שתף קטע נבחר

"קונים המון מכוניות? כי הכסף שחור והמימון זול"

עם ישראל מתנפל על אולמות התצוגה וקונה מכוניות חדשות מכל הסוגים. ציי הרכב של החברות גדלים ללא הפסקה. קצב הרכישה הלא נתפס מוסבר על-ידי אחד היבואנים: כסף מהבנק לא עולה הרבה, ויש המון כסף שחור

שוק הרכב הישראלי קובע שיאים חדשים. יותר מ-23 אלף מכוניות חדשות עלו על הכביש הישראלי במהלך חודש מרץ, והעלו את מספר כלי הרכב החדשים שהתווספו מתחילת השנה ליותר מ-90 אלף. בכך נשבר השיא הרבעוני שנקבע אשתקד ועמד על 80 אלף מכוניות חדשות. לשם השוואה, ב-2010 נמכרו בתקופה המקבילה 50 אלף מכוניות חדשות בלבד. שנה מוקדם יותר (2009) נמסרו רק 38 אלף מכוניות חדשות בשלושת החודשים הראשונים של השנה.

 

דצ'יה - אחד המותגים הצומחים השנה (צילום: הלל פוסק) (צילום: הלל פוסק)
דצ'יה - אחד המותגים הצומחים השנה(צילום: הלל פוסק)

 

הכסף זול

כיצד התנפחה הבועה המוטורית הזו בתקופה קצרה יחסית? מרבית ההסברים מוכרים היטב כבר שנים ארוכות. החל ברמת מינוע נמוכה מאד שמתקרבת - בצעדים קטנים - למקובל בעולם המערבי, ועד היעדר אלטרנטיבה בדמות תחבורה ציבורית יעילה. אלא שכל הבעיות האלה הן חלק מהשוק המקומי שנים ארוכות. שלא להזכיר את השיפור הניכר בהיצע התחבורה הציבורית, אחרי השקעת עתק של המדינה שמסתכמת בעשרות מיליארדים מתחילת העשור. ובכל זאת, מה גרם לזינוק של 80% ברכישת רכב חדש בין 2010 ל-2016?

 

לדברי אחד היבואנים, הסיבה נעוצה בזמינות כסף חסרת תקדים תודות להלוואת זולות שמעניקים הבנקים, כמו-גם הון שחור בממדים שהשוק לא ידע בעבר, וכלה בהתפתחויות אזוריות ההופכות את השוק המקומי למבוקש יותר על-ידי היצרנים, שמזרימים לכאן כיום כמויות הולכות וגדלות של כלי רכב במחירים אטרקטיביים. לדבריו, הנהנים העיקריים מכך הם נציגי קונצרן יונדאי-קיה הקוריאני, אשר מחזקים חודש אחר חודש את אחיזתם בשוק המקומי. "שני המותגים האלה בלבד מכרו כאן 24 אלף מכוניות מתוך ה-90 אלף שנמכרו בסך הכל. זה מספר לא הגיוני בשוק בו גם טויוטה הענקית משחקת תפקיד ראשי", אמר ל-ynet.

 

אז מי מוביל?

בראש טבלת המכירות עומדת גם בסיכום הרבעון יונדאי, עם יותר מ-13 אלף מכוניות חדשות שמכרה מתחילת השנה. קיה במקום השני עם קרוב ל-11 אלף מכוניות חדשות. אגב, מספר גבוה משמעותית מכפי שמכרה בכל 2010. טויוטה שלישית עם עשרת אלפים מכוניות חדשות ברבעון הראשון. כל השלוש מציגות באופן טבעי גם צמיחה נאה לעומת אשתקד.

 

מתחת לשלושת הגדולות של השוק המקומי ממוקמת סקודה עם 6,791 מכוניות חדשות מתחילת השנה (וזינוק של כ-50% לעומת 2015), לפני מאזדה (6,374) ומיצובישי (4,490) עם ירידה של 10% ויותר, ניסאן (4,041) שמרה על כוחה אך סוזוקי רשמה עם 2,845 מכוניות חדשות ירידה חדה. גם סיאט (2,741) שבמקום התשיעי רשמה ירידה, אך רנו (2,729) בעשירי הציגה השנה שיפור.

 

עוד במשתפרות הבולטות: סיטרואן, פולקסווגן, פיז'ו, פורד ודצ'יה. בין היוקרתיות ניכרת מגמת צמיחה עקבית גם השנה, עם אודי, מרצדס וב.מ.וו שמובילות לפי סדר זה, אך גם לקסוס ו-וולוו משתפרות גם השנה. בין המותגים שמציגים השנה ביצועים פחות טובים, בולטים שברולט ופיאט.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
מכוניות בלי הפסקה
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים