שתף קטע נבחר

סוף עידן: לאס וגאס כבר לא רוצה את אלביס

עיר החטאים של ארה"ב ומלך הרוקנרול עלו לגדולה יחד, והיא הייתה לו בית שני. אחרי שמת נולדה שם תעשייה משגשגת של חקייני אלביס, מופעי אלביס ואפילו קזינו-אלביס - אבל עכשיו הם נשארים בלי עבודה. למה תיירים כבר לא פותחים את הארנק? פערי דורות הם רק סיבה אחת

במשך עשרות שנים רחשה לאס וגאס אהבה לאלביס פרסלי, אהבה אותו באמת. אבל לאחרונה הנוכחות של מי שכונה "המלך" הולכת ופוחתת בעיר החטאים – וגם ה"כפילים" שלו נעלמים בזה אחר זה.

 

"באופן אירוני, וגאס היא באמת שוק מאתגר עבור אלביס", מודה ג'ק סודן, מנכ"ל החברה המנהלת את נכסיו של אלביס פרסלי ואת השימוש בשמו לצרכים עסקיים, ושבין השאר אחראית לאחוזת "גרייסלנד" של מלך הרוקנרול בממפיס, טנסי.

טד פיין. "כיום יום של 50 דולר זה יום טוב" (צילום: AP) (צילום: AP)
טד פיין. "כיום יום של 50 דולר זה יום טוב"(צילום: AP)

הקבוצה מסרה מאות חפצים הקשורים לדמותו של אלביס לאתר נופש וקזינו בלאס וגאס, אבל המקום, "Graceland Presents Elvis", נסגר בפברואר חודשים אחדים אחרי פתיחתו משום שאנשים פשוט לא הגיעו. כישלונו של המקום אינו המקרה הראשון שבו אטרקציה הסובבת את דמותו של אלביס בלאס וגאס נאלצת לסגור את שעריה.

 

מיעוט משתתפים גרם גם להורדת המופע Viva Elvis Cirque du Soleil במלון-קזינו מקומי בשנת 2012 אחרי שנתיים על הבמות – פרק זמן קצר בהרבה מרוב המופעים באותו סגנון שנערכים שם. הארוך שבהם, Myste're, הועלה לראשונה לפני יותר משני עשורים. MGM Resorts International, מפעילה של בית קזינו ענקי, נותרה בלי שום מופע, אטרקציה או אירוע העוסקים בדמותו של אלביס. זו תופעה שניכרת גם במקומות אחרים בעיר.

 

ההתרחשות הזו עומדת בניגוד מוחלט לעבר: החיבור של לאס וגאס לדמותו של "המלך" הביא במשך שנים יוזמות משגשגות. קורי קופר, היסטוריון העוסק בחייו של אלביס, מסביר שעלייתו של אלביס נרשמה במקביל לנסיקתה של לאס וגאס כבירת השעשועים של אמריקה. אלביס הופיע בלאס וגאס יותר מאשר בכל מקום אחר, ולמאות הופעות שלו שם אזלו הכרטיסים מראש.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

המעוז של המלך נשבר. אלביס פרסלי (צילום: gettyimages imagebank) (צילום: gettyimages imagebank)
המעוז של המלך נשבר. אלביס פרסלי(צילום: gettyimages imagebank)

"המלך" רק חיזק את הקשר שלו לעיר החטאים כשהשיק את הלהיט "ויוה לאס וגאס" שהפך להמנונה של העיר, וכן סרט באותו השם. היו ימים שבהם מעריצי אלביס ברחבי ארה"ב עלו לרגל ללאס וגאס כדי לצפות בהופעות שלו, ואחרי מותו ב-1977 הם עשו זאת כדי לחזות במופעים לזכרו ולהציף זיכרונות נוסטלגיים.

 

צפייה בחקיינים של אלביס בלאס וגאס (אף שהם מעדיפים להיקרא "אמני הוקרה") הפכה לאבן יסוד בתרבות הקיטש של העיר. עכשיו מספר טד פיין בן ה-54, חקיין של אלביס, כי בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בהכנסות לעומת התקופה שבה החל להצטלם עם תיירים לבוש בבגדי אלביס, לפני שש שנים. "כשרק התחלתי לא הייתי יוצא מהמיטה בשביל פחות מ-150 דולר", הוא אומר. "עכשיו אם אתה גומר את היום עם 50 דולר זה יום מצוין".

 

מלני קסאס, בת 22 מפיניקס, נתקלה בדמותו של אלביס בלאס וגאס והשם שלו מצלצל לה מוכר, אבל היא מודה: "אני יודעת שהוא קיים, אבל לא יודעת עליו שום דבר". אפשר להסביר את העניין הפוחת באלביס בפערי הדורות, אבל יש גם מי שטוענים שהשוק פשוט מוצף בחקייני אלביס שנים ארוכות כל כך, שהביקוש פשוט חיסל את עצמו, גם אם ברחבי העולם המגמה היא אחרת.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

בדירוג השנתי של המגזין "פורבס" העוסק ברווחים המופקים מאנשי בידור שהלכו לעולמם, מוזכר המותג אלביס ככזה שהניב רווחים של 55 מיליון דולר בשנה שהסתיימה באוקטובר 2014 – שני רק למייקל ג'קסון.

 

לדברי סודן, בכל אופן, באחוזת "גרייסלנד" בממפיס שבה חי אלביס, הולך וגדל מספר המבקרים והיא הולכת ומתרחבת עם מלון

חדש שהוקם בסמוך ושהנושא המרכזי שלו – איך לא – הוא אלביס. סודן טוען כי 40% מהמבקרים באחוזת גרייסלנד נולדו אחרי מותו של "המלך", וכי עסקי אלביס ממשיכים לשגשג בתחומים רבים, במיוחד במזרח התיכון, בבריטניה, באסיה ובאוסטרליה.

 

רק בבית השני שלו, ב"לאס וגאס", כבר לא כל כך רוצים.


פורסם לראשונה 16/03/2016 23:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages imagebank
אלביס פרסלי. מותג של 55 מיליון דולר בשנה
צילום: gettyimages imagebank
מומלצים