שתף קטע נבחר

"הנהג התעסק בקופסה השחורה כשגופות מוטלות לידו"

יומיים אחרי התאונה הקטלנית בכביש 1 הגיע מפקד משטרת התנועה הארצית לשימוע הציבורי בוועדת הכלכלה. "אנשים שעסוקים בטלפון החכם - הטלפון החכם הזה הורג אותם", אמר ניצב בארי

  

 

ועדת הכלכלה של הכנסת ממשיכה בשימוע הציבורי למאבק בתאונות הדרכים, ובדיון שמתקיים אחר הצהריים (יום ג') משתתף ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב ירון בארי, שידווח על חקירת התאונה שלשום בכביש 1, שבה נהרגו 6 בני אדם. בתוך כך, במשטרה הוחלט כי בכירים בחברת אגד יזומנו לחקירה באגף התנועה. החוקרים יבדקו את התנהלותם בכל הנוגע לנהג החשוד בגרימת התאונה.

 

ניצב בארי סיפר על חקירת תאונת האוטובוס והתייחס לכך שהנהג חיים ביטון "טיפל" בקופסה השחורה של האוטובוס: "בזמן שהגופות מוטלות הנהג עשה מספר פעולות בטכוגרף שאנחנו בודקים את המשמעות שלהן". הוא אמר כי למשטרה ברור "שההתנהגות של הנהג - ירידה לשוליים - אינה התנהגות רגילה".

 

מפקד משטרת תנועה התייחס לגורם האנושי בתאונות הדרכים ואמר: "כולנו חוטאים בנסיעה בהיסח הדעת. כולנו בתוך הטלפונים. אנשים שעסוקים בטלפון חכם - הטלפון החכם הזה הורג אותם. אנחנו רואים הרוגים בתאונות עם הטלפון בין הידיים, אנחנו רואים בחקירות שהם עסקו בטלפון הסלולרי". בדיון השתתפו גם נציגי עמותות חוץ פרלמנטריות כגון "אור ירוק", "יד הנקטפים", פורום הפעולה למאבק בתאונות הדרכים והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

 

בארי: "מדובר במשאית שנסעה ממזרח למערב ונתקעה מעט אחרי מחלף לטרון בשול הדרך בגלל בעיה טכנית. נזילת שמן. אחריו נסע אוטובוס של אגד קו 402 שלמזלנו לא היה מלא. חלק גדול מהנוסעים ישבו מצד שמאל. למזלנו ולמזלם. האוטובוס, מסיבה לא ברורה שקשורה לגורם האנושי, סוטה. הוא סוטה עוד הרבה לפני שהגיע למשאית. נוסע בעצמו על השוליים. דופן ימין שלו מתפשפת בחוזקה בפינה שמאלית של המשאית. אני חייב להגיד שהמקום נראה הרבה יותר כמו זירת פיגוע מאשר כמו זירת תאונות דרכים".

 

 

התאונה ליד לטרון, ביום ראשון (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
התאונה ליד לטרון, ביום ראשון(צילום: אלי מנדלבאום)

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל כינס דיון בנושא תאונות הדרכים  (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל כינס דיון בנושא תאונות הדרכים (צילום: אלי מנדלבאום)

מזכיר הנהלת אגד, ארז אלחנן, התייחס לעובדה שהנהג ביטון הורשע לפני שנתיים באחריות לתאונה בנסיבות דומות: "אנו מביעים צער עמוק על התאונה ותוצאותיה הקשות ומאחלים רפואה שלמה לכל הפצועים. זה ברור מאליו. בן אדם שמופיע באגד עם רישיון נהיגה לאוטובוס לא יעלה על אוטובוס לפני שהוא נבחן בבית ספר לנהיגה של אגד. רק לאחר שאושר על ידי מורה בית הספר הוא יוכל להיות נהג באגד, והוא כמובן יעבור גם קורס נהג חדש שבמסגרתו מנסים להעניק לו כלים כדי שלא ירגיש את החששות שיש לכל נהג חדש שעולה על כלי רכב כל כך גדול וקצת בעייתי.

 

ח"כ כבל שאל את אלחנן אם יש נהגים שמורדים מהכביש, ואם יש נתונים על אלה, ואלחנן ענה: "יש לכל נהג תיק בטיחות. מתכנסת ועדת בטיחות שמתמקדת בנהגים מרובי תלונות או תאונות ונערך בירור. מנסים להסביר לו ולהצביע לו על טעויות שהוא עושה ותקלות. יש כאלה שחוזרים חזרה לבית ספר לנהיגה למרות שיש להם רישיון".

 

לשאלה אם אגד מתפשרת על נהגים בשל המחסור ענה: "פעם היו שני קואופרטיבים, ובעבר התשלום היה סביר וכוח האדם שהגיע היה טוב יותר. זו עובדה קיימת. יש תחרות וזה יוצר בעיה להשיג נהגים. ייתכן שיש איזושהי התפשרות. אני אומר את זה בזהירות". 

 

בדיון בשבוע שעבר ביקש ח"כ כבל לקדם את התוכנית של עמותת "אור ירוק" לטיפול בצמתים המסוכנים: תקצוב ב-400 מיליון שקל, שיפור תשתיות ורכישת 300 ניידות למשטרת התנועה. ח"כ כבל התייחס ל-357 ההרוגים בכבישים בשנה שעברה ואמר: "הסכנה הרובצת ממש עכשיו לפתח אזרחי ישראל בכבישים היא גדולה מכל סכנה ביטחונית. ניסיתי לדמיין בית קברות עם 357 קברים – זה בלתי נתפס.

מישהו היה מוכן לקבל שבתוכנית עבודה של מערכת הביטחון יודיעו שהם נערכים ל-357 הרוגים מול אויבינו?".

 

בתאונה ביום ראשון נהרגו יעקב חשין (27), חנה פרנקל, אהרן מרדכי כהן (18), לאה מלמוד (61), ישראל וינברג (26) ולוי יצחק אמדדי (17). התאונה התרחשה בין מחלף לטרון למחלף ענבה. האוטובוס פגע במשאית שכאמור עמדה בשוליים.

 

מומחי בטיחות ששוחחו עם ynet הסבירו כי דרושה השקעה גדולה בשיפור התשתיות, הרחבת השוליים בכבישים, הכשרת אזורי מנוחה לנהגים ושינוי מקיף של תרבות הנהיגה בארץ.


פורסם לראשונה 16/02/2016 14:33

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי מנדלבאום
התאונה בכביש 1 ליד לטרון
צילום: אלי מנדלבאום
מומלצים