שתף קטע נבחר

תאונות דרכים: 4 נפגעים מדי יום מאופניים חשמליים

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת את סיכום הנפגעים ב-2015 על הכביש, עם עלייה בכל הקטגוריות וחשיפת מידת פגיעותם ופגיעתם של רוכבי אופניים חשמליים

יותר הרוגים, יותר פצועים, יותר תאונות. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום (א') את נתוני 2015 הסופיים, שאינם כוללים את שטחי יהודה ושומרון. לפי הלמ"ס, מספר הרוגי תאונות הדרכים אשתקד עמד על 322 בני אדם, עלייה של כ-15%. לפי נתון זה, מספר ההרוגים אשתקד בשטחי יו"ש עמד על 35 בני אדם. עוד חושפים בלמ"ס כי במהלך 2015 נרשמו 12,122 תאונות דרכים עם נפגעים, עלייה של 3% לעומת 2014.

 

תאונת אופניים חשמליים קטלנית בבאר שבע

 

נתוני הלמ"ס מעמידים שוב בסימן שאלה את הטענה לפיה ה"גורם האנושי" הוא הגורם לכמעט כל תאונה. שכן לפי נתוני המשטרה עליהם מתבססים הנתונים, כ-40% מהנהגים המעורבים בתאונות לא עברו כל עבירת נהיגה בעת התאונה.

 

הייתה שנה גרועה במיוחד

יש לציין כי לפי כל קנה מידה, 2015 הייתה שנה גרועה מבחינת הבטיחות בכבישים. לא רק שמספר ההרוגים עלה שנה נוספת באופן דרסטי ובניגוד לתכניות משרד התחבורה והמגמות בעולם המערבי. בניגוד לטענות לפיהן אחת הסיבות לעלייה היא מספר כלי הרכב והתושבים הגדל בהתמדה, מדווחת הלמ"ס כי מספר ההרוגים לכל 100 אלף תושבים עלה אף הוא בכ-10%.

 

מגמה נוספת שהשתנתה ב-2015, היא מספר התושבים הערבים שנהרגו בתאונות. בקרב האוכלוסיה הערבית נרשמה ירידה של 3% בהרוגי תאונות, לעומת עלייה חדה של קרוב ל-30% בקרב האוכלוסיה היהודית. לפי הלמ"ס, כ-60% מההרוגים מצאו מותם בתאונות בכבישים בין עירוניים.

 

יש להזכיר כי נתוני התאונות והנפגעים אותם מפרסמים היום בלמ"ס, אינם כוללים את אזור יהודה שומרון. לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הגוף האמון על איסוף, ניתוח ופרסום מידע הנוגע לבטיחות בדרכים בישראל, במהלך אשתקד נהרגו על הכבישים 357 בני אדם, לעומת 319 בי אדם ב-2014 - עלייה של כ-12%. מספר התאונות הקטלניות גדל אשתקד ב-10%, ל-291 בסך הכל.

 


הקטל בכבישים - 2015

הקטל בכבישים - 2015, נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
  2014 2015 שינוי
סך הכל הרוגים 319 357 12%+
תאונות קטלניות 291 321 10%+
הרוגים יהודים 180 243 35%+
הרוגים ערבים 109 98 10%-
הרוגים בכביש בין עירוני 188 221 18%+
הרוגים הולכי רגל 125 114 9%-
הרוגים רוכבי אופניים 10 15 50%+
הרוגים רוכבי אופנוע 37 56 51%+
* נתוני הקטל בכביש, 1.1 עד ה-31.12 ב-2014 מול 2015

 

דו-גלגלי - מספרים מאיימים

בין המספרים הקשים אותם מפרסמת הלמ"ס, ניתן למצוא את סך התאונות והנפגעים על כלי רכב דו-גלגליים או כתוצאה מפגיעתם. כך למשל נפגעו אשתקד 1,473 בני אדם מאופניים חשמליים בלבד, מספר הכולל גם 299 נפגעים שלא דווחו למשטרה כלל.

 

אדם אחד נהרג ב-1,065 תאונות אלה, 82 נפצעו באורח קשה, 67 בינוני והשאר באורח קל. בלמ"ס מרחיבים ומציינים כי מתוך 299 נפגעים מאופניים חשמליים שלא דווחו למשטרה, ב-236 מקרים מדובר ברוכב שנפגע, וב-63 מקרים מדובר בהולך רגל. רק בכרבע מהתאונות נפתח תיק תאונת דרכים. השאר סווגו על ידי המשטרה כ"כללי עם נפגעים".

 

קבוצת הגיל הפגיעה ביותר בתאונות עם אופניים חשמליים מבוגרת מ-25 שנים, עם קרוב למחצית מכלל הנפגעים. קבוצת הגיל השנייה בפגיעותה היא גילאי 15-16, והשלישית היא 10-14 שנים.

 

נתוני הלמ"ס מבהירים, כמו בכל שנה, כי רכיבה על אופנוע היא המסוכנת ביותר על הכביש בישראל. שכן חלקם של אופנועים (וקטנועים) במעורבות בתאונות דרכים ב-2015 עמד על כמעט 10%, גדול פי כמה מחלקם בנסועה הכוללת שעמד על 1.7% בלבד. אחוז המעורבות שלהם בתאונות קטלניות עמד על 10.5%, למרות שהם מחזיקים רק בכ-4.1% ממצבת הרכב הנעה על הכבישים.

 

מתחילת 2016 נהרגו על כבישי ישראל 126 בני אדם, כך מוסרים היום מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מספר זה נמוך בכ-14% ממספר ההרוגים בתקופה המקבילה אשתקד, אך גבוה בשעור דומה ממספר ההרוגים בתקופה המקבילה ב-2013.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הרצל יוסף
אופניים חשמליים - תאונת הדרכים הקטלנית בבאר שבע
צילום: הרצל יוסף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים