שתף קטע נבחר

פרסום ראשון: פקחי טיסה צבאיים כמעט גרמו לתאונה אווירית

דו"ח של חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה על אודות כמעט אסון אווירי בשדה דב חושף ממצאים חמורים: פקחי הטיסה הצבאיים בשדה, חיילים בשירות סדיר, אינם מנוסים והכשרתם ותפקודם לוקים בחסר. דובר צה"ל: "הפקחים עושים את עבודתם בצורה מקצועית"

חוסר ניסיון, דיבור משובש ברשת הקשר ואי-הקפדה על נוהלי תעופה - כל אלה הם רק חלק מהטענות שמופנות כלפי פקחי הטיסה הצבאיים במגדל הפיקוח בשדה דב. הממצאים החמורים נחשפו בדו"ח שכתב חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק רז, במסגרת בדיקת תקרית בטיחותית שעליה נודע ל-ynet לראשונה.

 

בתשעה באוגוסט האחרון התכונן מטוס ATR של חברת ישראייר לנחיתה בשדה דב, אולם לפתע חצה מטוס קל מסוג בוננזה את מסלול הנחיתה שלו במרחק של פחות מחצי מייל. באותה העת התכוננו עוד ארבעה מטוסים לנחיתה בשדה התעופה בתל אביב. הבדיקה העלתה כי חיילים בשירות סדיר אישרו למטוס הקל לחצות את נתיב הטיסה של מטוס ישראייר, שהיה עמוס בנוסעים.

מגדל הפיקוח בשדה דב. כמעט אסון בגלל חוסר ניסיון (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
מגדל הפיקוח בשדה דב. כמעט אסון בגלל חוסר ניסיון(צילום: יריב כץ)

לפי ממצאי החקירה של עו"ד רז, האירוע התרחש בעיקר בגלל חוסר הניסיון של בקרי מגדל הפיקוח. "גיל הפקחים צעיר יחסית, שכן רובם בשירות סדיר, וניסיונם אינו רב יחסית לפקחים במגדלים אזרחיים", נכתב בדו"ח החקירה.

 

עוד צוין בדו"ח כי "הכשרת הפקחים היא עיונית בלבד, מבוצעת על ידי חברה אזרחית בהתבסס על מסמך ההנחיות, ובתום הכשרתם הפקחים נבחנים על ידי רשות התעופה האזרחית. ההכשרה קצרה משמעותית מהכשרת פקח אזרחי, והיא אינה כוללת את כל הנושאים הנרכשים על ידי פקחים אזרחיים, כדוגמת נוהל דיבור ברשת הקשר. כמו כן, קיימת אי-בהירות בנוגע לדרכי פעולה במקרה של אי-התאמה בין הנהלים הצבאיים לבין התקנות האזרחיות".

 

ברשות תעופה אזרחית (רת"א) הודו בתגובה שניתנה לחוקר הראשי כי הכשרת הפקחים הצבאיים אינה מספקת, וכי בימים אלו עובדים על קביעת נהלים חדשים. "המצב מצריך את גורמי חיל האוויר ורשות התעופה האזרחית לטפל יחד בנושא באופן נמרץ ויעיל יותר כדי לצמצם את הפוטנציאל הבטיחותי המתקיים לאורך זמן רב, הן אצל פקחים והן אצל טייסים", נאמר בדו"ח.

 

עוד צוין בדו"ח כי "לא מן הנמנע שנדרשים פתרונות יצירתיים הכוללים שילוב פקחים אזרחיים במגדל שדה דב, אפילו עד כדי אזרוחו באופן מלא". בימים אלה מתנהלים דיונים משפטיים על סגירתו של שדה דב בתל אביב, כשברקע טענות של תושבי אילת על כך שהם ינותקו מאזור המרכז. אתמול החליט בג"ץ כי השדה ימשיך לפעול לפחות עד 30 באפריל 2017, ובזמן הזה ימשיכו הצדדים למצוא חלופות לסגירת השדה.

 

דובר צה"ל מסר בתגובה: "פקחי הטיסה בבסיס שדה דב עוברים את ההכשרה הנדרשת להתמודדות עם תנאי השדה המורכבים: שטח מצומצם, עומס תעבורתי, מגוון רב של סוגי כלי טיס אזרחיים וצבאיים וטייסים ברמות הכשרה שונות, ועושים את עבודתם בצורה מקצועית".

 

לפי גורם צבאי, במקרה המדובר קיים פער בעובדות המופיעות בדו"ח וישנן אי הסכמות בין עמדת חיל האוויר לעמדת החוקר הראשי. הגורם ציין כי טייס המטוס הקל טס ללא ההכשרה המתאימה לשימוש בשדה התעופה שדה דב והעביר דיווח לא מדויק לפקחית הטיסה. עוד אמר הגורם כי האירוע המדובר מתוחקר והלקחים הרלוונטיים יופקו ויוטמעו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
מגדל הפיקוח בשדה דב
צילום: יריב כץ
מומלצים