שתף קטע נבחר

רשתות השיווק לא יציגו מחירים באינטרנט? יוכלו לקבל קנס מופחת

הרשתות יוכלו להביא להפחתה של עד 50% בקנס של 45 אלף שיוטל עליהן בגין אי פרסום מחיר באינטרנט או הטעיה במחירים. עד כה, ללא מנגנון ההפחתה, שאושר היום בוועדת הכלכלה, כלל לא ניתן היה להטיל את העיצומים, למרות שהיו רשתות שהפרו את חובת השקיפות

אושרה הפחתת קנסות לרשתות שפגעו בחובת שקיפות המחירים: ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ד') תקנות שקובעות מקרים ונסיבות בהם ניתן יהיה להפחית עד 50% מסכום העיצום הכספי על רשת שיווק שתטעה צרכנים בפרסום המחירים באינטרנט, או לא תפרסם מחירים. עד כה, הרשות להגנת הצרכן לא החלה לאכוף את פרק שקיפות המחירים בחוק קידום התחרות בענף המזון (חוק המזון).

 

כתבות נוספות בערוץ הצרכנות:

 

50% הפחתה למי שינקט פעולות למניעת הישנות ההפרה

מוועדת הכלכלה נמסר כי לפי התקנות שאושרו, ניתן יהיה להפחית עיצומים בשיעור 10% במקרים בהם מדובר בהפרה ראשונה ב-3 שנים, או של 20%, במקרים בהם מדובר בהפרה ראשונה ב-5 שנים. כרגע החובה לשקיפות מחירים נכנסה לתוקף לפני פחות משנה, במאי 2015.

 

במקרים בהם המפר הפסיק את ההפרה מיוזמתו, דיווח עליה ואף נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה והקטנת הנזק להנחת דעת הרשות להגנת הצרכן, שיעור ההפחתה המוצע יהיה 50%, כך נמסר. לא ברור מהקביעה הזאת אם הפסקת ההפרה מיוזמתו של הקמעונאי אחרי שזו נחשפה בעיתונות או על ידי צרכנים - גם היא תניב הפחתה נאה כזאת בשיעור הקנס. 

 

עוד נקבע כי במקרים בהם המפר יקבע נהלים לטיפול במקרים דומים ומניעתם, הוא יוכל לזכות בהפחתה של 10% מהעיצום. לא ברור אם רק הצהרה של הקמעונאי בעניין תספיק או שמא הוכחות בשטח, לאורך זמן.

 

כן הוצע לתת סמכות לממונה על הרשות להגנת הצרכן, במקרים בהם התקיימו מספר נסיבות, להפחית את העיצום בעד 50% וכן לתת לממונה סמכות לקבוע כי העיצומים לא יעלו על 50% מהמחזור של המפר. התקנות יכנסו לתוקף כבר בימים הקרובים, מיד עם פרסומן ברשומות.

 

למרות שהפרו את החוק - לא נקנסו עד כה

עד כה, אף רשת לא נקנסה על אי הצגת מחירים באינטרנט לפי חוק המזון, למרות שב-ynet נחשף כי רשתות רבות לא עמדו בחוק עם כניסתו לתוקף וכן חודשים אחרי כן. ברשות להגנת הצרכן טענו באיחור כי ניתנה לרשתות תקופת הכנה נוספת, במהלכה הרשות לא תאכף את החוק.

  

ח"כ עיסאווי פריג', שמילא את מקומו של יו"ר ועדת הכלכלה, הזכיר כי התקנות שהסדירו את נושא שקיפות המחירים, שנועדו לאפשר השוואת מחירי המזון בין הרשתות השונות בזמן אמת, נכנסו לתוקף כבר ב-20 במאי 2015 – ובעקבותיהן נכנס לתוקף סעיף החוק הקובע כי רשת שיווק שתפר את ההוראות עלולה לשאת בעיצום כספי בסך של 45 אלף שקלים, בהתאם להחלטת הרשות להגנת הצרכן. עם זאת, ללא תקנות ההפחתה שאושרו, כאמור, היום בוועדה לא ניתן היה להטיל את העיצומים, כך מסרו בוועדת הכלכלה.

 

הרשתות: זה חוק יקר במילא

רשתות השיווק שאפו להפחתה משמעותית יותר של הקנסות. מנהל תחום השיווק באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי, ביקש כי ההפחתה המירבית תעמוד על 75%. לטענתו, סכום העיצום לפי חוק המזון - גבוה יותר מסכומי העיצום לפי חוק הגנת הצרכן, ותקנות השקיפות הרבה יותר קשות ליישום. היועץ המשפטי של שופרסל עו"ד ערן מאירי, אמר כי הרשתות מחויבות לפרסם מחירים של מיליוני מוצרים, כולל מספרים קטלוגיים ונתונים נוספים שהצרכן רואה כשהוא ניגש למוצר בסופר. "החל מה-20 במאי 2015 שופרסל מעבירה נתונים כל שעה, כמו שעון, של 6 מיליון פריטים. מדובר במערכות שלוקחות בחשבון שורה של מבצעים והעיצומים יכולים להביא לתוצאה אבסורדית", אמר.

 

ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה כי בסוף מדובר בבני אדם ותקלות יכולות לקרות, והזהירה מפני מצב שבו העיצומים יפגעו בעובדים. היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק טירי, הסבירה כי הרשות פועלת לצמצם את ההפרות ואת העיצומים, ולא תטיל עיצומים במקרים בהם מדובר בטעות אנוש. עם זאת היא הזכירה כי במקרה הזה העיצומים חלים רק על הקמעונאים הגדולים, ולכן ביקשה שלא להיענות לדרישתם ולא להפחית יתר על המידה את העיצומים. ח"כ פריג' קיבל את הדברים של הרשות להגנת הצרכן, ואמר כי אין כוונה להתקין תקנות שיהפכו את ההפרות למשתלמות לרשתות השיווק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים