שתף קטע נבחר

מכונית אוטונומית? 50% מהנהגים לא מעוניינים

מחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן מגלה כי כמעט מחצית מהנהגים מעוניינים להמשיך ולשלוט ברכב באופן מלא. רק אחוז קטן מהמשתתפים מוכנים לוותר לחלוטין על השליטה ברכב בו הם נוסעים

מכוניות אוטונומיות, או לפחות אוטונומיות-חלקית, שייכות ללא ספק לעתיד הלא-רחוק. בסביבות 2020 צפוי להתחיל שיווקן של מספר מכוניות בעלות יכולת נהיגה אוטונומית. האם - ולא פחות חשוב, מתי - הן יסיעו אותנו מהחניה בבית ועד זו של המשרד ללא כל התערבות, היא שאלה שאין לאף אחד פתרון עבורה. גם לא ליצרניות רכב - שמספרן גדל במהירות - העוסקות בפיתוח רכב אוטונומי, וגם לאין ספור חברות טכנולוגיה והסעת המונים העוסקות בפרויקטים דומים.

 

 

הטכנולוגיה בעקבות האוטונומיה

 

אוניברסיטת מישיגן העוסקת באופן אינטנסיבי בחקר יכולות אוטונומיות במכוניות עתידיות, פרסמה נתונים לפיהם מרבית האמריקאים אינם מעוניינים כלל ברכב שינהג אותם ללא מגע יד אדם. לפי ברנדון שוטל ממכון מחקר התחבורה באוניברסיטה, כמעט מחצית מכ-700 נשאלים בסקר שערך, מעדיפים להיות בשליטה מלאה על פעולות הרכב בכל נקודת זמן.

 

40% מוכנים לנסוע ברכב בעל יכולת אוטונומיות חלקיות, ורק 16% יהיו מוכנים לוותר על שליטה ברכב לטובת מחשב המכונית האוטונומית. בתשובה לשאלה "האם מכונית אוטונומית לחלוטין הייתה מעוררת בך תחושת אי נוחות", ענו כ-75% בחיוב. כמחצית המנשאלים ירגישו חוסר נוחות גם במכונית עם יכולות אוטונומיות חלקיות בלבד.

 

נתון מפתיע במיוחד הוא האחוז הקבוע של מתנגדי אוטונומיה למכוניות. שכן סקר דומה שנערך לפני כשנה העלה תוצאות דומות. לפי החוקרים ומומחי תחבורה, הסיקור המקיף והאינטנסיבי לו זוכה בשנים האחרונות המכונית האוטונומית, אמור היה לגרום לאהדה גדולה יותר בקרב נהגים.

 

כמעט כל הנשאלים (95%) הבהירו כי הם לא מוכנים לנסוע במכונית ללא הגה ודוושות, מהסוג אותו גוגל רצתה לפתח. כשליש מהנשאלים הבהירו כי הם מעדיפים להטעין מסלול נסיעה והוראות אחרות דרך מסך מגע ברכב, ואחוז דומה של נשאלים אמרו כי יעדיפו לעשות זאת באמצעות הוראות קוליות.

 

גם לפני חצי שנה פרסמה האוניברסיטה מחקר שאינו מחמיא לעתידה של המכונית האוטונומית. לפי נתונים שאספה, מכוניות אוטונומיות היו מעורבות בכפליים ממספר התאונות ביחס למכוניות שננהגות על-ידי בני אדם באתר ניסוי ייעודי. יש לציין בהקשר זה כי המכוניות שננהגו בכוח המחשב, לא היו אשמות באף אחד מהתאונות ובדרך כלל נפגעו מאחור בתנועה איטית. "המכוניות האוטונומיות מאטות או עוצרות בסיטואציות בהן נהג אנושי לא יגיב", טען אז שוטל שהיה אחד ממחברי המחקר. "הן מהירות יותר להגיב ומפתיעות את הנהגים שמאחוריהן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בלי שליטה - מכונית אוטונומית
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים