שתף קטע נבחר
צילום: shutterstock

חרף ההתנגדויות: אושר פרויקט אפולוניה

מדובר באחת התוכניות הגדולות בישראל, החולשת על כ-1,000 דונם במערב הרצליה, בסמוך לשכונת נוף ים. למרות ההתנגדויות שהוגשו נגדה, שטענו כי מדובר בקרקע מזוהמת בחלקה ששימשה בעבר את תעש; ועל אף החשש מפני עומסי תנועה חמורים - התוכנית אושרה למתן תוקף בהליך מזורז

למרות ההתנגדויות: מינהל התכנון הודיע היום (ג') כי הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), שמטרתה לקדם תוכניות בנייה למגורים בהליך מזורז, אישרה למתן תוקף את פרויקט אפולוניה בהרצליה. המשמעות: הפרויקט להקמת שכונת ענק שתכלול כ-3,000 דירות לצד גן לאומי עם שטחי ארכיאולוגיה ושטחים פתוחים בשטח של כ-1,000 דונם במערב העיר יוצא לדרך.

 

הרצליה: אושרה תוכנית אפולוניה ל-3,000 דירות קרוב לחוף

למרות הקרקע המזוהמת, פרויקט אפולוניה לאישור מזורז

 

התוכנית כוללת שני מתחמים - מתחם מערבי מחוף הים ועד המורדות המזרחיים של מצוק הכורכר, המיועד לגן הלאומי אפולניה; ומתחם מזרחי הממוקם מהמורדות המזרחיים של מצוק הכורכר ועד כביש החוף (דרך מספר 2), המיועד לפיתוח עירוני. מתחמים אלה יותאמו לאזורים הסמוכים להם, כך שבאזור מבצר אפולוניה ושכונת נוף ים יאופיין בבנייה נמוכה צפופה עם סמטאות להולכי רגל, ובמתחמים הצפוניים מתוכננים מבני מגורים עד לגובה של 26 קומות.

 

במרכז השכונה מתוכננת שדרה מרכזית המובילה לכיכר עירונית, ממנה יתאפשר מבט אל חוף הים. לאורך השדרה מוצע אזור מסחר ושטח ציבורי פתוח. הפארק המרכזי, אליו ניתן יהיה להגיע ברגל באמצעות מערכת של שבילי הליכה, מהווה יחידת נוף המשקיף לפארק הקיים בשכונת נוף ים, שמדרום לשטח התוכנית".

 

עוד כוללת התוכנית שטחי תעסוקה בהיקף של כ-50 אלף מ"ר, אשר ירוכזו בכניסה לשכונה. כמו כן, בסמוך לכיכר המרכזית מציע התוכנית להקים 3 בתי מלון. כדי לתת מענה לשלביות הפיתוח של המתחם, ולוודא שנושאי הסביבה והתשתית יטופלו כיאות, משרד הפנים הקים צוות מלווה שיטפל בפתרונות הנדרשים לכל מתחם מגורים שישווק ליזמים.

 

יש לציין כי התוכנית, שנערכה על ידי אדריכל יאיר אביגדור בניהולה של חברת יהל מהנדסים ובשיתוף רשות מקרקעי ישראל, רשות הטבע והגנים ועיריית הרצליה, נמצאת בחלקה בשטח ששימש בעבר למפעל תע"ש (תעשייה צבאית). בעקבות זאת הורתה הוועדה לנקוט בסדרת פעולות שיבטיחו את הטיפול בקרקע ובשיקומה. את ביצועה ילווה צוות ממשלתית שאמור לפקח על ביצוע בלוח זמנים מהיר, לצד טיפול בשיקום הקרקע ופיתוח הגן הלאומי.

 

כיום מתגוררים בהרצליה כ-117 אלף תושבים, והשכונה החדשה אמורה לגדיל את האוכלוסייה בעוד כ-20 אלף תושבים. היא הוגשה על ידי רשות מקרקעי ישראל בתמיכת עיריית הרצליה ורשות הטבע והגנים וחלה על שטח של 916 דונם מצפון לעיר הרצליה ולגן הלאומי אפולניה. לדברי מנכ"ל משרד הפנים, ד"ר שוקי אמרני, התוכנית "מאפשרת שמירה על המרקם העירוני הקיים באזור ועל ערכי טבע ונוף".

