שתף קטע נבחר

כביש הדמים בשרון: "המחדל זועק. מי שטועה - נהרג"

בת עמי נפצעה אנושות לפני שנתיים בכביש 5714 בעמק חפר. "אם היו דואגים לתשתיות ראויות ולתיקונים, כמו שדרשנו, יכול להיות שעמראן בן החמש היה היום בחיים", אמרה על הקורבן האחרון. כך הפך כביש מרכזי "לרולטה רוסית מסכנת חיים"

 

כביש 5714 בעמק חפר, המחבר בין היישובים יד חנה, בת חפר ובחן, נחשב אחד המסוכנים באזור המרכז. בשבוע שעבר נהרג על כביש הדמים עמראן מסארווה בן החמש מבאקה אל-גרבייה, והתושבים זועמים על אוזלת ידן של הרשויות: "זה מחדל שזועק לשמיים, אף אחד לא מקבל אחריות". צפו בכתבה על הכביש שהפך "לרולטה רוסית מסכנת חיים".

 

הכביש מתפרס על פני שבעה קילומטרים ומחבר את יישובי עמק חפר, אך ככביש צר שבו נתיב אחד בלבד לכל כיוון, שייעודו המקורי היה כביש גישה ליישובים, הוא הפך לאוטוסטרדה שבה חולפות מדי יום עשרות אלפי מכוניות במהירות גבוהה.

כביש 5714. סכנת נפשות  (צילום: אבי חי) (צילום: אבי חי)
כביש 5714. סכנת נפשות (צילום: אבי חי)

עמראן מסראווה. בן חמש במותו ()
עמראן מסראווה. בן חמש במותו
 

לפי נתוני עמותת "אור ירוק", משנת 2006 עד 2015 התרחשו בכביש 107 תאונות דרכים שבהן נפגעו 316 בני אדם, מתוכם 31 נפצעו באורח קשה, 280 נפצעו באורח קל ושמונה בני אדם נהרגו. תושבי האזור מנהלים בשנים האחרונות מאבק עיקש נגד חברת "נתיבי ישראל" ומשרד התחבורה בדרישה לתקן את הליקויים החמורים בכביש. בין היתר הם דורשים להתקין מעקות בטיחות, לסלול שוליים ולבנות מעגלי תנועה ופסי האטה. 

 

"לדאוג שמי שטועה - לא ייהרג"

בת-עמי חיו (34) מבת חפר נפצעה באורח אנוש על הכביש לפני שנתיים: "אני רק זוכרת שהתעוררתי, פקחתי עיניים ואין לי מושג איפה אני", שחזרה בדמעות. "בעלי נכנס לחדר בבית החולים וסיפר לי שאמרו לו להיפרד ממני כי אני לא אשרוד". חיו הפכה מאז פציעתה לפה של תושבי האזור במאבק לתיקון הכביש. "לפני התאונה שלי התושבים התחילו לחתום על עצומות לתיקון הכביש", היא מספרת. "בשנה האחרונה שמו על הכביש אספלט חדש אבל עם התוואי לא עשו כלום. מאז הפציעה שלי הנושא מעסיק אותי יום-יום, שעה-שעה. תאונות יכולות לקרות, אבל חייבים לדאוג שמי שטועה על הכביש לא ייהרג. אם היו מתקינים מעקות בטיחות כמו שדרשנו, יכול להיות שעמראן בן החמש היה היום בחיים".

בת עמי חיו. נאבקים על הכביש (צילום: אבי חי) (צילום: אבי חי)
בת עמי חיו. נאבקים על הכביש(צילום: אבי חי)

רעיה קידר. מי שטועה - מת (צילום: אבי חי) (צילום: אבי חי)
רעיה קידר. מי שטועה - מת(צילום: אבי חי)

רעיה קידר, ראש מטה המאבק להסדרת כביש 5714, ציינה כי לתושבי בת חפר, יד חנה ובחן אין ברירה אחרת מלבד לנסוע בכביש המסוכן. "זה הכביש היחיד שמוביל ליישובים שלנו", הסבירה. "מאז סלילת הכביש האזור גדל והכביש לא עבר שום התאמה. לא רק תושבי היישובים נוסעים בו אלא גם תושבי הצפון שרוצים לעקוף את כביש 6 ונוסעים על הכביש במהירות גבוהה מהמותר. בכל פעם שאנחנו יוצאים מהבית אנחנו חוששים לחיינו".

 

בשנת 2014, לאחר תאונת הדרכים הקשה על הכביש, יצאו מאות מתושבי עמק חפר למחאה בצמתים, אולם לטענתם לא נעשה דבר. "מאז קיבלנו עוד ארבעה הרוגים וכמעט בכל יום מתרחשות כאן תאונות", ציינה קידר.

 (צילום: אבי חי) (צילום: אבי חי)
(צילום: אבי חי)
רני אידר. בירוקרטיה מונעת תיקון הליקויים  (צילום: אבי חי) (צילום: אבי חי)
רני אידר. בירוקרטיה מונעת תיקון הליקויים (צילום: אבי חי)
 

ד"ר משה בקר, יועץ בכיר לתחבורה, חיבר לפני שנתיים דו"ח על הכביש בהזמנת המועצה המקומית עמק חפר. "הגודש על הכביש והתנועה מאזור באקה-ג'ת יוצרים תנועה גדולה מדי ובכללה גם משאיות ואוטובוסים", אמר. "בהמלצות שלי הסברתי באופן ברור שהכביש חייב להיות דו-מסלולי ושחייבים לטפל בצמתים ובמקומות שיש בהם עצים שקרובים לכביש, חייבים לסלול שוליים במקומות צרים ולהשלים בניית גדרות בטיחות לכל אורך הכביש". הוא ציין כי מדי יום נוסעים בכביש יותר מ-15 אלף כלי רכב. "הוא מסוכן ב-24 אחוזים מעל הממוצע".

 

עבדאללה מוחארב, מתנדב עמותת "אור ירוק", הסביר כי רמת השירות של הכביש נמצאת בדירוג הנמוך ביותר. "הכביש ממש כמו רולטה רוסית", אמר. "אדם שטועה בכביש לא צריך לשלם בחייו. זה כביש שמסכן את חיי כל הנוסעים בו. חייבים להתחיל מיד בתיקון הליקויים".

 

ראש המועצה האזורית רני אידן הסביר כי אמנם נמצא תקציב לתיקון הכביש, אך בעיות בירוקרטיות מונעות זאת. משרד התחבורה הפנה לקבלת תגובה מחברת "נתיבי ישראל", ושם נמסר כי הבוקר נפגש מנהל התשתיות של המועצה עם נציגי החברה וכי התקבלו כל האישורים הנדרשים לביצוע העבודות, והן צפויות להתחיל בשבועות הקרובים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עמראן מסארווה. נהרג בתאונה
מומלצים