yed300250
הכי מטוקבקות
    ממון • 14.05.2016
    לפצל את מגה לשתי רשתות: אחת זולה ואחת איכותית
    סבר פלוצקר

    רשת מגה פשטה את הרגל והועברה לניהול נאמנים (עורכי דין עצמאיים) בהשגחת בית המשפט. הנאמנים העמידו את הרשת על כל סניפיה למכירה כישות עסקית אחת.

     

    בסבב המכירה הראשון הביעו גורמים הפעילים בענף הקמעונאי נכונות לקנות את הרשת כמקשה אחת במחירים נמוכים מאוד, לדעת הנאמנים. לאחר עיון קצר בהצעות הם ביטלו את המכרז הראשון והחליטו לקיים סבב מכירה נוסף בתקווה שהמתחרים ישפרו את הצעותיהם. ההצעות שופרו והרכב המציעים השתנה. מהדיווחים בתקשורת אפשר להתרשם שנפתח קרב ענקים על הרכישה ושהרשת המקרטעת נהפכה מיפהפייה נרדמת ליפהפייה נחשקת. אבל בחינה מעמיקה של הנתונים מצביעה על פער לא קטן בין מה שמכונה "הצעת קנייה" לסכום הממשי שיועבר לנאמנים, אם וכאשר יוכרז על הזוכה.

     

    בכל ההצעות שהוצגו עד כה בבית המשפט בולט המרכיב המצומצם עד כדי זניח של מזומן, ומרכיב גדול ומנופח של התחייבויות מותנות הנפרש במשך שנים. מתברר שהערך הנוכחי של מגה בעיני הקונים הפוטנציאליים נאמד בכמה עשרות מיליוני שקלים לכל היותר. רק אם יצליחו לממש בחברה תוכנית מפנה והבראה שבסיומה תתחיל מגה להרוויח, חלק מהרווחים העתידיים יופנה לפירעון התחייבות הקנייה. ואם לא יהיו רווחים, לא יהיו תשלומים.

     

    הזהירות מוצדקת. ענף המרכולים במערב סובל מרווחיות נמוכה ומתאפיין ביתרון לגדולים. היתרון מכתיב הרחבה של הרשתות על בסיס חיסכון בעלויות הלוגיסטיקה ויכולת להתמקח עם הספקים והסיטונאים, על אפן וחמתן של הרשויות למניעת הגבלים, המתעלמות מכוחות השוק.

     

    גישת היתרון לגודל תומכת במכירת מגה הקמעונאית כמקשה אחת, אך אינה היחידה הנכונה כאן. רצוי לבחון גם אופציות אחרות, כמו מכירת חלקים ממנה לקונים שונים שתפיסתם השיווקית שונה. מגה יכולה, ואולי גם צריכה, להתפצל לשתי רשתות לפחות: אחת שתמשיך את המסורת של "הכל בזול", ושנייה שתפנה לצרכן המוכן לשלם יותר תמורת מוצר איכותי, חוויית קנייה נעימה, שכר הוגן לעובדים וטכנולוגיות מתקדמות. בהתחשב בעוצמתו של מעמד הביניים הישראלי, יש בארץ מקום לרשת צרכנית גדולה כזאת. תחרות, אין פירושה חיקוי עיוור של הקיים.

     

    בית המשפט צפוי לבחון את משבר מגה בהקשרים כלכליים רחבים, ולא לפי טובת הנושים המיידיים. הצלה זמנית ומלאכותית של הרשת כמות שהיא, בלא תוכנית עסקית בעלת סיכויי הצלחה סבירים, תיצור רק אשליה של פתרון.

     


    פרסום ראשון: 14.05.16 , 20:24
    yed660100