yed300250
הכי מטוקבקות
    גורדן הולנדר
    ממון • 24.04.2016
    נוחת בארץ: משקה הקוקוס שעלה למדונה 2 מיליון ד'
    מדונה השקיעה בו כסף ושותה אותו לפני כל הופעה, וגם ריהאנה ומתיו מקונוהיי הצטרפו כשותפים • עירא לירן, ישראלי לשעבר ובעלי המותג "ויטה קוקו" - שמושק בארץ - מספר איך הפך לעסק שמגלגל 421 מיליון דולר בשנה
    עופר פטרסבורג

    מדונה מכורה למי קוקוס. לפני כל הופעה היא שותה את המשקה. כששמעה על שני צעירים מניו־יורק שפתחו קו ייצור בברזיל למשקה הטרופי הזה, ביקשה להצטרף כשותפה בהשקעה של למעלה מ־2 מיליון דולר. במהרה הצטרפו כמשקיעים שורה ארוכה של סלבס, בהם ריהאנה, דמי מור, מתיו מקונוהיי ואנתוני קידיס (סולן רד הוט צ'ילי פפרס).

     

    עירא לירן, ישראלי לשעבר שבגיל שנתיים עזב עם הוריו את רמת־גן לטובת ניו־יורק, הוא אחד משני הצעירים האלה.

     

    המותג שלהם, VITA COCO (ויטה קוקו), שולט כיום בכ־45% משוק משקאות הקוקוס בארצות־הברית ומגלגל 421 מיליון דולר בשנה. כשנכנסו לשוק האמריקאי, לפני 15 שנה, היו לבד. היום יש יותר מ־250 חברות שמייצרות משקאות קוקוס ומתחרות בהם על נתח השוק.

     

    כמו הברזילאים

     

     

    עירא לירן (מימין) ומייק קירבן. הכל התחיל ממפגש עם 2 ברזילאיות | צילום: גורדן הולנדר
    עירא לירן (מימין) ומייק קירבן. הכל התחיל ממפגש עם 2 ברזילאיות | צילום: גורדן הולנדר

     

     

    כיום חי לירן (37) בברזיל עם אשתו הברזילאית ושני ילדיהם. הסבא, ישעיהו ענוג, היה בכיר משרד החוץ ועבד בצמוד לגולדה מאיר, ופעמיים בשנה מקפיד הנכד להגיע לארץ, לביקור אצל המשפחה השורשית. בימים אלה יש לו עוד סיבה טובה לנחות פה: המותג שלו, שמופץ היום ב־31 מדינות - כולל מדינות כמו כוויית וקטאר - נוחת בישראל, "ואין מתרגש ממני, כי יש לי עוד סיבה לבקר כאן יותר", הוא אומר לנו בעברית רצוצה.

     

    מה מדונה, אוהבת ארצנו, אומרת על זה?

     

    "היא בטח הייתה שמחה לשמוע. היא לא ממש יושבת בהנהלה ומאזינה לדיווחים, יש לה אבל רעיונות טובים. הקשר נוצר איתה דרך גיא עוזרי (העוזר האישי של מדונה, שגם השקיע בעצמו במותג - ע"פ). היא הציעה לנו לעשות קרטיבים ממי קוקוס ואנו בהחלט בוחנים את זה עכשיו".

     

    איך הכל התחיל?

     

    ריהאנה. השקיעה | צילום: גורדן הולנדר
    ריהאנה. השקיעה | צילום: גורדן הולנדר

     

     

    "בגיל 20, אחרי שנה של טיול באיטליה, נכנסתי לפאב ופגשתי שתי בחורות ברזילאיות. מפה לשם מצאתי את עצמי בברזיל, וכולם מסביבי שותים שם מי קוקוס - עם אלכוהול, עם מים, עם חלב. אמרתי לעצמי: 'כל כך הרבה אנשים לא יכולים לטעות'. כששאלתי בארה"ב על מי קוקוס לא ידעו בכלל על מה אני מדבר ואז עלה לי הרעיון. אני ומייק קירבן, חבר משותף, גם הוא יהודי, החלטנו להביא את המשקה לארה"ב. התחלנו עם שתי מכולות, אבל בנמל בניו־יורק ה־FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי - ע"פ) שאל איפה הרישיונות. עמדנו חסרי אונים. כדי לא לאבד את המשלוח העברנו אות לקריביים והצלנו חצי מהכסף. אחרי שבעה חודשים, עם היתרים, פרצנו כמו רוח סערה למרכולים בארה"ב. עברנו חנות־חנות, מרכול־מרכול, פיצוצייה־פיצוצייה, ומכרנו לילה ויום".

     

    לא פחדת להיכנס לתחום שעוד לא הוכיח את עצמו?

     

    "הסביבה הקרובה המליצה לי לא לפנות לתעשיית מי הקוקוס כי לא הגיוני שאנשים ירצו לשתות אותם. כיום אני אחראי על פיצוח 2.5 מיליון קוקוסים בכל יום ויש לי שמונה מפעלי ייצור במדינות שונות - מתאילנד ועד הפיליפינים וברזיל. מפעל בישראל לא בא בחשבון, כי מה לעשות שאין לכם קוקוסים".

     

    לבריאות לליצמן

     

    ויטה קוקו. מי קוקוס טבעיים
    ויטה קוקו. מי קוקוס טבעיים

     

     

    לאחר השותפות עם הסלבס ועם "רד בול סין", שהשקיעו בהם 166 מיליון דולר, לירן וקירבן הם עדיין בעלי השליטה בחברה. לדברי לירן הוא כבר קיבל הצעות רכישה מחברות כמו פפסי, אבל מאמין שיש לו עוד לאן לגדול באופן עצמאי, ללא מכירה או הנפקה.

     

    הוא גם תורם לקהילה ומלמד חקלאים באזורים עניים בעולם כיצד לגדל קוקוס כדי שיוכלו לייצב את פרנסתם. הוא מממן את ההתמקצעות שלהם ומתחייב לרכוש מהם תוצרת.

     

    ומה הלאה?

     

    "לכבוש את העולם. לפני שנה ורבע שיגרנו משקאות לסין דרך רד בול, והיום אנחנו מוכרים שם ב־70 אלף חנויות. בארה"ב אנחנו מוכרים ב־112 אלף חנויות. עכשיו אני רוצה למכור כאן, בישראל. ולא, לא נמאס לי לשתות מי קוקוס בוקר, צהריים וערב. יש הרבה טבעונות ובריאות בישראל ואני מאמין שנצליח גם כאן, במיוחד בעידן הבריאות החדש של שר הבריאות ליצמן".

     

    לדברי יניב דיין, מנכ"ל אדיר סחר המפיצה את ויטה קוקו בישראל, לאחר שזיהו בחברה את הטרנד המתפתח בעולם של מי קוקוס טבעיים, הם בחרו לחבור לויטה קוקו. "הם החלוצים והמובילים את התחום העולמי", הוא מצהיר, "ויחד נהפוך לחלוצי התחום בשוק הישראלי. אנו מאמינים שהמשקה יתאים לקהל הישראלי מאחר שדור הצרכנים החדש בארץ לוקח אחריות על ערכים בריאותיים של מרכיבי המזון והשתייה".

     

    משקאות ויטה קוקו יגיעו לארץ אחרי פסח. מדובר במי קוקוס טבעיים ובמי קוקוס בתוספת אננס. המחירים: 9־11 שקל למשקה אישי 330 מ"ל, 14־15 שקל למשקה בינוני חצי ליטר ו־18־20 שקל לליטר. ניתן יהיה להשיג אותם בסופר־פארם, שופרסל, עדן טבע מרקט, חנויות נוחות, שקליות של צה"ל ופיצוציות.

     

    ofer-pt@yedioth.co.il

     

     

    yed660100