שתף קטע נבחר

"אנג'לינה ג'ולי נמצאת בסרט כי היא כישרון"

את סרטי האנימציה של אולפני דרימוורקס מדבבים שורה של כוכבים - ויו"ר החברה ג'פרי קצנברג מסביר שגם בסרטים מצוירים לשחקנים יש תפקיד מהותי. "אני רוצה את הכישרונות הטובים ביותר", הוא אומר בראיון לקראת יציאת "קונג פו פנדה 3"

ג'פרי קצנברג גדל בניו יורק של שנות ה-50. הוא התגורר ליד גן החיות בעיר, ומדי יום, בדרך לבית הספר, חשב על החיות בגן שהיה המקום האהוב עליו בעיר.  "כל החיות האלה גרות בשדרה החמישית בניו יורק. מה יקרה אם הן יצטרכו לחזור לאפריקה ולחיות בטבע?", תהה בינו לבין עצמו.. 

 

לימים הוא הפך לטייקון הוליוודי, הבעלים של אחד מאולפני האנימציה הגדולים בעולם, ואותו רעיון ילדות הפך ל"מדגסקר", סדרת סרטי אנימציה שהצליחה בענק וגרפה קרוב ל-2 מיליארד דולר ברחבי העולם.

 

"מדגסקר". פנטזיה של ילד ()
"מדגסקר". פנטזיה של ילד
 

"אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה", "בוקר טוב ויאטנאם", "אישה יפה", "שלושה גברים ותינוקת", "היפה והחיה", "מלך האריות", "בת הים הקטנה", "שרק" ועוד - קצנברג (65), יו"ר דרימוורקס אנימציות ושותף בחברת דרימוורקס, אחראי ללא מעט מהסרטים שנתקלתם בהם. 

 

הוא החל את דרכו באולפני פארמונט בתחילת שנות ה-70 כעוזר הפקה. הוא עבד בחברה במשך 11 שנים, שבסופן שימש כמנהל הפקה. ב-1984 עבר לדיסני והיה לראש המחלקה הקולנועית של האולפן. עשר שנים אחרי, לאחר שלא קודם לתפקיד שרצה, עזב את החברה, חבר לסטיבן שפילברג ודיוויד גפן ויחד הם הקימו את דרימוורקס. השאר היסטוריה.

 

לרגל הפרמיירה של "קונג פו פנדה 3", הסרט החדש של האולפנים, הגיע קצנברג ללונדון. הראיון נקבע לשעה ארבע וחצי אחר הצהריים, ואף שרוב הפעמים בראיונות מהסוג הזה שעת הראיון היא בגדר המלצה בלבד, הראיון עם קצנברג מתחיל בדיוק בזמן. דייקנות היא אחת התכונות שהוא ידוע בהן. ולא רק דייקנות, גם יכולת הניהול שלו. אפילו את הראיון שלנו הוא מנהל. בסיום כל תשובה הוא מצביע על העיתונאי שיושב מולו כאות לכך שהוא מוכן לשאלה הבאה. זמן הוא מצרך יקר.

 

ג'פרי קצנברג. "הבוס שלנו הוא הקהל" (צילום: DreamWorks Animation) (צילום: DreamWorks Animation)
ג'פרי קצנברג. "הבוס שלנו הוא הקהל"(צילום: DreamWorks Animation)
 

ב"קונג פו פנדה 3", ממשיך פו (ג'יימס בלאק) את הרפתקאותיו הקומיות ששבו את לב הצופים בעולם. הפעם אביו הביולוגי והאובד (בריאן קרנסטון) מופיע פתאום, והשניים נודדים לכפר קטן וקסום בו מסתתרות עשרות פנדות נוספות. אבל כשהנבל בעל הכוחות העל טבעיים קאי (לואיס סי. קיי) מביס את כל המאסטרים של הקונג פו ברחבי סין, כולל את מאסטר שיפו (דסטין הופמן), פו חייב לעשות את הבלתי ייאמן - לאמן קהילה שלמה ושלומיאלית של פנדות ולהפוך אותם ללוחמי קונג פו.

