שתף קטע נבחר

מתי אצלנו? נורבגיה תשקיע מיליארדים באופניים

הממשלה הנורבגית הכריזה על תוכנית רחבת-היקף לסלילת "כבישים מהירים" לאופניים, שיאפשרו תנועה חופשית לרוכבים במהירות של עד 40 קמ"ש

ממשלת נורבגיה תשקיע שמונה מיליארד כתר - 3.6 מיליארד שקל - בפיתוח תשתית רכיבה על אופניים. זאת, במדינה שאוכלוסייתה קטנה מזו של מדינת ישראל - חמישה מיליון תושבים בלבד - ותנאי מזג האוויר בה פחות ידידותיים לרוכבים באופן ניכר מאלה שלנו. תקציב העתק ישמש לסלילת 10 "כבישים מהירים" לאופניים, עם שני מסלולים. אלו יאפשרו רכיבה בטוחה לטווחים גדולים, במהירות רכיבה של עד 40 קמ"ש. בממשלה מקווים כי הכבישים הללו יעודדו יותר נורבגים לנטוש את התחבורה הציבורית והרכב הפרטי, לטובת דיווש ידידותי לסביבה - חלק מיעד ממשלתי לצמצם את תלות המדינה בנפט במחצית.

 

בהקמה: "רשת אוטוסטרדות לאופניים בגוש דן"

המדינה החליטה - מעודדים אופניים

 

אילוסטרציה  (תומר פדר) (תומר פדר)
אילוסטרציה (תומר פדר)

 

בלב התוכנית, נמצאים כבישי אופניים מתקדמים שיחברו את מרכזי הערים הגדולות לפרברים הסמוכים - חיבור שיאפשר למתגוררים בערי לוויין וישובים קטנים לרכוב לעבודה בעיר הגדולה.

 

הכרזת הממשלה אינה מובנת מאליה. שימוש באופניים כאמצעי תחבורה עיקרי בנורבגיה לא תפס תאוצה עד כה, בין היתר משום שהמדינה מתאפיינת באקלים קר יחסית ושעות חשכה ארוכות, כמו גם בטופוגרפיה בעייתית - כאשר ערים רבות מוקפות בגבעות והרים.

 

יש להזכיר כי רק 5% מהנורבגים מבצעים את הנסיעה היומית שלהם בעזרת אופניים, לעומת 17% בדנמרק ו-12% בשוודיה. על-פי התוכנית הממשלתית החדשה, עד לשנת 2030 נתח רוכבי האופניים בקרב התנועה אמור לצמוח לבין 10 ל-20 אחוזים.

 

בעניין זה ראוי לציין כי לפני כחצי שנה חשף שר התחבורה, ישראל כץ, תכנית להקמת 10 שבילי אופניים ראשיים בגוש דן, באורך כולל של 150 ק"מ ובעלות של כרבע מיליארד שקלים. שבילים ראשונים צפויים במהלך 2016. לדברי השר, תכנית זו צפויה להקל על הגודש הצפוי בכבישים בשנים הקרובות בעקבות עבודות הקמת הרכבת הקלה. "רשת האוטוסטרדות תשרת אלפי רוכבי אופניים ביום, תצמצם את הגודש בדרכים ואת זיהום האוויר, ותשר את הבטיחות של הולכי הרגל והרוכבים", אמר כץ. לפי הערכות המשרד, לאחר שיושלם הפרויקט צפויות כ-10% מכלל הנסיעות בגוש דן להתבצע באמצעות אופניים.

 

ממשלות ישראל עסקו בעבר בתכניות הרחבת תשתיות אופניים במרכז. ב-2007 הבטיח שר התחבורה דאז, שאול מופז, כי יעביר כ-50 מיליון שקלים מדי שנה לרשויות המקומיות, לצורך תכנון והקמת שבילי אופניים. השר לאיכות הסביבה דאז, גלעד ארדן (השר לביטחון פנים כיום), הבטיח כי יפעל להעביר חקיקה בכנסת, שתיתן לראשי עיריות מימון של בין 50% ל-70% לפרויקטים של סלילת כבישים לאופניים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים