שתף קטע נבחר

הפלסטינים הפסידו יותר ממיליארד דולר מענף הסלולר

דו"ח חדש של הבנק העולמי ניתח לאורך שלוש השנים האחרונות את שוק הטלקום הפלסטיני שמושפע ממגבלות רבות, בין היתר הדרישה הישראלית שמפעילים פלסטינים יעברו דרך חברה רשומה בישראל כדי לקבל גישה לתשתיות בינלאומיות וכן כתוצאה מהיעדר רשתות דור 3 ו-4. על פי ההערכות, ההפסדים ממע"מ שלא נגבה מגיעים לכ-184 מיליון דולר

דו"ח חדש של הבנק העולמי מעריך את הפסדי ההכנסות של מגזר הסלולר הפלסטיני בלמעלה ממיליארד דולר בשלוש השנים האחרונות. פיתוח שוק הטלקומוניקציה הפלסטיני הושפע מההגבלות שהוטלו עליו, כמו הדרישה הישראלית שמפעילים פלסטינים יעברו דרך חברה הרשומה בישראל כדי לקבל גישה לתשתיות התקשורת הבינלאומיות. מפעילים ישראלים תופסים למעלה מ-20% מנפח השוק הפלסטיני בגדה המערבית. על פי הדו"ח הפסדי הרשות הפלסטינית בשלוש השנים האחרונות מגיעים לכ-184 מיליון דולר, אך ורק מהכנסות מע"מ שלא נגבו – בהיקף של 3% מהתמ"ג.

 

פלסטינים בארה"ב תבעו 34 מיליארד דולר מחברות ובנקים ישראלים

כחלון: נביא עשרות עובדי בניין פלסטינים

 

דו"ח הבנק העולמי שפורסם היום תחת הכותרת "הזדמנות מוחמצת לפיתוח כלכלי", שופך אור על המגבלות שמהן סובל מגזר הטלקום הפלסטיני, אשר גובות לפיו, מחיר כבד מהמשק הפלסטיני, הצרכן והרשות הפלסטינית. התפתחות מגזר הסלולר נמנעה במשך שנים ארוכות בשל העיכוב בפס הרחב למובייל, נוכחותם של מפעילים ישראלים לא מורשים בשוק הפלסטיני, הגבלות על ייבוא ציוד, והעדרו של רגולטור עצמאי.

 

"כאשר האבטלה ברש"פ עומדת על שיעור של 26%, למגזר הטלקום הפלסטיני יש פוטנציאל לקדם את הכלכלה וליצור מקומות עבודה", אמר סטין לאו יורגנסן, האחראי על הגדה המערבית ורצועת עזה בבנק העולמי. "כדי שזה יקרה, יש לאפשר למפעילים פלסטינים גישה למשאבים דומים לאלה של שכניהם".

 

בשלהי 2015 נחתם הסכם עם ישראל לפיו על ישראל לשחרר תדרי 3G לגדה המערבית. ואולם, המפעילים הפלסטינים נשארים בנחיתות תחרותית משום שלמפעילים הישראלים יש יכולות 3G ו- 4G וביכולתם למשוך לקוחות בעלי ערך גבוה יותר. לפי הדו"ח, מפעילים ישראלים תופסים כיום למעלה מ-20% מנפח השוק הפלסטיני בגדה המערבית וזאת מכיוון שחלק מהצרכנים מעדיפים שירותי מובייל עם יכולות קיימות של הדור השלישי והרביעי.  

 

ברצועת עזה יש מפעיל סלולרי אחד בלבד

פיתוח הטלקומוניקציה הפלסטינית הושפע לרעה מההגבלות שהוטלו. בין השאר, הגבלות על ייבוא ציוד לחברות טלקום ותקשורת, חוסר האפשרות לפעול בלמעלה מ-60% משטח הגדה המערבית שבשליטה ישראלית (שטחי C), והדרישה הישראלית שמפעילים פלסטינים יעברו דרך חברה הרשומה בישראל כדי לקבל גישה לקישורים בינלאומיים. בעוד שהתפיסה הגלובלית מעודדת תחרות במגזר הטלקום, לא התאפשר לחברת המובייל הפלסטינית השנייה, ווטניה ממניעים ביטחוניים, להתחיל את פעילותה בעזה בשל מגבלות ישראליות על גישה לתדרים וייבוא ציוד תקשורת. כתוצאה מכך נשארת עזה תחת מונופול של מפעיל אחד בלבד בשוק הסלולרי.

 

למרות מגבלות אלה אימצו הרשויות הפלסטיניות משטר רישוי ליברלי עבור ספקי שירותי אינטרנט. ברשות פועלים כיום למעלה מ-20 ספקי אינטרנט המורשים להשקיע ישירות בתשתיות פס רחב ולהפעילן. רק מדינות מעטות במזרח התיכון וצפון אפריקה אימצו גישה זו.

 

"הגישה הליברלית עשויה לשפר במידה ניכרת את הגישה לאינטרנט, אם יוקלו מגבלות דו-צדדיות ורגולטוריות", אמר קרלו רוסוטו, המומחה הראשי של הבנק העולמי ל ICT(טכנולוגיות מידע ותקשורת). "התשואה הכלכלית הפוטנציאלית תהיה משמעותית אם יטופלו המכשולים הרגולטוריים".

 

ברש"פ טרם הוקמה הרשות הרגולטורית העצמאית שהוחלט עליה בחוק משנת 2009. כיום נותר משרד התקשורת וטכנולוגיית המידע הפלסטיני הרגולטור היחיד האחראי על כל נושאי התמחור, הרישוי וההפעלה. הרשות הפלסטינית נקטה בצעדים לפתיחת השוק, אך נותרו בעיות משמעותיות של שליטה בשוק ומשטר תמחור גבוה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עפר מאיר
האבטלה ברש"פ עומדת על 26%. אבו מאזן
צילום: עפר מאיר
מומלצים