 

"בסרט פו ממשיך את האבולוציה שלו כגיבור וסוגר מעגל. הוא מגלה שיש לו עוד המון ללמוד כשהוא לוקח על עצמו אחריות של מורה. הוא גם צריך לחבר בין משפחת הקונג פו לבין המשפחה הביולוגית שלו, והכל כדי להפוך למאסטר של העבר והעתיד".

 

"קונג פו פנדה". סוגר מעגל (צילום: DreamWorks Animation) (צילום: DreamWorks Animation)
"קונג פו פנדה". סוגר מעגל(צילום: DreamWorks Animation)
 

"קונג פו פנדה 3" מתמקד בחשיבות המשפחה ובכוח של הקהילה ואפילו מתייחס לסוג של משפחה אחרת עם שני האבות של פו - הביולוגי והמאמץ. קצנברג מסביר שכל סרט הוא גם הזדמנות להקנות קצת ערכים לקהל הצעיר. "זו הזדמנות ולא התחייבות", הוא מסביר, "אסור שהצופים ירגישו שכופים אותם עליהם בכוח, אבל כשהם נמצאים בלב הסיפור עצמו ועוברים בצורה עדינה, אז זה מצוין ואני גאה בכך. צריך לזכור שהתפקיד שלנו הוא לשעשע והבוס שלנו הוא הקהל, אז אי אפשר לבוא אליהם מעמדה של מחנך, אבל אם לאורך הדרך אנחנו יכולים לחלוק איתם גם ערכים, כדאי שנעשה זאת".

 

הסרט כבר יצא בסין, ארצות הברית וקנדה, וגרף עד היום מעל ל-330 מיליון דולר, אבל קצנברג מבהיר שאין מתכון להצלחה. "זה מה שמטורף בעולם הקולנוע, אין נוסחה ואין שום דבר שיכול להבטיח את ההצלחה של הסרט. צריך שיהיה לך סיפור טוב, אנשי קולנוע טובים וזמן. אז ניסינו למצוא סיפור טוב, יש לנו יוצרים טובים שעבדו על הסרט הזה, ואנחנו נתנו להם את המשאבים המתאימים ומספיק זמן. פנדה הוא אחד מהדמויות האהובות שלנו ואחד מהפרנצ'ייז הטובים ביותר, ואני חושב שהצוות עשה איתו עבודה מצוינת גם הפעם. וזה עובד טוב בינתיים".

 

"הם כוכבים כי הם טובים"

אחד מהדברים הבולטים בפנדה הוא הקאסט המרהיב שלו. מג'ק בלאק, אנג'לינה ג'ולי, סת' רוגן ודסטין הופמן שכבר תרמו את קולותיהם לסרטים הקודמים, ועד לקרנסטון, סי.קיי וקייט האדסון שהצטרפו לסרט הנוכחי. מעטים הסרטים שהצליחו להביא כאלה שמות לפרויקט אחד, וזאת על אף העובדה שלחלק מהשמות הגדולים, דוגמאת ג'קי צ'אן, יש טקסט שמורכב ממילים בודדות.

 

ועם זאת, בהרבה מהטריטוריות בהן הסרט מופץ הוא זוכה לדיבוב חדש וקולם של אותם כוכבים כלל לא נשמע. כשקצנברג נשאל עד כמה מערך הכוכבים הגדול הזה באמת חשוב  ומה הסיבה העומדת מאחוריו, נראה שהוא מאבד מעט משלוותו.

 

"קודם כל, אני רוצה את הכישרונות הטובים ביותר", הוא עונה, "אם היינו עושים סרט שהוא לייב אקשן, לא הייתם שואלים אותי למה השגתי את בריאן קרנסטון או אנג'לינה ג'ולי, הייתם אומרים, 'וואו, איזה קאסט פנטסטי, איך הצלחת להביא את כולם לפרויקט הזה?'. אלה אנשים מאוד מוכשרים, לא רק סלבריטאים. הם כוכבים כי הם טובים במה שהם עושים. ותאמינו לי, כששפילברג או קמרון עושים סרט, הם רוצים את הטאלנטים הטובים ביותר. פעמים רבות הם מצליחים להשיג אותם, וזה בדיוק אותו הדבר.

 

"עכשיו, אחרי שני עשורים, אחד הדברים שמייחד את הסרטים של דרימוורקס הוא השמות הגדולים. הסרטים שלנו הם בעיקר קומדיות, ולהביא כוכבים קומיים מכניס המון אופי לתוך הסרט. תופתעו, אבל יש כאן הרבה אימפרוביזציה, אפילו בשפות המקומיות. זה אחד הדברים שמייחדים אותנו ושונים נגיד מדיסני או מפיקסאר".

 

אנג'לינה ג'ולי בפרמיירה של הסרט. קאסט מפואר (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
אנג'לינה ג'ולי בפרמיירה של הסרט. קאסט מפואר(צילום: Gettyimages)
 

אתם עומדים להוציא סרט חדש, "טרולים". כמה זה קשה להשיק סרט חדש לגמרי?

 

"טוב, אתה חייב. אם אתה לא עושה חדש, אין לך במה להיאחז. גם פנדה ומדגסקר היו חדשים... כדאי שיהיה את הדבר הבא, אי אפשר לעשות רק המשכונים, חייבים לעשות סרטים חדשים ומקוריים. יש בהם המון אתגרים, זה נכון, אבל גם המון הזדמנויות. לפעמים את ההמשכונים קשה יותר לעשות מהמקוריים כי צריך להפתיע את הקהל. ג'יימס בונד הוא היחיד שנדמה שעושה את זה טוב. בכל אחד מהם יש נבל נהדר, פעלולים נהדרים, אישה יפה. הנוסחה שלהם עובדת אבל אנחנו לא בונד, אנחנו חייבים להעלות את הרף. ושוב, מתוך כבוד לצופים שלנו.

 

"התפקיד שלנו הוא להתעלות מעל לציפיות של הצופים. זה כל מה שאני חושב עליו. בסופו של דבר זה המתכון להצלחה. אם זה עם האנשים שאני עובד איתם, או כשאני מגיע לפגישה לדבר על רעיון או סיפור או בעיה. אם אני מסוגל להתעלות מעל הציפיות של אותם אנשים,  אז עשיתי את שלי. אני חושב שזאת צריכה להיות המטרה בכל דבר שאתה עושה בחיים, זו הפילוסופיה שלי. אני רוצה להתעלות מעל לציפיות שלכם מהראיון הזה, אני נשוי 42 שנים ורוצה להתעלות מעל לציפיות של אשתי והילדים, ואני לא צוחק. זה הדבר הכי חשוב".

 

אולפני האנימציה של קצנברג, שפילברג וגפן, הם סיפור הצלחה. הסטרייק הראשון של הסרטים שיצרו, 16 במספר, היה הצלחה היסטרית. להיטים. כולם. קצנברג מבהיר שלשום אולפן לא היה הישג שכזה בהיסטוריה של עולם העסקים הקולנועי. לאחר מכן נגמרה להם היד הטובה. מתוך ששת הסרטים הבאים שהם עשו, ארבעה (ביניהם "טורבו" ו"הפינגווינים של מדגסקר") לא הכניסו כסף, או במילים אחרות, נכשלו. שזה הרקורד הגרוע ביותר שהיה לאולפן בהיסטוריה של עולם העסקים הקולנועי. גם את זה טורח קצנברג לציין.

 

"נכון שהיו עוד אולפנים שהיו להם ארבעה סרטים לא מוצלחים ברצף, אבל שלנו היו ארבעה סרטים שבכל אחד מהם השקענו בין 125 ל-150 מיליון דולר. אף אחד לא עשה את זה בעבר. אז היתה לנו הצלחה ייחודית, והיה לנו גם כישלון ייחודי. אני מנסה להחזיר אותנו להצלחה רציפה. זה האתגר הגדול ביותר שעומד לפנינו. השנה האחרונה היתה שנה מאוד טובה, התחלנו להתאושש. יש לנו עדיין אתגרים רבים, אבל אני מרגיש שאנחנו נמצאים בחצי הדרך. ואם יהיו לנו ארבעה – חמישה סרטים מוצלחים, אז זה יחזיר לכולם את הביטחון. גם לנו וגם לקהל הצופים שלנו. אנחנו לא פה כדי לאכזב אתכם".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: DreamWorks Animation
ג'פרי קצנברג
צילום: DreamWorks Animation
לאתר ההטבות
מומלצים