שתף קטע נבחר

ההבדל שבין תרומה לתמורה - מימון המון כמנוף חברתי

קהילה של למעלה מ-50 בעלי עסקים התגייסה להזניק קמפיין מימון המון להציל את רגלו של אלרועי-חי בן 4.5 מנכות. דפני ליף ויעל דקלבאום גייסו מימון המון למסע "בדרך הביתה" למען העתיד של כולנו. שיטת גיוס מימון המון היא המנוף הגדול ביותר לשינוי חברתי ומעוררת גלי תודעה חדשים על הקשר שבין טובת הפרט וטובת הכלל

אחד למען ההמון, וההמון למען אחד

קמפיין גיוס המימון "הקהילה רצה עם אלרועי" הושק עם יעד גיוס גבוה של 600,000 שקלים. כעבור שבוע בלבד, קהילה של 1807 מקדמים הפקידו סכום של 633,618 שקלים והבטיחו שילד בן 4 וחצי, יוכל לרוץ ולרכב על נמר.

 

מה הפך את הקמפיין הזה לגיוס המהיר ביותר בארץ בסכום הגבוהה ביותר שגוייס בקמפיין חברתי? קהילה של כ-50 בעלי עסקים שבחרו לתת תמורה מלאה לכספם של המקדמים. בעלי העסקים תרמו את המתנות, המקדמים רכשו אותן במחירים מוזלים, ומעגל הנתינה התרחב במהירות גדולה.

 

הקמפיין הזה אינו שיגרתי. בגיוס מימון לרפואה, נהוג לפנות לעמותות, לתורמים ולאירועי צדקה. הבחירה ליצור שיח חדש עם התורמים ולהעניק להם תמורה נדיבה לכספם נולדה בסיעור מוחות בין שמרית פויכטונגר, רוזין רוזנבלום וגלית בנגלס.

יוצרים שיח חדש וחברתי (צילום: istock) (צילום: istock)
יוצרים שיח חדש וחברתי(צילום: istock)

הבחירה בפלטפורמה של jumpstarter, נולדה כשהבינו שזו הפלטפורמה היחידה בארץ שתוכל להעניק להן מענה מקצועי ויצירתי להשקת קמפיין עם "דרישות מיוחדות". הצלחת גיוס המימון במלואו, תוך שבוע בלבד, חשפה את ההזדמנות הגדולה של השיח החדש הזה ביחסים שבין תרומה לתרומה, גם בגיוס עבור ילד אחד.

 

קמפיין מימון ההמון של איגי- ארגון הנוער הגאה יצר גלי תודעה רחבים מאוד לפעילות הארגון ולחשיבות הפעילות שלו בפריפריה. בזמן שבתחילת תקופת הגיוס צבר הקמפיין 72,000 שקלים מקהילה של 220 מקדמים, מהלך ויראלי של סטאטוסים מלווים בתמונות של סלבריטאים מהקהילה המשתפים על ההתמודדות או החוויה שלהם להיות גאה בגיל הנעורים הביא את מהלך הגיוס לחשיפה רחבה, פרץ את מעגלי הקהילה והקמפיין הסתיים בהצלחה בגיוס של 156,000 שקלים מקהילה של 949 מקדמים. הצלחת הגיוס הבטיחה פעילות של שנת שירות עבור בני נוער גאים, בשתי ערים בפריפריה.

 

קהילה למען אחד. מהלך ויראלי פורץ קהילה. שתיים למען כולנו

דפני ליף ויעל דקלבאום בחרו לצאת למסע "בדרך הביתה" ולשמוע את הקולות השפויים של אזרחי המדינה. קולות שאינם נשמעים בתקשורת והם הקולות הצלוליום של כולנו, הקולות שיכולים להביא שינוי. הן ביקשו לגייס מימון עבור המסע, מבלי שידעו מה יהיו תוצאותיו. כל מה שיכלו להבטיח מראש היה שבתום המסע בין מג'דל שאמס לאילת, יהיה בידיהן תיעוד של הקולות הללו, ורק אז ניתן יהיה להכריז על הצעד הבא.

 

הן גייסו 120% מתקציב היעד שלהן והרבה כוחות ומשאבים שליוו את המסע בהתנדבות. ללא עמותה, בלי הצהרות והבטחות מרחיקות לכת, עם ידיעה ברורה שבתום המסע החברתי-מוסיקלי שלהן, הן תחזורנה אל קהילת המקדמים לשיח על העתיד.

 

מה הופך פרויקט לחברתי?

פרויקטים חברתיים מאופיינים בראיה הרחבה של שילוב טובת הפרט וטובת הקהילה. התמורה שיקבלו המקדמים תמורת כספם היא רק חלק קטן מהערך שהפרויקט יביא לחייהם. מאחורי פרויקטים חברתיים מצליחים יש תמיד בערה יוקדת להניע את הקמפיין להצלחה ולמימוש הפרויקט. על פי רוב יעמדו מאחורי הפרויקט, קבוצה של אנשים במארג כוחות ועשיה שיכולה למנף את השיווק וההפצה של הפרויקט להפיק תוצאות יוצאות מהכלל.

 

למה מעט עמותות משתמשות במימון המון?

מבנה גיוס המשאבים בעמותות, עובר תהליך של שינוי והתחדשות. המבנה הישן, מבוסס תורמים, אירועים, וגיוס מימון עבור כלל הפעילות של העמותה.

 

השיטה החדשה של מימון המון, מצריכה חשיבה במבנה של פרויקט. תוצאה אחת ברורה ומדידה. מיקוד של מיזם אחד בפעילות העמותה לכדי פרויקט עצמאי.

 

מחסום נוסף ששמעתי פעמים רבות מעמותות שאני עובדת איתן הוא החשש לפנות אל התורמים יותר מידי פעמים.

אל מול ההתארגנות הנדרשת לחשיבה חדשה על גיוס כספים ומשאבים ממתינה הזדמנות גדולה עבור העמותה למנף את הפעילות שלה לקהילות חדשות, להגדיל את מעגל המתנדבים והתורמים, ולגייס כספים באופן אוטומטי בעזרת הטכנולוגיה שמציעה הפלטפורמה, ללא עלויות טלמרקטינג והפקה.

  

כבר לא צריך לחכות שמישהו יציל אותנו

גיוס מימון המון מעניק או אולי אפילו מחזיר את הכוח אל ההמון. כל רעיון שמשנה מציאות עבור קהילה של אנשים, יכול לבחון את ההיתכנות שלו אל ההמון ולגייס את המימון הנדרש להפקתו. אין צורך לחכות להתאגדות של עמותה, אין צורך לחכות לחוק חדש או שינוי מדיניות. צריך לפעול, ועל מנת לפעול תמיד נדרש מימון.

 

מימון המון מאפשר מעורבות של קהילת המקדמים הרבה מעבר לכסף. מיזמים חברתיים חדשים, פורצי דרך, ימצאו משאבי כוח אדם ושווה ערך לכסף מרגע החשיפה שלהם לעולם. כל מה שנדרש על מנת להביא לשינוי חברתי תשוקה עמוקה ליצור את השינוי.

 

אם בוער לכם לשנות את העולם, להזניק מיזם חברתי ששופך אור חדש על מציאות קיימת, או להניע קהילה שלמה שתכיר בכוחה לשינוי, זה הזמן לתכנן את הפרויקט ולהציע להמון להוביל אתכם את השינוי בקמפיין מימון המון.

 

אליה אלון הכהן , מנכ"לית jumpstarter פלטפורמה למימון המון ומחברת המדריך "7 מיתוסים והאמת על מימון המון ואיך עושים את זה נכון "

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים