שתף קטע נבחר

זעם בדימונה אחרי הסגר: "ביזיון, אנחנו לקראת אסון"

דליפת הברום הלילה לאחר התנגשות הרכבות בדימונה הובילה לסגר ובהלה. הבוקר הגיע הכעס של התושבים: "טייקונים שפלים משתמשים בעיר שלנו להעברת חומרים מסוכנים". ב-2010 פורסם דו"ח: "תרחיש בלהות של אלפי נפגעים"

הלילה בדימונה (צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב) (צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב)
הלילה בדימונה(צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב)

"זה היה ביזיון גדול", מספר דורון ביטון, תושב דימונה, הראשון שהגיע לזירת התאונה אמש בעיר שגרמה להטלת הסגר על העיר בעקבות דליפת מכל ברום בתאונת רכבות. רק הבוקר הוסר החשש. "עובדי תחנת הרכבת היו מבולבלים ואבודים. כששאלתי אותם מה קרה הם אמרו בהתחלה שזו סתם התדרדרות של קרונות, לא משהו רציני. הם לא ידעו שיש חומרים מסוכנים. הם מסיעים חומרים ולא יודעים מהם".

 

אחרי לילה ארוך של הסגר הודיעה הבוקר המשטרה שהברום שדלף מקרונות הרכבת פונה. לפי ביטון, רק שעה וחצי אחרי התאונה, בסביבות השעה 23:30, קיבלו התושבים את ההודעה על הדליפה ושמעו את הכרוז המשטרתי קורא להם להסתגר בבתים. מתוך שבעת הנפגעים שפונו לקבלת טיפול בעקבות דליפת הברום, שניים אושפזו להשגחה. מצבם הכללי טוב והם סובלים מהקאות קלות.

 

מיכל הברום שדלף (צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב וחטיבת דובר המשטרה ) (צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב וחטיבת דובר המשטרה )
מיכל הברום שדלף(צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב וחטיבת דובר המשטרה )

 (צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב) (צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב)
(צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב)

 (צילום: חטיבת דוברות המשטרה) (צילום: חטיבת דוברות המשטרה)
(צילום: חטיבת דוברות המשטרה)

 (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
(צילום: הרצל יוסף)

"דממת מוות, אין אף אחד בזירה. אף אחד לא מסביר למה ואיך. אם הייתה דליפה רצינית זה היה מחזה אפוקליפטי בדימונה, תרחיש עם מאות נפגעים", אומר ביטון. "חווינו כבר טראומה עם החומר הזה, כשלפני כמה שנים משאית שהובילה ברום בכביש סמוך לעיר התהפכה, והנהג מת משאיפת החומר", אומר ביטון.

 

"בדימונה מתנהל מאבק רב שנים על כל הנושא של החומרים המסוכנים. דימונה עומדת בפתחו של אסון גדול, זה קורה כבר פעם עשירית, אנחנו רק בנס עוברים את החוויות הללו", מספר ביטון. "מה שקורה עם הכור, מה שקורה עם המפעלים. עכשיו בכלל רוצים להעביר לפה את מכל האמוניה. דימונה מיוסרת בגלל טייקונים שפלים שמשתמשים בה בשביל להעביר את כל החומרים הללו".

 

"תרחיש הבלהות - אלפי נפגעים"

השר להגנת הסביבה אבי גבאי אמר כי "מה שקרה אתמול זו רשלנות. לא צריך לחקור ולבדוק כדי לדעת שאם נשארו קרונות על המסילה זו רשלנות. אנחנו נטפל בעניין הזה ונמצה את הדין עם מי שאחראי לכך. ובעיקר נפעל לוודא שדבר כזה לא יחזור. אסור שבמדינת ישראל קרונות יישארו על המסילה מבלי שרכבת שמגיעה יודעת על כך. בפרט כשמדובר ברכבות שמובילות חומרים כל כך מסוכנים. יש לנו סמכויות ויחד עם משרד התחבורה נוודא שמי שגרם לזה לקרות יטופל ונעשה את כל מה שצריך לעשות כדי לוודא שזה לא יקרה בעתיד". הוא דיבר בפתח תערוכה של המועצה לישראל יפה בכנסת.

 

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) המתגורר בדימונה, יגיש מחר בבוקר בקשה לדיון בוועדת הפנים של הכנסת לבחון את המחדל שאירע אמש. כהן, שמכיר היטב את התרחיש של דליפת חומרים מסוכנים, תרגל בעבר בעת כהונתו כראש העיר דימונה יחד עם מוקד הביטחון של העיר, תרחיש הזהה במדויק לזה שאירע אמש וכלל תנגשות רכבות המובילות חומרים מסוכנים ודליפה של ברום. "זה נראה לא טוב, והשאלה המרכזית היא כיצד קורה שקרונות עם ברום חונים על המסילה. זה בניגוד להוראות", אמר כהן.

 

בשנת 2010 התקיים דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה על שינוע החומר המסוכן, שמשמש למוצרים תעשייתיים. "ישראל, וזה דווקא דבר שנחשב טוב, היא כנראה יצרנית הברום הגדולה ביותר בעולם", אומר נציג המידע והמחקר בכנסת. "היא מייצאת כ-40 אלף טונות ברום בשנה", הוא אומר.

 

מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, התייחס הבוקר בסיור שערך בתמנע לתאונה ואמר כי בקרוב יפורסם דו"ח על הובלת חומרים מסוכנים. "יש לתקן את החוק ולפרסם את הדו"ח ביום שהוא יוצא", אמר שפירא, וציין כי הדו"ח "היה יכול למנוע את התאונה".

 

גיא סמט, מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, מסביר על החומר המסוכן והרעיל. "הברום מזיק לבני אדם ויכול להוביל לתמותה וחנק. הוא חומר מאכּל. גם בריכוזים יחסית נמוכים. הוא כבד באוויר כך שהריכוז שלו יותר נמוך. לא נמצא שריכוזיו דועכים מהר. הוא מתפזר לאט". בדיון בכנסת נאמר כי ב"תרחיש האימה" באירוע גדול של דליפת ברום עלולים להיות "בין 6,500 ל-300 אלף נפגעים". סמט אומר על האירוע הלילה: "זה לא צריך לקרות ברכבת מטען. זה תרחיש בלהות. אנו עלולים לקבל פגיעה של אלפי אנשים ומוות של חלקם. זה משהו שאתה מצפה שרכבת ישראל תמנע".

 

ג'קי אדרי, גם כן תושב דימונה, עבד בעבר במפעל תרכובות ברום. "התקלה הלילה הייתה יכולה להסתיים באסון גדול. החומר הזה נחשב לחומר הכי מסוכן שיש היום בעולם. אני מצפה שתהיה הפקת לקחים רצינית מאוד ברכבת ישראל. לא יכול להיות שיש תקלה כזו דווקא בשעת לילה מאוחרת, כשאין לחצי תנועה ויודעים שמובילים חומרי גלם מסוכנים".

 

חלק מהתושבים ששחזרו את הלילה המתוח, שבו אנשים נתקעו שעות מחוץ לעיר, מתבדחים בייאוש על המצב בעיר. "הבדיחה בדימונה היא שעדיין לא גדל לנו זנב למרות החומרים המסוכנים והכור", אומר דן בונבידה. ניסים אלקסלסי שנדרש להסתגר בבית עם משפחתו סיפר: "אמרו לנו לסגור חלונות, לא להפעיל מזגנים ולא לצאת מהבתים. העיר נסגרה הרמטית. רק בחמש וחצי שחררו אותנו".

 

מורן אזולאי ואיתי בלומנטל השתתפו בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב וחטיבת דובר המשטרה
מכל הברום שדלף
צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב וחטיבת דובר המשטרה
מומלצים