המתג וביצעה שיפורים למכוניותיה, כך שמערכות הבטיחות יתפקדו גם כאשר המנוע כבוי.

 

היצרנית שילמה עד כה כשני מיליארד דולרים בהסדרים עם נפגעים ובקנסות לממשל, זאת לאחר שהודתה כי עובדיה ידעו על הכשל במשך שנים לפני שהוכרזה הקריאה לתיקון, ואחדים מהם אף פעלו כדי לנסות ולהסתיר את התקלה - על-ידי החלפת הרכיב הפגום בחדש, מבלי להחליף את מספרו הקטלוגי. עובדה זו הובילה לכך שהיצרנית והרשויות התקשו לזהות את החלק הפגום.

 

לפי שואר, תאונת הדרכים בה היה מעורב הובילה לכך שהוא סובל מאובדן זיכרון, וכתוצאה מכך שכח לשלם תשלומים על ביתו ונזרק ממנו. אלא שהיצרנית מצאה כי התובע זייף לכאורה המחאה שמסר לבעל הבית ושיקר לגבי פרטים נוספים.

 

"שקרים ברורים שסיפרו התובע ואשתו לחבר המושבעים, סיימו את המשפט מוקדם", כך ציין ג'ים קיין, דובר GM. עו"ד התובע, רוברט היליארד, הגדיר את ההתפתחות כ"בלתי צפויה ומדהימה".

 

"(סופת) אל ניניו זה יוצא דופן. זה הרבה מעבר ליוצא דופן", אמר היליארד, שהביע קודם לממצאים החדשים אופטימיות בנוגע לסיכויו לזכות בתיק המתוקשר. כתוצאה מהממצאים החדשים, בני הזוג שואר שכרו עורכי דין המתמחים בפלילים, בכדי להתמודד עם האשמות השקר שהוטחו בהן.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים