שתף קטע נבחר

שרד את השואה בהונגריה וחזר לשם כמנצח

כשאליעזר לנדאו הקים את חברת GIGI הוא הבטיח לעצמו לחזור לארץ הולדתו אחרי השואה, ולמכור בה את מוצרי הקוסמטיקה שהוא מייצר בישראל. היום יש לחברה 18 סניפים רק בהונגריה, והיא מייצאת ל-40 מדינות ברחבי העולם - ביניהם גם למדינות מוסלמיות

"אני ניצול שואה שרציתם להשמיד, אז הנה אני חוזר למקום הולדתי הונגריה הפעם כישראלי גאה". אליעזר לנדאו נפטר לפני 13 שנה, אך את חלומו הוא זכה להגשים.

 

לנדאו היה בן 17 כשהנאצים כבשו את הונגריה ב-1944 והחלו במסע להשמדת יהדות הונגריה. הוא הצליח לשרוד ולאחר המלחמה עלה לישראל. 40 שנה אחרי השואה, כשהוא בעלים של אחת מחברות הקוסמטיקה הגדולות בישראל - GIGI, הוא חזר לשם כמנצח והיום לחברה 18 סניפים בכל רחבי הונגריה. אם תרצו: ניצחון הרוח היהודית על הצורר הנאצי. 

"אני ניצול שואה שרציתם להשמיד, אז הנה אני חוזר למקום הולדתי הונגריה הפעם כישראלי גאה". אליעזר לנדאו  (צילום: יח"צ) (צילום: יח
"אני ניצול שואה שרציתם להשמיד, אז הנה אני חוזר למקום הולדתי הונגריה הפעם כישראלי גאה". אליעזר לנדאו (צילום: יח"צ)

"לאבא היה חלום לחזור להונגריה עם החברה שהוא הקים בישראל", מספר בנו רון לנדאו, כיום מנכ"ל GIGI, על אביו שנפטר לפני 13 שנה. "GIGI למעשה הייתה החברה המערבית הראשונה שנכנסה להונגריה בתחילת שנות ה-90 - לאחר נפילת מסך הברזל".

 

מי השחקנית שעל שמה קרויה החברה

בתחילת שנות החמישים הגיע אליעזר לישראל, לאחר שבשנים הראשונות לאחר המלחמה רכש השכלה בכימיה. הוא החל לעבוד במעבדה (קראוס) היחידה באותם ימים שייצרה תכשירים וחומרים לקוסמטיקאיות. אך כעבור תקופה קצרה החליט שהוא צריך להמשיך הלאה ולפתוח בעצמו. הוא שכר חדר קטן בן 12 מטר ברחוב מרמורק בתל אביב ב-1957 והחל לפתח בעצמו מוצרים קוסמטיים רבים לתעשיית היופי והאסתטיקה. בהמשך עברה המעבדה לרחוב בוגרשוב ולפני שנתיים למשכנה החדש בפתח תקווה.

 

לנדאו מספר כי שם החברה הגיע בעקבות השחקנית הצרפתייה לסלי קארון. קארון הייתה השחקנית הראשית בסרט זוכה האוסקר ג'יג'י, שיצא בשנת 1958 שנה אחרי שלנדאו הקים את החברה. אליעזר שבאותם ימים בדיוק חיפש שם לחברה החדשה התאהב בשחקנית והחליט לקרוא לחברה על שמו של הסרט.

 

היום נחשבת החברה לאחת מהחברות הגדולות בישראל בתחום יצור מוצרים לתעשיית הקוסמטיקה והיופי עם מכירות של עשרות מיליוני שקלים בשנה וייצוא שהולך וגדל לשווקים הבינלאומיים. החברה המחולקת למספר חטיבות מייצאת כיום 70% מהמותג GIGI ובסך הכול 50% מפעילות הקבוצה ביותר מ-40 מדינות בכל רחבי העולם.

 

"התחלנו את הניסיונות לייצא בסוף שנות ה-70 תחילת ה-80 עם לקוחות בארה"ב ובגרמניה. אבל למעשה המדינה המשמעותית הייתה הונגריה. כפי שציינתי", מוסיף לנדאו, "היה לאבא חלום להגיע חזרה להונגריה ולהראות להם את הניצחון היהודי על הנאצים".

 

הונגריה באותה תקופה בדיוק יצאה מהמשטר הקומוניסטי וכמעט שלא הייתה בה תעשייה של קוסמטיקה. לנדאו מספר כי במסגרת ההכשרה המקצועית שעשו הקוסמטיקאיות במזרח אירופה הן למדו גם לרקוח מוצרים ולמעשה לא היה צורך בחברה שתמכור להן מוצרים מוכנים.

אחד מסניפי GIGI בהונגריה (צילום: יח"צ) (צילום: יח
אחד מסניפי GIGI בהונגריה(צילום: יח"צ)

"הן למדו איך מכינים קרם, מי פנים, חלב פנים וכו' ופתאום הגיעה חברה שקוראים לה GIGI, והיא באה ומנסה למכור צנצנת של 50 גרם במחיר של 20 קילו שהן יכולות לייצר בבית. סאבו תומס, השותף שלנו ומי שמנהל לנו את העסק בהונגריה השתמש בשיטה הישראלית, הניח אצל הקוסמטיקאיות מוצרים ואמר: לא טוב אל תשלמו. שום דבר לא חזר. כך זה התחיל. היום יש לנו שם 18 סניפים. שהם מספקים לכל הונגריה".

 

אפשר לקנות את המוצרים בחנויות?

"אנחנו מוכרים ישירות רק לשוק המקצועי למכוני יופי, מכונים לטיפולים קוסמטיים, ספא בבתי מלון ועוד. מקרמים, מוצרי ניקוי לפנים ומסכות, ועד מוצרים מקצועיים כמו חומצות, תמיסות עם רכיבים פעילים, כאלה שרק קוסמטיקאית יכולה לעשות בהם שימוש במכון ובקליניקה". לדבריו, 50% מהיצור שלנו הוא לשימוש ביתי, אבל אפשר לקנות את המוצרים רק אצל הקוסמטיקאיות אחרי שהן עצמן עוברות הכשרות בחברה ויכולות להתאים את המוצרים בצורה מדויקת לכל אחד.

 

מוכרים בסין אבל גם באינדונזיה ומלזיה

אחרי שהחברה הצליחה לקבוע את אחיזתה בשוק האירופי והאמריקאי, היא החלה בשנים האחרונות להתמקד גם בניסיונות כניסה אל השווקים המתפתחים באסיה. לפני חודשיים השתתפה GIGI זו הפעם השישית בתערוכת קוסמופורפ שמתקיימת מזה 2 עשורים בהונג-קונג ולמרות הקשיים כבר יש הצלחה חלקית.

 

"יש מדינות שאנחנו מתחילים לעבוד בהן. התהליכים שם יותר איטיים", מבהיר רון. "הם צריכים לראות אותך כמה פעמים עד שמתחילים לבטוח בך ולהתחיל משא ומתן. אחרי זה צריך עוד לעבור את הרגולציה. זה לא ישראל שהיום, עכשיו ומחר - יש להם את הזמן שלהם. אז יש מדינות שכבר התחלנו למכור בהן כגון יפן, וויאטנם, טייוואן, הונג-קונג ותאילנד, ואנחנו בדרך להיכנס לעוד מדינות אסייתיות בקרוב".

 

איך האסיאתים מקבלים את התוצרת הישראלית?

"כחברה ישראלית. אני יכול להגיד שיש לקוסמטיקה הישראלית שם טוב. אנחנו נחשבים למדינה של ידע, הייטק וחדשנות", הוא מבהיר ואז מפתיע: "אני יכול לספר לך שיש לנו קשרים עם מדינות מוסלמיות: אינדונזיה ומלזיה והן הולכות לייבא את המוצרים שלנו דרך סינגפור, כי לישראל אין קשרי מסחר עם המדינות הללו. יש שם מיליוני נוצרים אוונגליסטים אוהבי ישראל שכל המטרה שלהם היא להביא מוצרים ישראליים. הם יזמו את הקשר", מוסיף .

 

יהיה כתוב על המוצרים שם 'מייד אין יזראל'?

"הם טוענים שלקהילה שלהם זה לא מפריע, אז מי אני שאתנגד".


פורסם לראשונה 27/01/2016 16:07

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
אליעזר לנדאו מייסד גיגי
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
רון לנדאו. בן המייסד, היום מנכ"ל GIG
צילום: יח"צ
מומלצים