שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    אחרי ארוחות החג: 9 עצות לשיניים בריאות

    לא להגזים עם המתוקים, לשתות מים ולנקות גם את הלשון. רופא שיניים מציע דרכים להימנע מעששת ומבעיות בשיניים - אחרי שנהניתם מארוחות החג

    בארוחת חג שעשירה במנות ובשילובי טעמים, מומלץ באופן כללי להפחית בצריכת מוצרי מזון או משקאות ממותקים הגורמים לעששת. בתום הארוחה חשוב מאד לנקות את השיניים והפה משיירי מזון שהישארותם הממושכת עלולה לגרום לכאבים ולרגישויות. מה חשוב לעשות?

     

     

     

    1. שתו בקשית

    משקאות ומיצים המכילים PH נמוך נחשבים חומציים ולכן עלולים לפגוע בזגוגית השן העשויה ממינרלים ולהחליש אותה.

     

    שתו משקאות ממותקים בקשית על מנת למזער למינימום את המפגש של השיניים עם הסוכר שבמשקה. שתייה בקשית גם מגנה על צבע השן הטבעי ומפחיתה נזקים של צביעת השיניים עקב שתיית משקאות בצבע כהה.

     

    2. שמרו על איזון החומציות

    במידה שאכלתם מזון המכיל סוכר או חומצה כדוגמת פרי, מומלץ לצרוך מעט גבינה, על מנת להחזיר את רמת החומציות בפה לרמה הנורמלית.

     

    3. אכלו מתוקים בצורה מאוזנת

    אכילת פירות, קינוחים עתירי סוכר, ומאכלים רוויי סוכר בצורה מוגזמת, עלולה לפגוע בשן ולגרום להופעת כאב ורגישות מיידית.

     

    בתהליך פירוק הסוכר נוצרות חומצות שמפרקות את הסידן בשן ופוגעות בה, לכן רצוי להפחית בצריכת מאכלים דביקים ומסוכרים ואף להעדיף אכילת תפוח, אשר אכילתו מהווה פעולה מכנית שמנקה את השיניים.

     

    4. לעסו מסטיק

    מסטיק נטול סוכר בתום הארוחה מעלה את כמות הרוק, שהינו המנגנון הטבעי של הפה, שמנטרל את חומצות הפלאק ומחזיר את הפה לאיזון הטבעי שלו.

     

    אפשר ללעוס מסטיק עד 20 דקות כדי להוריד את רמת החומציות ולהימנע מלעיסה ארוכה מדי העלולה לפגוע בשרירי מפרק הלסת ולגרום כאבים בצדי הפה, מתחת לאוזניים.

     

    לשיניים זה לא מזיק, להיפך: לעיסת מסטיק ללא סוכר, הדומה לפעולת לעיסת מזון, מעודדת יצירת רוק וברגע שיש יותר רוק בפה, יש יותר שטיפה, נטרול מסוים של החומצה וסילוק של שאריות המזון.

     

    חשוב להבין שהחיידקים "אוהבים" רמת חומציות גבוהה, ולעיסת המסטיק מונעת יצירת תנאים אידיאליים להתפתחותם, דבר שעשוי לחסוך התפתחות של עששות מיותרות במשטחי השן.

     

    תלעסו מסטיק. לשיניים זה לא מזיק (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תלעסו מסטיק. לשיניים זה לא מזיק(צילום: shutterstock)

     

    5. שתו הרבה מים

    השיניים שלכם יכולות להפיק תועלת רבה משתיית מים. מים עוזרים לשטוף את שאריות המזון מהפה וגם עוזרים לשמור על רמות גבוהות של הרוק בפה. תאמינו או לא, רוק הוא למעשה ההגנה הטובה ביותר נגד עששת משום שהוא מכיל חלבונים ומינרלים היכולים לנטרל את החומצה הפוגעת בשכבת השן החיצונית (אמייל).

     

    הרוק מורכב מ-95 אחוזים מים, כך שאם אתם רוצים להימנע מנזק בשיניים, הרוו את עצמכם במים במשך כל שעות היום, כדי ליהנות מהגנה מלאה ומתמשכת.

     

    6. צחצחו שיניים

    מומלץ לצחצח שיניים כחצי שעה לאחר הארוחה ולא מיד לאחריה, וזאת משום שלאחר אכילת מזון עולה החומציות וצחצוח במצב שכזה עשוי לפגוע בזגוגית השן ולגרום לשחיקה חומצית.

     

    7. נקו עם חוט דנטלי

    בארוחת הפסח נהוג להגיש מנת בשר, המכיל סיבים רבים שנשארים בחלל הפה, "נתקעים" בין השיניים ועלולים לגרום לרגישות מיידית ואף לכאב. לפעמים קשה להוציא אותם רק באמצעות צחצוח ולכן חשוב מאד להיעזר בחוט דנטלי שמיועד לניקוי יסודי של האזורים שבין השיניים.

     

    8. עשו שטיפה לפה

    מומלץ להשתמש בשטיפות פה שמכילות פלואורידים. הן מחזקות את זגוגית השן ומכילות חומרים אנטיספטיים, הפועלים על הרקמות בחלל הפה ומפחיתות משמעותית את רמת החיידקים.

     

    9. נקו את הלשון

    מרבית החיידקים נוטים להצטבר על הלשון, ולכן ניקוי יסודי שלו יפחית באופן משמעותי את מספר החיידקים בפה.

     

    בגלל שאנחנו אלו השולטים במזון אותו אנו צורכים, אין צורך בהימנעות מלאה מהנאה ממאכלים שאנו אוהבים, במיוחד בארוחת החג. יחד עם זאת, חשוב להקפיד על מינון נכון של מאכלים ומשקאות עתירי סוכר ולצרוך אותם בחכמה.

     

    ד"ר רונן בורדובסקי, רופא שיניים ומנהל מרפאת 'מאלו קליניק' ישראל





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    צחצחו שיניים כחצי שעה לאחר הארוחה
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים