שתף קטע נבחר

אימה באוויר: צנחנים נתקעו בין שמיים לארץ

שני צנחנים שביצעו קפיצת טנדם בצפון נתפסו במדרגות המטוס. מדריך צניחה אחר שהיה במטוס התעשת, שלף סכין ושחרר את השניים. מקרה זהה אירע לפני שנתיים באותה חברה, אך המסקנות לא יושמו. החברה: "המסקנות יושמו במלואן כבר למחרת האירוע"

שניות של חרדה באוויר: שני צנחנים שביצעו קפיצת טנדם מעל קיבוץ שמרת שבצפון נתפסו במדרגת המטוס ונשארו תלויים בין שמיים לארץ במשך כמה שניות. מדריך צניחה אחר שישב במטוס וחיכה לתורו לקפוץ התעשת, שלף סכין, ובעזרתה שחרר את השניים, והם המשיכו בצניחה שהסתיימה בשלום. בסוף 2014 אירעה לאותה חברת צניחה אירוע כמעט זהה, אולם מסקנות דו"ח החקירה לא יושמו במלואן.

נתקעו שניות באוויר. תמונות מתוך דו"ח החקירה ()
נתקעו שניות באוויר. תמונות מתוך דו"ח החקירה

האירוע החמור התרחש בשבת לפני שבועיים, 13 בפברואר, לקראת השעה 10 ורבע בבוקר. בדו"ח בטיחות חמור שפרסם הבוקר (א') חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק רז, עולה כי לאותה חברת צניחה אירע ב-2014 אירוע כמעט זהה אולם המסקנות ממנו לא יושמו.

 

"החוקר הראשי מעריך כי מימוש מעשי ומלא של המלצותיו, אשר הוגשו בדו"ח החקירה של התקרית הראשונה, היה מונע בסבירות גבוהה את התקרית הנוכחית", נכתב בדו"ח. "מאחר שגם התקרית האחרונה הסתיימה ללא פגיעה בנפש עדיין לא מאוחר לתקן את הליקויים שלא תוקנו, זאת על מנת למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".

אופן הישיבה לא תואם את הנוהל ()
אופן הישיבה לא תואם את הנוהל


מדו"ח החקירה החדש עולה כי במהלך יעף הצנחה מעל קיבוץ שמרת בגליל המערבי נתפסו צמד צנחני טנדם במדרגת הדריכה של המטוס, וכך נשארו השניים תלויים באוויר בין שמיים לארץ במשך כמה שניות. מדריך נוסף שהיה במטוס וחיכה לתורו לקפוץ זיהה את מצוקתם של השניים ומיד הודיע לטייס שצמד הצנחנים נתפס והוא פועל לשחררם. אותו מדריך שלף סכין שנשא על רתמת המצנח שלו, ובעזרתה חתך את הרתמה שנתפסה, וכך שני הצנחנים חזרו לרחף באוויר עד שביצעו נחיתה בשלום. לאחר האירוע דיווחה חברת הצניחה על האירוע לחוקר התאונות הראשי וזה פתח בחקירה.

 

מדריך הצניחה ישב על משקוף הדלת והנוסע ישב כולו מחוץ לדלת כשרגליו באוויר ואינן נתמכות במדרגה. "אופן ישיבה זה אינו תואם את נוהל היציאה הסטנדרטי והוא אפשר לרצועת הנוסע להיתפס במדרגת המטוס", נכתב בדו"ח החמור.

 

עוד עולה כי לפני כשנתיים יצרן מערכת ההצנחה הוציא קריאת שירות שבה הוחלט לתקן את הרתמות, אולם לדברי חברת הצניחה, תיקון זה הוביל לכך שהן עלולות להיתפס בזיזים ובליטות על דפנות המטוס. למרות האירוע החמור, צוינה לטובה תגובתו של מדריך הטיסה ששמר על קור רוח ופעל במהירות ובמקצועיות לשחרר את המדריך שנתפס.

 

מהחברה נמסר בתגובה: "החברה גאה להיות מחברות הצניחה הבטוחות ביותר בארץ ובעולם, בעלת רקורד בטיחות גבוה ללא נפגעים, עם מספר אירועי הבטיחות הנמוך ביותר מבין חברות הצניחה בישראל. לחברתנו תרבות דיווח, תחקור והפקדת לקחים מסודרת. טיפלנו ותחקרנו עוד באותו היום את האירוע בצורה מקצועית בשיתוף הגורמים הרלוונטיים. הלקחים והמסקנות יושמו במלואן כבר למחרת האירוע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מדריך צניחה התעשת ושלף סכין
מומלצים