הדמיית שכונת אפולוניה בהרצליה. כ-3,000 דירות חדשות (הדמיה באדיבות רשות מקרקעי ישראל) (הדמיה באדיבות רשות מקרקעי ישראל)
הדמיית שכונת אפולוניה בהרצליה. כ-3,000 דירות חדשות(הדמיה באדיבות רשות מקרקעי ישראל)

 

ההתנגדויות שהוגשו: קרקע מזוהמת ועומסי תנועה

מדובר באחת מתוכניות הבנייה הגודלות בישראל, שהופקדה לפני כשנה להליך אישור מזורז בותמ"ל. הוגשו לה לאורך שנה זו עשרות התנגדויות - הן מצד ארגונים ירוקים בנוגע לעבודה שהמתחם בחלקו שימש את תעש; והן מצד ארגונים תחבורתיים החוששים מפני עומסי תנועה בכביש החוף הסמוך, בעמוס גם כך, ומפני היעדר תחבורה ציבורית הולמת.

 

אחת ההתנגדויות המרכזיות לתוכנית הייתה של עמותת אדם טבע ודין ושל תושבי שכונת נוף ים, שטענו כי הפעולות שיש לעשות כדי להכשיר את הקרקע למגורים יארכו זמן רב, ולא יעמדו בלוח הזמנים המקוצר של הוותמ"ל, שעומד על 4 שנים מיום האישור. מהתנגדות העמותה עלה כי סקרים שנעשו במקום במהלך השנים מצאו זיהום כבד של הקרקע ומי התהום וכן גזי קרקע.

 

על רקע זאת, כבר ב-2006 עתרה העמותה לבית המשפט העליון כדי שיורה למדינה ולתעש להשלים את הסקירה ואת הטיהור של האתר המזוהם. הדיון בתיק הסתיים רק בסוף 2015, ולטענת העמותה המדינה "רק גידרה את המתחם". עוד נטען כי הגידור נפרץ כבר לפני שנים, וסקר גזי קרקע נותר בשלביו הראשוניים. רק בספטמבר האחרון הצהירה המדינה על התחייבות לטהר את מתחם תעש בתוך 3 שנים ממועד הסיום של סקרי קרקע, מים וסקר המתכונן לאוגוסט 2016.

 

גם ארגון 15 דקות (ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל) הגיש התנגדות לתוכנית, ודרש לכלול העדפה ברורה לתחבורה ציבורית, רכיבה על אופניים והליכה ברגל ולהוסיף קישוריות נוחה לתחבורה הציבורית בכביש החוף. בארגון טענו כי "תחזיות משרדי האוצר והתחבורה למטרופולין גוש דן מצביעות על כשל תחבורתי בלתי נסבל עד שנת 2030 - תוספת של 60 דקות נסיעה, במידה ותימשך מגמת 'עסקים כרגיל' של שימוש נרחב ברכב הפרטי לצד תשתיות לא מספקות של תחבורה ציבורית".

 

בכתב ההתנגדות לפרויקט אפולוניה נכתב כי "בשכונה המדוברת לא עתידה להיבנות מערכת להסעת המונים, והתחבורה הציבורית צפויה להתבסס על חיבור לכביש החוף, למרכז העיר הרצליה ולאזור התעסוקה של הרצליה. על כן, ישנה חשיבות רבה לעגן תשתיות נדרשות לתחבורה ציבורית וכן לתת העדפה לתחבורה ציבורית בשטח התוכנית".

 

התנגדויות אחרות נגעו להיעדר דירות להשכרה בפרויקט. אחת ממטרות חוק הוותמ"ל היא הגדלת היצע הדיור להשכרה, ועל פיו 30% מסך יחידות הדיור המאושרות בוותמ"ל יהיו להשכרה, ומחצית מהן יושכרו במחיר מפוקח. למרות זאת, תוכנית אפולוניה במתכונתה הנוכחית אינה כוללת דיור להשכרה.

 

מתנגדים נוספים העלו טענות בדבר הערך הסביבתי והתרבותי שנודע למתחם אפולוניה. בשטח נמצאים בתי גידול טבעיים של צמחים ייחודיים וכן הגן הלאומי הארכיאולוגי, ולהערכת ארכיאולוגים החפירות במקום טרם הסתיימו. עוד עולה מההתנגדויות כי שטח התוכנית מנותק מהרצליה, ואפשרות הגישה היחידה אליו היא דרך שכונת נוף ים, שעשויה להיקלע בעקבות זאת לעומסי תנועה כבדים. הפתרון של הקמת מחלפון בכביש מספר 2 אינו מקובל בשלב זה על משרד התחבורה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמיה באדיבות רשות מקרקעי ישראל
הדמיית פרויקט אפולוניה בהרצליה
הדמיה באדיבות רשות מקרקעי ישראל
מומלצים