שתף קטע נבחר

המצליחים במיצ"ב: עניין של השקעה. הנכשלים: בלי תקציבים לא ניתן לקדם כלום

מפת החינוך שחשף ynet הצביעה על פערים משמעותיים בין בתי ספר ברחבי הארץ. בעוד אלו שקיבלו ציון 100, כמו "רימלט" בנתניה, מסבירים כי מדובר בהכנה שש-שנתית, בבית שמש מצביעים על בעיה שהורידה אותם לתחתית הרשימה: "מספר התלמידים גדול, העירייה לא יכולה לתת שירותים לכולם"


 


"אנחנו מתכוננים לבחינת המיצ"ב החל מכיתה א' ולא באותה השנה של הבחינה".
כך אמר אתמול (א') ירון שמש, מנהל "רימלט" בנתניה, בעקבות תוצאות בחינות המיצ"ב לשנת 2015 שחשף אתמול בבוקר ynet ובו מדורג בית הספר שלו בעשירון העליון עם ציון 100. מנגד טוען הורה בבית שמש, שבית הספר שבו לומד בנו נמצא בתחתית הרשימה, כי הכול עניין של משאבים ותקציבים, שאינם נמצאים בעיר שלו.

 

רוצים לדעת היכן ממוקם בית הספר של ילדכם? לחצו על התמונה:


 

מפת החינוך של ישראל מגלה, בין היתר, את דירוג בתי הספר שעברו את הבחינה אשתקד. בשנים קודמות נמנעו במשרד החינוך מלפרסם את התוצאות מחשש להשלכות הרסניות ויצירת תחרות לא בריאה, אולם עתירה של התנועה לחופש המידע לבג"ץ חייבה אותו לעשות כן.

 

ב"רימלט", למשל, קיבלו את הציון 100, שאומר כי הישגי התלמידים בכל אחד מהמקצועות נמצאים בעשירון הטוב ביותר (העשירי) בין בתי הספר בארץ. שמש, שמנהל את בית הספר שנה וחצי ומשמש כמורה כבר 16 שנה, אומר כי ההשקעה בתלמידים אינה מיועדת ספציפית למבחני המיצ"ב. "אנחנו בונים את מערכת הלימודים בראייה של הישגים לימודיים, והתוצאה באה לידי ביטוי גם בבחינות המיצ"ב. המאמצים נעשים ללא קשר לבחינה", הוא מעיד. "אנחנו מסייעים לתלמידים מתקשים וגם למתקדמים, מספקים שיעורים פרטיים ושיעורי העשרה. אנחנו עוקבים אחר הילדים מכיתה א' ומשפרים את הטעון שיפור".

 

לדברי המנהל, הראייה הכוללת היא לשש שנים, אולם זה לא העיקר. "המבחנים החיצוניים מוכרים בבית הספר זה עשור, כך שעבור התלמידים לא מדובר במשהו חדש. התפקיד שלנו הוא להוריד את רמת החששות, מבחינתי המטרה היא להראות את הידע הנלמד באופן מערכתי ולא מעבר", הסביר. "מבחינתי, פרסום הנתונים הוא פידבק מצוין לבית ספר שלנו אז בטח שאני מרוצה, אבל בחשיבה עמוקה יש דברים במה שמשרד החינוך טוען, כי המטרה שלנו היא לעסוק בחינוך ולמידה ולא ליצור תחרות אוניברסיטאית".

 

ג'קי כהן, יו"ר ועד ההורים בבית הכרם בירושלים, שקיבל גם כן ציון גבוה, אמר כי הוא לא ראה תכונה מיוחדת בבית הספר לקראת הבחינה. "הבן שלי גם נבחן, והופתעתי מאוד לגלות שידעתי על הבחינה רק בדיעבד", הוא אומר. "בתי ספר רבים מתכוננים במשך חודשים לבחינה ומנתבים שעות לטובתה. אצלנו זה לא המצב, הצוות לא נתן לתלמידים להבין שמדובר בבחינה יוצאת דופן, אז הם פשוט עשו אותה כמו כל בחינה אחרת". כהן מעיד על אכפתיות רבה מצד צוותי ההוראה ועבודה משותפת עם ההורים שגם היא, לדעתו, מהווה מתכון להצלחה.

 

המדד הטוב של בית הכרם אמנם גבוה, אך העיר ירושלים כולה התייצבה על מדד 56 מתוך 100. "יש בעיה כללית ברמת החינוך בעיר, יש פה אוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך וצריך להשקיע יותר משאבים, מה שלא נעשה בפועל", אומר כהן.

 

בבית ספר בבית שמש, שנמצא בתחתית הרשימה, טוענים כי הכנה זה דבר טוב ויפה, אולם היא חסרת משמעות כשאין משאבים ותקציבים מתאימים. "העירייה צמצמה תוכניות לימוד והעשרה כי העיר גדלה בצורה בלתי פרופורציונלית למה שהיא יכולה להכיל. מדובר בבעיה ידועה ואין תקציבים לשום דבר", מעיד אחד האבות. "כיום החינוך בבית שמש מקבל את המינימום שבמינימום, זה בא לידי ביטוי גם בצמצום תקציבים לתנועות נוער, לנוער שוליים. בעיר שבה הרמה הסוציו-אקונומית של התושבים היא נמוכה, אסור לפגוע בתוכניות לימוד כי ההידרדרות מהירה יותר. בעיר אחרת ההורים היו סופגים, נותנים שיעורים פרטיים, בבית שמש זה הופך בעייתי יותר".


פורסם לראשונה 10/04/2016 23:16

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים